Debat
Det er en gåde, hvorfor overgangen fra børnehave til skole skal handle mere om læring end leg, når der samtidig skal udvikles så mange sociale færdigheder, mener lærer Mia Lodberg.
Foto: Privat
Debat: En hyldest til børnehaveklasselederen
"Jeg bøjer mig i støvet for vores børnehaveklasseledere, som hver dag udvikler lyst og engagement til og motivation for at beskæftige sig med skolens indhold til trods for, at antallet af elever per pædagog stiger," skriver lærer Mia Lodberg i dette debatindlæg.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Jeg er i år begyndt i nulte som
kommende dansk- og klasselærer, hvor jeg underviser hver torsdag og fredag i
halvanden time. Jeg har været der før, så med ophøjet ro bevægede jeg mig mod børnehavegangen
en morgen i august to uger inde i skoleåret. Her blev jeg mødt af en
mur af forældre, elever og deres søskende i flertal.
Jeg skulle trøste, vinke farvel,
se på madkasser og farveblyanter, lede efter sutteklude, vinke farvel på ny og
forsikre forælder om, at jeg selvfølgelig nok skulle huske at minde om
vigtigheden af at tage gummistøvler på i tilfælde af regn. Jeg forsøgte mig med
at klappe en særlig takt for at få ro, jeg tyssede, jeg lynede mine læber og
kastede låsen væk, jeg holdt en hånd i vejret, og til sidst brølede jeg ”så er
der ro”.
Vi skulle koncentrere os om a. Men
først skulle eleverne lige ud at
løbe. Så skulle de elever, som glemte at løbe tilbage,
findes på legepladsen. Så skulle flere af dem spidse blyanter, hvilket er en
særlig disciplin, som involverer køkultur ved
skraldespanden. Så var der en, der
nægtede at skrive a, så var
der en, som ikke kunne finde sin
yndlingsblyant, så var der en, der
fik hjemve. Fordi
de blev ved med at forlade deres plads, hvorpå deres navneskilt er limet fast,
resulterede det flere gange i ”nej, lige
nu vil jeg ikke gætte på, hvad du hedder.”
Vi nåede ikke at smage
ananas, og jeg ved med sikkerhed, at vi ikke skal spise øllebrød, når vi kommer
til ø.
Skoleverdenen er ny for alle - også mor og far
Jeg forlod nulte lettet over, at
jeg ikke er børnehaveklasseleder. Meget lidt stolt over, at jeg havde trukket ’så ringer jeg til din mor’-kortet.
Ganske sikker på, at jeg havde udfordret den enkelte elev, men meget usikker
på, hvorvidt min undervisning havde udviklet elevernes nysgerrighed, videbegær
og lyst til at lære mere. I virkeligheden lignede de mest af alt en alt
for stor flok børnehavebørn med en voksen for lidt i front.
Når rød stue skiftes ud med
klasselokalet, kræver det en børnehaveklasseleder,
som både omfavner elever og deres forældre, for skoleverdenen er ny
for alle.
Det er børnehaveklasselederen, som
danner grobund for de fremtidige år i folkeskolen, og det er
børnehaveklasselederen, som skal skabe tillid og tryghed for både eleverne og
for deres forældre. Mor og far er nemlig også
begyndt i folkeskole og omtaler nu deres barns børnehaveklasseleder som ”vores
lærer”.
Jeg bøjer mig i støvet
Jeg bøjer mig i støvet for vores
børnehaveklasseledere, som hver dag udvikler lyst og engagement til og
motivation for at beskæftige sig med skolens indhold til trods for, at antallet
af elever per pædagog stiger.
Kompetenceområderne i nulte
omhandler både sprog, matematisk opmærksomhed, naturfaglige fænomener, kreative
og musiske udtryksformer, krop og bevægelse samt engagement og fællesskab -
i nævnte rækkefølge.
Det er en mundfuld ud over det sædvanlige med et
ringe kendskab til en børneflok, hvor
en eller flere er motorisk eller sprogligt udfordrede, har svært ved at vente på tur og løse konflikter, bakser
med indlæringsvanskeligheder og hukommelse, er distræte og ikke mindst umodne.
En gåde
Ønsket om at skoleficere dagtilbud, så overgangen fra
børnehave til skole omhandler læring mere end leg, og at børnehaveklasse bliver
til nulte, hvor abc ikke længere blot er en
sang, men pensum, er
mig en gåde. Det første år i skolen burde være en blød
overgang fra dagtilbud, hvor kompetenceområderne burde omhandle sociale færdigheder
og læren om at gå i skole.
Det er elevernes fælles og individuelle trivsel,
der skaber den tryghed, der kræves for at udvikle sig både socialt og fagligt i
et klassefællesskab, og det er dét, som
kræver flere pædagoger.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk