OECD-landenes placering i naturfag i Pisa 2009. (Kilde: Skolestyrelsen)

Naturfag: Danmark holder sin gennemsnitsplacering

En ganske svag fremgang præger de danske 15-åriges score i naturfagstesten i den internationale Pisa-undersøgelse. "Danmark har dermed fastholdt de gode resultater i naturfag fra Pisa 2006", lyder det fra Skolestyrelsen, der netop har offentliggjort Pisa 2009.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmark er som nummer 26 blandt samtlige lande i den nye Pisa undersøgelsen og nummer 19 blandt

OECD-landene. Med 499 point er Danmark i den gruppe, hvis score ikke er signifikant forskelligt fra OECD-gennemsnittet på 501 point.

Udover at Danmark har fastholdt den markante fremgang i naturfag, noterer de danske naturfagsforskere sig, at:

"Det er også positivt, at der kan noteres en reduktion af andelen af elever med manglende naturfagskompetencer, omend denne ændring heller ikke er signifikant".

Forskerne peger på, at fastholdelsen af Pisa-remgangen i naturfag, kan være, at der er kommet flere vejledende timer til naturfag i 2006, og at flere elever dermed har mulighed for at nå op til niveauet forscientific literacy, som er Pisa-udtrykket for gode naturfagskompetencer.

"En anden bidragende årsag kan være indførelsen af afgangsprøver i alle fagene fysik/kemi, biologi og geografi, hvilket sætter et større fokus på undervisningen i skolen og et større fokus på valg af lærere til at varetage undervisningen".

Forskellen i drenges og pigers resultater i naturfag er en smule større i Pisa 2009 i sammenligning med

Pisa 2006 - drengene klarer sig bedst i naturfagene.