Det var småt med kritik, da Center for
Karakterdannelse i går præsenterede sit arbejde med at inspirere, motivere og
udruste skolerne til at arbejde med elevernes dyder i en workshop på årets Uddannelsesdebatten
på læreruddannelsen i Nørre Nissum ved Lemvig.
Anderledes gik det for sig, da
Folkeskolen skrev om projektet i marts. Her blev projektet, som
involverer 10 skoler i fem kommuner, blandt andet kritiseret i kommentarfeltet for
at ”bygge på mission og missionske fonde”
og dermed på fromhed.
Kritikken skyldes, at projektet er finansieret af Samfonden,
som har afsæt i et kristent livs- og menneskesyn.
”Vi skal give værdi, viden og virkningsfulde
tilgange til skolerne, men vi har fuldstændig frie hænder til, hvordan vi vil
bygge det op. Vi har i projektet forskellige stemmer og perspektiver på, hvad
karakterdannelse er, så vi sidder ikke med sandheden”, sagde centerleder Jonas Norgaard Mortensen i workshoppen.
Andre mener, at centret
vil genindføre den sorte skole, fordi det vil styrke træk hos eleverne som
vedholdenhed, selvkontrol, tillid, nysgerrighed, ansvarlighed, empati,
taknemmelighed og livsmod ved at integrere karakterdannelse og
kompetenceudvikling i alle dele af skolelivet.
”Fordi vi bruger ord som dyder, og at læreren skal
være en autoritet, har det i nogle debatfora lydt, at vi vil genindføre den
sorte skole. Det vil vi ikke, men siden ungdomsoprøret i 1968 har vi bevæget os
væk fra autoriteter, så nu trænger pendulet til at svinge den anden vej”, sagde
han.
Målet er at bevare menneskeheden
Center
for Karakterdannelse er inspireret af afdøde professor Per Schultz Jørgensen,
som i sin bog 'Styrk dit barns
karakter’ fra 2014 argumentererede for, at det ikke er nok at
arbejde med dannelse, men at man også skal arbejde med karakterdannelse.
Men
når man ser på centrets
fundament, er der en grad af kulturkonservatisme i det, påpegede Vias forskningschef Andreas Rasch-Christensen, som var moderator på workshoppen.
”Kan I ikke vedstå jer det grundlag”, spurgte forskningschefen.
Projektets 10 karakterstyrker
- Vedholdenhed
- Selvkontrol
- Tillid
- Viljestyrke
- Nysgerrighed
- Ansvarlighed
- Engagement
- Empati
- Taknemmelighed
- Livsmod
”Vi vedstår gerne de 10 karakterer, som vi har
fundet frem til, at vi vil styrke hos eleverne, men målet er ikke
kulturkonservativt. Målet er at kultivere eleverne til menneskelighed, så vi
bevarer menneskeheden. Ellers ender vi som Ukraine og Rusland”, svarede Jonas
Norgaard Mortensen.
Projektet udspringer af en "brændende platform"
Direktør for Dansk Center for Undervisningsmiljø og formand for centrets styregruppe Kristian Toft mindede om, at projektet
udspringer af Mølleskolen i Ry, hvor han var skoleleder.
”Kritikere siger, at det er totalitært at
arbejde med elevernes karakterdannelse, men projektet begyndte med en brændende
platform på Mølleskolen, fordi lærere og pædagoger ikke havde det godt. Vi trådte
et skridt tilbage og fandt frem til, at vi skulle tage fat i elevernes
livsduelighed. Så det er vokset nedefra”, fortalte han.
Det fik en kvinde blandt tilhørerne til at
reagere.
”I siger opdragelse. Hvis jeg bruger det ord i
min kommune, vil svaret være, at det er en forældreopgave”.
Skolen skal være med til at opdrage børnene,
svarede Lars Carlsen, der er skoleleder på Nordbyskolen i Nykøbing Falster og
fagkonsulent i Center for Karakterdannelse.
”Vi er klogere på livet end børnene, så vi skal
fortælle dem, når noget ikke er ok. Vi skal opdrage dem sammen med forældrene.
Vi skal turde sige, at vi skal opdrage børnene i skolen”, sagde han.
Nogle skoler arbejder meget snævert
De fleste kommentarer i den én time lange workshop bakkede
op om projektet, men der kom enkelte kritiske pip.
En kvinde fortalte, at hun
er kritisk overfor projektet, men også at hun er tæt nok på til at kunne se, at
de lærere og pædagoger, som arbejder med det, er tændte.
”Min kritik går på, at der er for meget
tilpasning af børnene på bekostning af frigørelse, og at det lyder som om, at de
skal være perfekte karakterer. Kan I ikke give eksempler på undervisningsforløb
og måder at arbejde med karakterdannelse på? Så kan vi måske bedre forstå det”.
Skoleleder Lars Carlsen tog ordet.
”Helt lavpraktisk handler det om at tale med
børnene om det, der betyder noget for dem. De kan for eksempel trække kort med
spørgsmål som: Hvad kendetegner et menneske, som er venligt? Det kan vi arbejde
med efter folkeskoleloven, men nogle skoler gør det meget snævert, fordi der er
et stort pres på lærere og pædagoger om at give eleverne en bestemt form for
viden”.
Tidligere i workshoppen fortalte skolelederen,
at karakterdannelse også kan handle om at lave aktiviteter for aktiviteternes
skyld. Som for eksempel at sidde om et bål og riste skumfidusser.
”Uanset hvilke eksempler jeg giver, vil I svare,
at dem kender I. Men det handler om omfanget af aktiviteterne”, sagde Lars
Carlsen.
Forældre interesserer sig for karakterer
Guldborgsund er en af de fem kommuner i
projektet. Kommunen har haft fokus på dannelse siden 2015. Lars Carlsen kom til
som skoleleder på Nordbyskolen i Nykøbing tre år senere, og det er hans
indtryk, at eleverne trives bedre og bedre.
”Kommunen havde en ide om, at arbejdet med
dannelse kunne få forældre fra Sjælland til at flytte til Falster, men vi skal
arbejde med dannelse, fordi det er godt for børnene: Hvad gør et menneske
lykkeligt? Hvad gør vi godt i fællesskabet? Det er sjovt at nørde i svarene,
men hvis vi ikke omsætter det i praksis, bliver vi kun ved med at være de kloge”.
At arbejde med børns karakterdannelse er under
pres fra forældrene, oplever Lars Carlsen.
”Det ligger i den klassiske fagfordeling, at
forældre interesserer sig for, om deres børn får høje nok karakterer. Nu har vi
set ti år tilbage, og uanset om elevernes lærere har været på barsel, har været
syge, eller der har været lærerskift, har vi bevaret karakterniveauet. Men
elevernes trivsel er faldet”.
Lars Carlsen forklarede, hvorfor han så
alligevel kan se, at elevernes trivsel påvirkes af skolens fokus på dannelse.
”Problemet er, at uanset hvad vi gør, så slår
det ikke igennem i den nationale trivselsmåling. Selvom alle skolens toiletter
er renoverede, viser målingen stadig det samme. Men hvis landets skoler går et
point tilbage på et punkt, falder vi kun med 0,8 point. Ellers ser vi på, at
eleverne kommer og går glade, at de opfører sig ordentligt overfor hinanden, at
vi har færre konflikter, og at de hører efter, hvad de voksne siger”, fortalte Lars
Carlsen.
Der skal ikke udvikles en facitliste
Det er meningen, at projektet skal konkretisere,
hvordan skoler kan arbejde med elevernes karakterdannelse.
”Vi har kørt et pilotprojekt i et år på
Mølleskolen i Ry, og nu skal de andre skoler i projektet i gang. De skal give
lærere og pædagoger tid til at arbejde med det, så det bliver lavet af
praktikere til praktikere”, fortalte Kristian Toft.
Det er vigtigt, at det ikke bliver en bestemt metode,
skolerne skal arbejde efter, understregede Jonas Norgaard Mortensen.
”Vi er meget opmærksomme på ikke at falde i den grøft,
at nu skal alle være empatiske. Det er ikke en facitliste, vi skal udvikle”,
sagde lederen af Center for Karakterdannelse.