Marianne Giannini stiller op som kandidat til Danmarks Lærerforenings hovedstyrelse. Hun er børnehaveklasseleder på Langelinieskolen i København og formand for Børnehaveklasseforeningen. Derudover sidder hun også i Faggruppen for Børnehaveklassen i Undervisningsministeriet.
Privatfoto
Marianne vil give børnehaveklassen en stemme i Lærerforeningen
Formand for Børnehaveklasseforeningen håber, at hun med sin stemme kan skabe fokus på børnehaveklasseledernes vilkår og den gode skolestart. Derfor stiller hun op til Danmarks Lærerforenings hovedstyrelse.
Når eleverne ankommer allerførste skoledag med deres
forældre i hånden, bliver de taget imod af den børnehaveklasseleder, der skal
hjælpe dem igennem deres allerførste år i folkeskolen.
Derfor er det vigtigt, at børnehaveklasseledernes stemme og
synspunkter bliver hørt i Lærerforeningens politiske top, mener formand for
Børnehaveklasseforeningen Marianne Giannini.
Hun har af samme grund valgt at stille op som kandidat til
Danmarks Lærerforenings hovedstyrelse.
”Den gode skolestart er essentiel i forhold til at rekruttere
og fastholde elever til folkeskolen. Den opgave har vi som
børnehaveklasseledere et kæmpestort ansvar for. Derfor skal vores synspunkter
også inddrages i beslutningerne hos Danmarks Lærerforening, og lige nu skal vi
stå lidt på tæer for at blive hørt”, siger hun.
Klædeligt med fast plads i hovedstyrelsen
Børnehaveklasselederne har modsat andre fraktioner som lærerstuderende,
skoleledere og pensionister ikke en fast plads i Danmarks Lærerforenings
hovedstyrelse. Og da det ved sidste valg i 2019 ikke lykkedes den tidligere
formand Pia Jessen at få nok stemmer, har der i fire år ikke været nogen
repræsentant for børnehaveklasselederne i hovedstyrelsen.
Dengang kaldte Pia Jessen det en katastrofe, men Marianne
Giannini er knap så skarp i vendingerne.
”Det vigtigste er, at vi har den rette kandidat med erfaring
og lyst til hovedstyrelsesarbejdet. Det skal ikke føles som en sur pligt for
børnehaveklasselederne. Men det ville da være klædeligt, hvis alle fraktioner
var repræsenteret i hovedstyrelsen”.
For der er ting i Danmarks Lærerforening, som man misser at
få betydning på ved ikke at være en del af det daglige arbejde, mener Marianne
Giannini.
”I 2021
præsenterede Danmarks Lærerforening for eksempel et inklusionsmateriale på
kongressen. Her gik jeg på talerstolen og sagde, at det var underligt, at
børnehaveklasselederne ikke var nævnt med et eneste ord i hele materialet”,
siger hun.
”Heldigvis
sørger vi for i Børnehaveklasseforeningen at deltage i samtalerne, hvor vi kan.
Jeg kommer for eksempel lige fra uddannelsespolitisk forum med Danmarks
Lærerforening. Vi gør, hvad vi kan, men alt andet lige ville arbejdet være
nemmere, hvis vi havde en plads i hovedstyrelsen”.
Flere tolærertimer og mere efteruddannelse
For Marianne Giannini
er det vigtigt, at børnehaveklasselederne bliver bedre rustet til at tage imod
folkeskolens yngste elever. Gerne gennem et kompetenceløft.
”Når man som
lærer bliver skoleleder, får man en efteruddannelse. Det samme sker ikke, når
en pædagog bliver børnehaveklasseleder. Der er ellers en masse at lære, som vi
ikke har med fra pædagoguddannelsen: Klasserumsledelse, didaktisk arbejde og
forældresamarbejde”, siger hun.
”Men mit
fokus i hovedstyrelsen vil ikke kun være på børnehaveklasselederne. Der er
mange problemer, som vi deler med vores kolleger på de andre klassetrin”.
Marianne
Giannini har skarpe holdninger til den generelle struktur og de mange
besparelser, som kommunerne har gennemført på skoleområdet de seneste år.
”Hvis vi ikke
havde så mange ildsjæle i folkeskolen, ville den ikke hænge sammen. Og selv
mellem ildsjælene, er der alt for mange, der brænder ud. Der er for få resurser
til undervisningen og forberedelsen”, siger hun.
Marianne
Giannini drømmer derfor om flere tolærertimer. I børnehaveklassen kan det være
en børnehaveklasseleder og en pædagog eller til nød en ung, der underviser
sammen. Men på de ældre klassetrin er der brug for uddannede lærere for at
kunne tilgodese alle børn og kunne undervisningsdifferentiere bedst muligt.
”Vi er nødt
til at være flere uddannede voksne ude i klassen. Jeg håber derfor, at jeg kan
være med til at holde børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) op på, at
der også skal være en ordentlig finansiering bag regeringens folkeskoleudspil”.