"Rullende indskoling og aldersblandede grupper kræver mere personale end traditionel indskoling. Når der ikke er elever nok, bliver vi nødt til at skære ned", siger Thomas Frost Andersen om beslutningen på Snedsted Skole.
Arkivfoto: Lise Frank
Skole dropper aldersintegrering – for få elever
Snedsted Skole i Nordvestjylland har i otte år haft aldersintegreret undervisning og rullende indskoling. Men det er slut fra næste skoleår – der er simpelthen for få elever. Skoledistriktet mangler ellers ikke elever, men en stor del af forældrene til de skoleparate børn har valgt folkeskolen fra til fordel for en friskole.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I det kommende skoleår havde skoleleder Thomas Frost Andersen på Snedsted Skole ved Thisted udsigt til 47 nye elever i børnehaveklassen. Men kun 27 elever er indskrevet.
"Jeg må sande, at 18 elever har valgt naboskolen, som er friskole. Nogle forældre har fortalt, at børnene går i friskolens børnehave, og så vil de gerne fortsætte i friskolen, med dem de kender. Desuden kommer folkeskolereformen, og det er min gisning, at der er forældre, der flytter deres børn til friskolen af den grund", fortæller han.
Det store fald i elever får betydning for indskolingens struktur. Snedsted Skole har i otte år haft rullende indskoling og aldersintegrerede klasser i børnehaveklassen til 2. klasse, men det ophører til næste skoleår til fordel for en traditionel klasseinddeling.
"Rullende indskoling og aldersblandede grupper kræver mere personale end traditionel indskoling. Når der ikke er elever nok, bliver vi nødt til at skære ned", siger Thomas Frost Andersen. Helt konkret betyder det, at der en lærer og en børnehaveklasseleder mindre fra næste skoleår.
I dansk og matematik går eleverne i øjeblikket på niveaudelte hold fra niveau 1-6. Lærerne tester løbende eleverne og sørger for, at de rykker sig fagligt. Målet er, at alle når op på niveau 6 i løbet af indskolingen, men det sker, at nogle elever ikke når det, før de aldersmæssigt er klar til at starte i 3. klasse. Men de bliver ikke hængende i indskolingen, fortæller Thomas Frost Andersen. Eleverne rykker videre til 3. klasse, men får ekstra faglig støtte med. Omvendt kan en elev også rykke op til 3. klasse før tid for at blive udfordret fagligt.
"Med rullende optag kan man gå to et halvt år i indskolingen, hvis man er klar til at komme videre, men man kan også gå der et ekstra halvt år, hvis man er startet midt i skoleåret. Når barnet går i en aldersblandet gruppe, hvor der hele tiden kommer nye ind og nogle rykker videre, får barnet ikke fornemmelsen af, at man går et år om", fortæller skolelederen. (Opdateret 07.04.2014, kl. 12.56: Ovenstående citat fra Thomas Frost Andersen samt forklaring om niveaudelte hold)
Når elevene er på niveau 6, er de klar til mellemtrinnet. Men seks niveauer er for mange til for få elever, og derfor er skolen nødt til at skære ned, begrunder skolelederen. Desuden kan de få elever ikke være med til at sikre effekten ved den rullende indskoling, da skolen kan risikere perioder uden nye elever ruller ind.
Rasmus går i niveaudelt skole
Holddannelse på nye måder "Den aldersintegrerede undervisning har givet eleverne et fagligt løft, og flere forældre er da også ærgerlige over, at skolen bliver nødt til at ændre linje. Men de fleste kan godt forstå beslutningen", fortæller Thomas Frost Andersen.
De elever, der i dag går i blandede klasser i indskolingen på skolen, vil efter sommerferien blive delt op i traditionelle 1. og 2. klasser. Står det til skolelederen, er det dog ikke slut med holddannelse på tværs af årgange på Snedsted Skole, selvom indskolingen ændrer form.
"Vi vil se, om vi kan bruge holddannelse, som der står, at man kan i folkeskolereformen. Lige nu har vi niveauhold i dansk og matematik. Vi kan godt fortsætte med denne opdeling noget af tiden med reformen, det må bare ikke være over 50 procent af tiden, og det må heller ikke være planlagt for et år af gangen", siger Thomas Frost Andersen.