Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
På et gulvtæppe med borg- og bjerglandskabstryk i børnehaven ABC-huset har 11 børn taget plads sammen med børnehavepædagog Fatih og SFO-pædagog Christina Bay Nielsen. Nogle af børnene er otte år gamle og er bare på besøg, andre er fem år og er snart for gamle til at gå i børnehave. I rundkredsens midte ligger der et lamineret billede. De yngre børn betragter det, mens 1.-klasseelev Liv fra Charlotteskolen fortæller om legerummet i SFO'en. Her kan man blandt andet lege med Lego, fortæller hun.
Lego kender de godt i børnehaven ABC-huset. Det er bare én af de ting, som børnene vil kunne genkende fra hverdagen i børnehaven, når de starter i skole til sommer. Og det er vigtigt, for det skaber en form for forudsigelighed.
"Børnene har brug for tryghed. De har brug for at vide, hvad det er, de kommer ind til. Det kan de få, når de for eksempel ser, at vi har et puderum i SFO'en, og det har de også i børnehaven", siger Christina Bay Nielsen, som går på tredje år på meritpædagoguddannelsen og arbejder som pædagogmedhjælper i skolens SFO.
Og der skal måske ikke så meget til, før glæden ved det genkendelige er stor. "Sådan én har vi også i børnehaven!" udbryder en dreng i rundkredsen og peger på en lampe på billedet.
Med børnenes egne ord
Tre elever fra 1. klasse og to fra 2. klasse på Charlotteskolen er på besøg i børnehaven for at tale med de børn, der skal starte i skole til sommer. Det er første gang, de fem elever er her, men Christina Bay Nielsen har været på børnehavebesøg med andre elever.
Det er Christina Bay Nielsen, der sammen med sin studiegruppe har udviklet idéen med, at eleverne kommer på besøg i børnehaven. Formålet er at tage overgangen fra børnehave til skole ned i børnehøjde. Tidligere har det været voksne, der har fortalt børnene, hvordan det er at starte i skole, men Christina Bay Nielsen tror på, at børn kan noget andet.
"Eleverne har det tættere på kroppen og kan bedre huske den der følelse af 'jeg gik i børnehave, og nu skal jeg over i SFO'. De kan bedre huske, hvilke forventninger man har, og hvilke spørgsmål man går med som børnehavebarn. Børn har et fælles sprog, som voksne ikke har med børn. Derfor kan de fortælle med deres ord, hvad de lægger vægt på", siger hun.
Celine og Amalie fra 2.a kan godt huske, hvordan det var at skulle starte i skole.
"Jeg kan huske, at jeg var bange, fordi jeg ikke havde nogen at lege med. Jeg var lidt nervøs over, om jeg ville få nogen venner. Jeg vidste ikke helt om jeg passede ind, men de var rigtig søde", siger Amalie.
Det kan Celine også huske, at hun tænkte. Men hun forsikrer om, at man ikke skal være bange.
"Hvis man gerne vil være venner med en, så skal man bare sige det. Man skal ikke være bange eller noget. Det vigtigste at vide, før man starter i skole, er, at man altid har nogen at lege med", siger Celine.
Projekt skaber relationer
Eleverne kommer på besøg i børnehaven to gange. Første gang gør de som i dag - sætter sig i en rundkreds og lærer hinandens navne. Så viser de billeder. Nogle af børnene har allerede været i SFO'en og kan genkende rummene på billederne. Andre lytter bare roligt med. Herefter fortæller eleverne, hvordan de havde det, da de skulle starte i skole.
De var nervøse og havde sommerfugle i maven, men de fandt hurtigt ud af, at man ikke behøver at være bange for skolen og SFO'en.
"Min første dag havde jeg rigtig mange sommerfugle i maven, men så gik jeg bare ind på en stue i SFO'en og fandt en voksen, der hedder Else. Så gik jeg rundt sammen med hende og fandt nogle venner", siger Liv til børnene i rundkredsen.
Når børnene mødes anden gang, skal de bare lege, så de kan skabe relationer. Christina Bay Nielsen fortæller, at det skaber tryghed hos de nye børn, at der er kendte ansigter blandt de ældre elever.
"De begynder helt impulsivt at lege sammen, når vi er ovre at besøge dem. Det betyder, at der er nogle kendte ansigter her, som skaber noget tryghed", siger hun.
Celine og Amalie fra 2.a ved godt, hvad de skal gøre, når der kommer nye børn på skolen.
"Så ville jeg gå hen og sige 'vil du være med i vores leg?'", siger Celine.
Og man skal ikke være nervøs, for man skal nok få venner.
"Hvis de er kede af det, så ville vi spørge, hvad der var galt. Og hvis de ikke har nogen at lege med, så må de selvfølgelig gerne være med i vores gruppe", siger Amalie.
I Høje-Taastrup Kommune har man været så glad for projektet, at det udbredes til hele skoledistriktet.