Det kribler og krabler

I Hem ved Skive har den lokale skole i samarbejde med en gruppe billedkunstnere skabt det tværfaglige projekt Billesporet. De kreative gæste-undervisere har åbnet lærere og elevers øjne for, hvordan man kan skabe kunst af overraskende materialer – og samtidig lære en masse fagligt.

Offentliggjort

OM BILLESPORET

Billesporet er et tværfagligt projekt i Hem Børnehave og Skole.Ud over billedkunst inddrager forløbet håndværk og design, dansk,musik og natur/teknologi.

Eleverne har arbejdet med projektet i tre uger, og til sidstbliver det til en fast udstilling langs en gammel banestrækning iHem.

0.-2. klasse har blandt andet lavet små biller i rødler ogskrevet billehistorier.

De ældre elever har lavet store biller i gasbeton og rødler ogde store billevinger af biltage.

I dansk har 5.-6. klasse arbejdet med bogen "Billedrengen", mensmusik er inddraget med en billesang, skolens ansatte selv harskrevet.

Skolen har selv søgt Huskunstnerordningen i Statens Kunstfond ogfået bevilget 75 procent af kunstnerhonoraret. Derudover har RentLiv-puljen i Skive støttet med penge til blandt andetmaterialeudgifter.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Husk nu, at Justin Biller skal være den første - det sagde Javier".

Billedkunstlærer fra Hem Børnehave og Skole Bettina Skytte Madsen kigger begejstret ned over de 17 naturtro billekroppe med seks ben og følehorn. Skåret i gasbeton, beklædt med rødler og sirligt dekoreret med glaskugler, potteskår, skeer og kobbertråd.

En af dem, Justin Biller, har øjne af sølvskeer og et headset formet af en gammel vandhane. Alle biller er lavet af elever fra 3.-6. klasse, og nu er de klar til showtime.

De sidste uger har Bettina Skytte Madsen delt undervisningsansvaret i billedkunst med seks vidt forskellige kunstnere.

Et inspirerende samarbejde, der har åbnet hendes øjne for nye måder at arbejde, udvælge materialer og tænke kreativt i undervisningen på.

Inspirationen til de store mosaikbiller kommer fra billedkunster Javier Paños' egen kunst. Projektet har givet lærer Bettina Skytte Madsen en masse viden om nye teknikker og materialer.

En af kunsterne er Javier Paños, en spansk billedkunstner bosat i Danmark. Netop nu går han koncentreret rundt mellem de 17 biller, der funkler i al deres farvestrålende forskellighed.

Han mumler på et karakteristisk dansk med kraftig spansk accent og vurderer, hvilken rækkefølge billerne skal opleves i. Det betyder nemlig noget for publikums oplevelse i sidste ende.

En gave til lokalsamfundet

Projekt "Billesporet" i Hem, som involverer alle skolens klasser og lærere, tog sin begyndelse i juni måned.

Her mødtes personalegruppen fra Hem Børnehus og Skole med de seks kunstnere. Sammen planlagde de det tværfaglige projekt, som ud over billedkunst også inkluderer dansk, natur/teknologi, musik samt håndværk og design.

Billesporet bliver en fast del af et naturområde, skolen overtog for år tilbage. En gammel, nedlagt banestrækning, som skoleleder Helle Kappel længe har ønsket at omdanne til en oplevelsessti til glæde for byens borgere og turister.

"Da jeg præsenterede ideen om at lave et naturprojekt i børneperspektiv, var alle med. Det er så fantastisk, at vi kan sætte nogle overordnede rammer, og så er det børn, lærere og kunstnere, der griber ideen, definerer den og udtrykker sig", siger hun.

Bettina Skytte Madsen er billedkunstlæreren, der har delt undervisningsansvaret med seks vidt forskellige kunstnere.

Skolen havde et ønske om at inddrage en række kunstnere og søgte blandt andet Huskunstnerordningen i Statens Kunstfond, som bevilgede penge.

Helle Kappel fortæller, at hun har været "blæst bagover" af den store interesse og opbakning, der har været til projektet.

"Vi lærer alle noget nyt og udforsker en helt ny verden sammen med Billesporet. Der er plads til alle holdninger, og min oplevelse er, at jo mere kreative og opfindsomme ansatte og kunstnere er, des mere nysgerrige bliver eleverne også på kunsten", siger hun.

Fra skrot til kunst

"Få lige den hånd op af lommen - du kan da ikke male ordentligt sådan der!"

Multikunstner Erik Peitersen sukker let og kigger lidt striks på en pige, der med opgivende mine maler et gammelt biltag i blå og sorte nuancer. Hun havde ellers stemt på et orange mønster, men demokratiet har talt, og orange var i undertal. Biltaget er bøjet og gennemhullet, efter at en håndfuld ivrige elever har gennemtæsket det med hamre og boremaskiner, indtil det fik samme form som en ægte billevinge.

"Tænk lige, hvis du var en bille. Så skulle du have seks lommer til alle dine hænder i lommerne".

Ler og ostevoks, maling og muslinger - eleverne arbejder med vidt forskellige materialer. 

Erik Peitersen hjælper med at trykke maling ud af den halvtomme tube. Pigen fisker hånden op og maler videre. Ferniseringen nærmer sig, og lærere, elever og kunstnere arbejder hårdt for at blive helt klar til, at billerne skal møde publikum.

Billedkunstlærer Bettina Skytte Madsen cirkler omkring mellem de små arbejdsstationer, hvor eleverne producerer dele til billerne i træ, ostevoks og muslinger fra fjorden. Hele tiden kører snakken på tværs om billens anatomi, habitus og oprindelse. Overalt hænger der forstørrede billeder og tegninger af biller, så alt bliver gjort så naturtro som muligt - for det skal gå ordentligt til.

Natur/teknologi spiller en stor rolle i det tværfaglige kunstprojekt, og ud over at have nærstuderet de små dyr har skolen også haft besøg af en ph.d.-studerende i biller, der tog eleverne med på en øjenåbnende billejagt lige ude i skolens baghave.

"Altså, han tog bare sådan et fiskenet og kørte det lidt rundt i græsset. Og så var det bare stopfyldt med biller, også nogle, jeg aldrig har set før", fortæller en elev begejstret.

Multikunstner Erik Peitersen instruerer eleverne i, hvordan de skal bearbejde og male gamle biltage om til billevinger. 

Verden er åbnet på en helt ny måde for både børn og voksne, og det har ført til mange gode snakke om biodiversitet, bæredygtighed og endda hellige biller i det gamle Egypten, fortæller Bettina Skytte Madsen.

"Vi er jo gået videnskabeligt til værks og har brugt enormt meget tid på at fordybe os i at tegne billerne til at starte med. Sådan ser man dem bedst. På den måde er det også nemt for eleverne nu at forstå, hvorfor der er hår på de store billevinger. Det skal der jo være, for sådan er det i virkeligheden, og det ved de nu".

Der skal seriøst værktøj i brug, når eleverne laver biltage om til billevinger. 

Tænk ud af boksen

Og nu er det lige oppe over. Javier Paños går ned langs den snoede skovsti, hvor billerne skal stå. Førstebillen Justin Biller holder han tæt ind til kroppen, så der ikke sker den noget. Han sætter den nænsomt på et lille plateau i starten af skovbrynet. Her starter udstillingen.

Den farvestrålende kreation trækker tydelige spor til Javier Paños' egne kunstværker, som eleverne har nærstuderet og fundet inspiration fra til materialevalg og teknikker. Mosaikmønstrenes smukke variation er skabt ud fra genbrugsmaterialer, som eleverne har fundet hos den lokale skrothandler.

Bettina Skytte Madsen er glad for, at eleverne på den måde har fået åbnet deres kreative øjne.

"Eleverne har jo set Javiers kunst nede i byen og er blevet vildt begejstrede, for 'det er jo Javier, der har lavet Fisken!' Den har … er det ikke 3.000 sølvskeer, du har brugt, Javier?" - gengiver hun elevernes reaktioner.

"Det er virkelig inspirerende at arbejde sammen med dygtige mennesker som Javier og Erik, der tænker ud af boksen og løser tingene på en helt anden måde, end vi har gjort før. Vi har alle sammen lært så meget".

Der er ikke ét barn i Hem ved Skive, der ikke ved nu, at en bille har to følehorn og seks ben. Billerne er blandt andet blevet studeret på danbiller.dk.