Knud Erik Christensen oplever, at de studerende kan blive stressede op til eksamen, så han forsøger at skabe en afslappet stemning i billedkunstlokalet. Fra højtalere strømmer blød soul af Jacob Dinesen. Klik på > for at komme videre i billedserien
Foto: Kristoffer Juel Poulsen
Kunsten er ikke kun til pynt
Over whiteboard, staffelier og bordplader plettet af maling i mange farver hænger to blyantstegninger i overstørrelse. Tilsammen udgør de et kunstværk, der skal inspirere fremtidens billedkunstlærere på læreruddannelsen i Odense. Omgivelserne er med til at styrke de lærerstuderendes æstetiske dannelse.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
På UC Lillebælt bliver lærerstuderende med billedkunst som kompetencefag uddannet midt i et kunstværk. Deres underviser, lektor Knud Erik Christensen, har nemlig sørget for, at faglokalet er udsmykket med et originalt værk af Asbjørn Skou skabt specielt til rummet. "Lokalet har tidligere været et industrielt værksted, og det kan ses", fortæller Knud Erik Christensen.
"Her er meget monokromt og mange lige linjer. Asbjørn Skous værk giver modspil til det stringente rum". Værket, som har fået navnet "Et imaginært Bauhaus", skal ikke kun opfattes som dekoration. Det fungerer i høj grad som inspiration for de kommende billedkunstlærere. "Vi bruger værket aktivt i undervisningen. For eksempel når de studerende laver didaktiske forløb med udgangspunkt i værket eller dele af det. Jeg bygger som regel min undervisning op omkring forløb, som de studerende kan tage med sig ud i folkeskolen", fortæller Knud Erik Christensen, der købte det store vægmaleri for de penge, der fulgte med, da han sidste år modtog Forskningsministeriets Underviserpris.
Folkeskolen besøgte UC Lillebælt i december før nedlukningen.
Læreruddanner blandt de første modtagere af stor underviserpris