I undervisningsforløbet er indbygge en stafet, hvor eleverne skal løbe op og hente to billedkort, hvis de slår en sekser med terningen. Klik på bilen for at se flere billeder.

Tilbage til bevægelse og leg

I børnehaveklassen på Højslev Skole er man endelig kommet tilbage i klasseværelset. Skemaet er proppet med bevægelse, trivsel og samarbejde. Og det er lige præcis, hvad eleverne har brug for nu, lyder det fra børnehaveklasselederen.

Offentliggjort

OM FORLØBET

Undervisningsforløbet Diggi, som er udviklet af DGI, findes tilto målgrupper: "Hænderne op med Diggi" for 0.-2. klasse og "Diggi -jagten på den gyldne håndbold" for 3.-4. klasse. Der er fokus påbevægelsesglæde og trivsel, hvor eleverne i fællesskab skal løseopgaver og udfordringer.

Forløbene kan bruges som en tema- uge eller spredes over en dagugentligt i fire uger. Bevægelsen er tænkt ind som en naturlig ogintegreret del af undervisningen i 12 dansk-, matematik- ogbevægelseslektioner, og med forløbet følger kompletundervisningsmateriale og materialepakke.

20 skoler og 50 klasser med over 1.200 elever har benyttet sigaf forløbet.

Koncentrationen er i topform, mens eleverne slår med terningen og hopper rundt på en spilleplade inspireret af en håndboldbane.
Eleverne er blevet rutinerede i at foretage en Diggi-hilsen. En Diggi-hilsen består af en række fagter og giver også eleverne en lektion i, hvordan man hilser ordentligt på hinanden, forklarer børnehaveklasseleder Helle Alice Juul Olesen.
Grøntsags- og frugtkortene i spillet har forskellige priser, og eleverne skal sammen regne den samlede pris ud.
Et fast tilbagevendende element under Diggi-forløbet er Diggi-dansen. Her skal eleverne op af stolene, lave sprællemænd og danse med hinanden.
Eleverne i 0.A. har helt styr på bevægelserne i dansen til forløbet "Hænderne op med Diggi".

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Cornellia løber tilbage til sin plads i 0.a's klasselokale på Højslev Skole. I hånden holder hun de to billedkort, hun netop har hentet i den anden ende af lokalet. Snart lander hun hos sine tre holdkammerater, så spillet, de alle fire er samlet om, kan fortsætte.

Alle dyrene i Diggi-land har nemlig mistet deres gode humør, og i børnehaveklasserne på Højslev Skole i Skive Kommune er man fuld af godt humør i gang med at gøre dyrene glade igen. I dag er det Albert And, der skal have hjælp. For at anden igen kan rappe, skal eleverne gennemføre Matemadiggi-spillet. Og det er netop dét, som får klasselokalet til at summe lige nu.

Tilbage på sin plads viser Cornellia sit hold, at hun i sin ene hånd gemmer et billedkort med en ananas til seks kroner og i den anden hindbær til fem kroner. I fællesskab regner de fire klassekammerater ud, at det bliver 11 kroner i alt, og sidemanden slår et nyt slag med terningen og rykker nogle felter på spillepladen, der ligner en håndboldbane.

Dans bag bordene

Denne uge er der emneuge på Højslev Skole. Og i børnehaveklassen har man valgt at bruge hele den omlagte uge på at dykke ned i Diggi-universet, som er et undervisningsforløb fra idrætsorganisationen DGI. Selv om undervisningsforløbet er bygget op omkring håndbold, har det alligevel ikke ret meget med boldspillet at gøre, fortæller børnehaveklasseleder Helle Alice Juul Olesen:

"Det handler mere om samarbejde, bevægelse og trivsel. Og det er lige præcis det, som eleverne har brug for lige nu, hvor de vender tilbage efter fjernundervisning og corona".

Forårssolen rammer klasseværelset, og Helle Alice Juul Olesen må trække gardinerne for, før hun sætter en lille dansevideo i gang på whiteboardet. Nu skal der danses Diggi-dans.

Eleverne står klar bag hver sin stol og venter i spænding på at gentage trinene til den efterhånden velkendte Diggi-dans. Danserutinen er blevet gentaget hele ugen. Enten for at sætte timen i gang eller give klassen et lille brain-break.

Eleverne laver sprællemænd, skiløb og drejer rundt om deres sidekammerater i fælles takt til musikken.

"Prøv at lægge hånden på hjertet. Kan I mærke det banke?" spørger Helle Alice Juul Olesen, mens eleverne lægger deres hånd mod brystet og nikker som svar på lærerens spørgsmål.

Og eleverne elsker at danse. Der bliver grint højlydt hele vejen fra de bagerste pladser, mens de to piger i håndbolduniformer på skærmen guider eleverne igennem dansetrinene.

"Det er sjovt at lære med Diggi, men det er ekstra sjovt at danse", fortæller Lærke, da hun igen har fået vejret.

At hilse med øjenkontakt

Bag alle elevernes stole gemmer sig en lille pose med et hæfte og en tennisbold. To ting, eleverne skal hive frem flere gange i løbet af denne uge i Diggi-dyrenes tegn. Ligesom Diggi-dansen er der nemlig flere ting, øvelser og aktiviteter, som bliver gentaget under hele forløbet. En af de aktiviteter er en Diggi-hilsen.

Diggi-hilsenen er hemmelig for resten af skolen, og ligesom de bandanaer, som både elever og lærere i børnehaveklassen på Højslev Skole har iført sig, markerer den, at de er et hold. Et hold med en hemmelig hilsen, som kun de kender til.

Eleverne i 0.a går i gang med at hilse på deres sidemakker. De giver hånd, highfives og griner. Men det er ikke alle i klassen, der husker at kigge deres sidekammerat i øjnene, mens der hilses, opsnapper Helle Alice Juul Olesen.

"Hey, 0.a! Lad mig lige vise jer noget. Kan du lige komme med mig herop, Anton", siger hun, mens hele klassen vender sig mod tavlen.

"Hvordan tror I, at Anton oplever det, når jeg hilser på ham sådan her?"

Helle Alice Juul Olesen går i gang med at Diggi-hilse på Anton, mens hendes øjne flakker rundt i resten af lokalet, og en skov af hænder rejser sig i klassen.

"Det er uhøfligt", forklarer Lauritz.

Helle Alice Juul Olesen nikker anerkendende og kigger nu Anton direkte i øjnene, mens deres hilsen fortsætter:

"Kan du se, hvordan der pludselig også kom smil på dine læber, nu hvor vi hilser ordentligt på hinanden?"

Den legende læring

"Eleverne har virkelig brug for at komme tilbage til skolen og komme ind på deres klassekammerater igen. Derfor er det meget vigtigere lige nu, at vi fokuserer på samarbejde og trivsel i undervisningen", fortæller Helle Alice Juul Olesen, der bliver kaldt til assistance hos et af firmandsbordene, der har brug for hjælp til at løse deres regnestykke.

Eleverne løber frem og tilbage i klasselokalet og er fuldt koncentrerede i deres egen lille verden og har kun sjældent brug for hjælp fra andre end deres klassekammerater.

"Lige nu ved de slet ikke, at de lærer matematik. De tror bare, at de leger. Det er jo helt fantastisk", fortæller Helle Alice Juul Olesen og understreger, at et undervisningsforløb som det her med fokus på trivsel og bevægelse ikke kunne komme med bedre timing.

"Det er bare helt perfekt med en gave i form af det her undervisningsforløb i en kaotisk tid med corona", siger Helle Alice Juul Olesen, før hun igen hopper op foran tavlen.

Matemadiggi-spillet er nu gennemført og Albert And reddet. Og det skal fejres med en smule forårssol i ansigtet, inden madpakkerne skal findes frem. Eleverne og Helle Alice Juul Olesen finder derfor deres Diggi-bold frem og løber ud i skolegården.

Efter pausen skal eleverne redde Flodhesten Filine med bogstavs-kryds og bolle, og der er ingen tvivl om, at der ikke går lang tid, før børnehaveklassen på Højslev Skole har reddet samtlige dyr i Diggi-land.