Hvis undervisning og pædagogik skal leve op til krav om øget fokus på og læring om bæredygtighed både fra FN og vores nationale lovgivning, skal der nye boller på suppen eller måske snarere er ny suppe til bollerne. Det er krævende og givende læsning fordi forfatterne lægger op til et nyt verdenssyn hos læseren.
Fodspor i Evigheden - Bæredygtighed, pædagogik og dannelse
Forfattere: Mads Strarup, Michael Paulsen, Morten Ziethen, Stine Kragh, Martin Hauberg-Lund Laugesen, Suna Christensen, Nanna Jordt Jørgensen, Katrine Dahl Madsen, Tejs Møller, Mia Husted, Kristian Anton Stender, Signe Tolstrup Mathiasen, Pia Halkjær Gommesen, Helene Dalbøl Bollerup og Peter Hobel.
240 kroner
100 sider
Forlag: Systime
Jordskælvet i Lissabon i 1755 fik kirkeklokker til at ringe,
ødelagde biblioteker og bygningsværker og dræbte 10.000 mennesker, som
forbløffede og magtesløse stod midt i naturkatastrofen. Jordskælvet blev en
katalysator for de ændringer i verdensopfattelse og menneskesyn, som
oplysningstiden bragte med sig, ideer som stadig betragtes som grundlaget for
den civilisation, vi i de sidste to århundreder har besunget, behørigt beundret, om end også løbende kritiseret. Nu indvarsler klimakrisen et nyt jordskælv
under vores menneske- dannelses- og verdenssyn.
Annonce:
”Fodspor i Evigheden” er en samling artikler redigeret af
Mads Strarup. Artiklerne behandler de nye udfordringer, pædagogikken og
dannelsen står midt i, når bæredygtighed bliver en allestedsnærværende del af
undervisningen.
Mads Strarup skriver i bogens forord: ”For hvor nogle skribenter
har deres artikler forankret i forskning og filosofi, baserer andre deres
artikler på konkrete, pædagogiske erfaringer – mens endnu andre formulerer sig
med afsæt fra et mere visionært og værdibaseret fundament. Dette greb er valgt
for at leve op til bogens egen intention om at inspirere så bredt som muligt.
Nogle artikler vil inspirere meget direkte, og kan nærmest 1:1 overføres til
egen undervisning og pædagogisk praksis, mens andre artikler kræver lidt mere
”drøvtygning”, hvorfor der i disse tilfælde kan være behov for genlæsninger.”
Det er en ret præcis beskrivelse af bogen, om end de
lovede 1:1 overførsler er til at overse. Til gengæld er især en af
overførslerne meget inspirerende og forklarer artiklernes - til trods for de
forskellige vinkler – fælles pointe. Michael Paulsen og Morten Ziethen giver i
deres artikel 'Livsvenlig uddannelse' et eksempel, som udfordrer vores
traditionelle syn på naturen og det rationelle menneske. En skoleklasse
indsamler en vandprøve fra et åløb. De undersøger den i klassen, og når timen
er slut, hældes vandprøven ud i vasken. Erstatter man vandprøven med effekter –
og mennesker – indsamlet til en undersøgelse af kulturen i et villakvarter, kan
vi næppe forestille os at hælde effekter – og mennesker ud i kloakken efter
endt undervisning. Paulsen og Ziethens pointe er, at vi må gøre op med vores
syn på naturen som en scene for menneskets udfoldelse og snarere se på
mennesket som en del af naturen. Flere af bogens artikler angriber netop dette
verdenssyn og opfordrer til, at vi genreflekterer over vores opfattelse af,
hvordan verden hænger sammen.
Klimakrisen bliver således vor tids jordskælv i Lissabon.
Naturen råber så højt, at vi må genoverveje vores natursyn, så vi bliver i
stand til for alvor og virksomt at inkorporere bæredygtighed i undervisningen.
Annonce:
”Fodspor i Evigheden” har en anden vigtig pointe, som igen
er fælles for alle artiklerne: tværfaglighed. Artiklerne angriber
tværfagligheden forskelligt. I forlængelse af kravet om nytænkningen af
verdenssynet antyder bogen også, at vores opdelte syn på naturvidenskaben,
samfundsvidenskaben og de humanistiske videnskaber trænger til en grundig
omkalfatring. Naturvidenskaberne har ikke patent på sandheden, og de
humanistiske fag kan bidrage med andet og mere end æstetiske fortolkninger af
den oplevede virkelighed.
Disse radikale krav til nytænkning forklarer måske,
hvorfor bogen ikke ligefrem vrimler med grydeklare undervisningsideer – og heldigvis
for det. Der er krævende læsning, fordi vores verdenssyn står til en grundig
renovering og fordi renoveringen lægges i hænderne på
den reflekterende praktiker i undervisningslokalet.
”Fodspor i Evigheden” er en
overskuelig – 100 sider - samling af velskrevne
artikler, som sætter gang i nødvendige refleksioner hos læseren.