De har bamse-tema i Rasmus’ aldersblandede klasse.

Rasmus går i niveaudelt skole

Eleverne er delt efter fagligt standpunkt i dansk og matematik på Malling Skole.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eleverne på det bedste danskhold er ved at lære, hvordan man skriver et brev. De fanger hurtigt systemet, også Rasmus. Man begynder med at skrive Kære mor ... eller Hej mor ... og slutter med at skrive Kærlig hilsen ... - hvor svært kan det være?

Rasmus har kun gået på det bedste danskhold siden jul. Før var han på det næstbedste. En af hans holdkammerater forklarer i en pause ham og Folkeskolen, hvad det handler om:

»Det er ikke, fordi vi er klogere end de andre børn, at vi går her. Vi er bare lidt hurtigere til at lave tingene«.

Det er en ny form for indskoling, som Aarhus Kommune i øjeblikket kører som pilotprojekt på tre skoler, herunder Malling Skole, hvor Rasmus går. Det hedder Kompetencebaseret rullende skolestart og aldersintegreret indskoling (KRAI).

Børnene ruller ind i skolen fra børnehaverne i august og i december og i april. De kommer ind i en aldersblandet klasse og desuden på et kompetencedefineret danskhold og et kompetencedefineret matematikhold.

Rasmus går i tre forskellige klasser

Det er nyt og anderledes. Og det er ikke nemt at forklare. Man kan skære igennem og sige det på den her måde: Rasmus går - som alle andre elever i indskolingen på Malling Skole - i tre forskellige klasser. Nemlig i:

. En aldersintegreret klasse, benævnt AI. Der går han - som selv er på andet klassetrin nu - sammen med andre fra andet klassetrin, kaldet »de ældste«, og sammen med nogle fra første klassetrin, kaldet »de mellemste«, og nogle fra nulte klassetrin, kaldet »de yngste«. Godt 20 elever i alt. Det gør han ni timer om ugen, hvor han har kristendom, natur/teknik, billedkunst, musik, klassens tid og lidt dansk og lidt matematik. Der er en lærer og en pædagog i alle ni lektioner.

. En klasse, hvor han kun har matematik, kaldet matematikhold. Fire timer om ugen. Omkring 20 elever. Enkelte af dem går han også i AI-klasse med, men langtfra alle.

. En klasse, hvor han kun har dansk, kaldet danskhold. Otte timer om ugen. Omkring 20 klassekammerater. Nogle af dem går han også på matematikhold sammen med eller i AI med, men ikke alle.

Rasmus vandrer fra klasse til klasse

Så igennem ugen vandrer Rasmus altså rundt imellem de tre klasser (og senere på dagen har han idræt og er i skolefritidsordning).

Torsdag morgen har han for eksempel matematik i to lektioner. For tiden består hans matematikhold udelukkende af elever fra »ældste klassetrin«, altså andet klassetrin.

Efter matematik går han over i sin aldersintegrerede klasse, hvor der er billedkunst i denne uge. To lektioner. Eleverne arbejder med emnet bamser i grupper. Rasmus er i gruppe med en anden ældste, en mellemste og to yngste.

De er ved at lave en by af pap. Den hedder Bamseby og har blandt andet en Rema 1000, en cykelhandel, en altmuligbutik og en løbebane, der går gennem hele byen. I morgen skal grupperne fremlægge deres projekt.

Men fredagen begynder med to dansktimer. Rasmus møder op i god tid. Han er forholdsvis ny i klassen (eller holdet, som det jo rettelig hedder), som består af de dygtigste danskelever i hele indskolingen. Cirka 20 i alt. Han blev jo først rykket op fra det næstbedste hold ved juletid.

Dog - på skolen må man ikke bruge vendingen »at blive rykket op«. Det hedder at blive »flyttet hen på femte niveau«.

Der er fem faglige niveauer

Nu bliver det svært igen. Man kan sige det på den her måde: I dansk og matematik består indskolingen på Malling Skole af fem trin, kaldet niveauer, og ikke af tre klassetrin som normalt:

Første niveau, som svarer til 0. klassetrin.

Andet niveau, hvor de fagligt bedste elever fra 0. klassetrin går sammen med de dårligste fra 1. klassetrin.

Tredje niveau, hvor de fagligt stærkeste fra 1. klassetrin går sammen med de svageste fra 2. klassetrin.

Fjerde niveau, som er en slags almindelig 2. klasse. Rasmus går på dette niveau i matematik.

Femte niveau, hvor de, der er bedst til henholdsvis matematik og dansk, går. Der er to parallelle spor med hver fire niveauer på skolen, og de dygtigste fra de to niveau fire-hold bliver altså »flyttet hen« på dette niveau fem-hold, som ligger mellem 2. klassetrin og 3. klassetrin. Her går Rasmus.

Han er ikke helt så god i matematik, viste testen før jul. Så han var ikke blandt de fire elever, der blev rykket op - eller rettere: »rykket hen« - på niveau fem, hvor de har det, der i daglig tale kaldes sprintermatematik. Fire andre blev i samme hug rykket fra niveau fem til niveau fire.

Skolestarterne ruller ind

Indrulningen fra børnehaverne - der som sagt sker tre gange om året, i august, december og april - sætter hver gang automatisk en kædereaktion i gang i indskolingen. Der skal jo gøres plads til de nyankomne, de såkaldte »skolestartere«.

De ruller typisk ind på første niveau i dansk og matematik, hvorfor et antal elever bliver rykket op på niveau nummer to, nemlig de dygtigste, der så skubber de dygtigste på niveau to videre op på niveau tre og så videre.

Skolestarterne ruller selvfølgelig også ind i de aldersintegrerede klasser. Dem er der syv af. Det sker på den her måde:

Til august ruller der 40 skolestartere ind, det ved skolen allerede nu. De bliver til den tid fordelt på skolens syv AI-klasser med fem-seks i hver klasse. Der er plads til dem, fordi der jo samtidig rykker et antal elever ud af indskolingen og op på 3. klassetrin. 70 i alt, svarende til cirka ti elever fra hver AI-klasse.

Det betyder, at der efter sommerferien vil være omkring 24 elever i hver af de syv AI-klasser. Så der er altså plads til, at der kan kommer op mod seks nye skolestartere ind i hver af AI-klasserne til jul og påske.

Men alt det tænker Rasmus ikke på lige nu. Han har aldrig kendt andet end denne form for indskoling. Han er bare glad for at gå i skole, siger han. Efter sommerferien skal han gå i en traditionel klasse. Det er kun indskolingen, der er med i forsøget.

Aldersintegreret undervisning

Aarhus Kommune igangsatte i august 2008 et aldersintegreret pilotprojekt med rullende skolestart i indskolingen på tre skoler, Malling Skole, Lisbjerg Skole og N.J. Fjordsgades Skole.

Projektet, der hedder »Kompetencebaseret rullende skolestart og aldersintegreret indskoling (KRAI)«, fortsætter frem til sommeren 2012. Det er blevet evalueret midtvejs og skal evalueres en gang til i efteråret 2011, inden byrådet tager stilling til, om den rullende, aldersintegrerede indskoling skal indføres som generel model i Aarhus Kommune.