Billedkunst mangler fortsat faguddannede lærere

En lille fremgang i kompetencedækningen ændrer ikke på, at omtrent en tredjedel af folkeskolens billedkunsttimer bliver varetaget af en lærer, der ikke er uddannelset i faget.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Stadig 12½ procent af timerne, hvor læreren ikke er faguddannet

Det gik en lille smule frem med kompetencedækningen i billedkunstfaget sidste skoleår, nærmere bestemt et halvt procentpoint til 69,7 procent.

Men trods den lille fremgang ser det stadig samlet set ikke så godt ud for faget i sammenligning med de øvrige skolefag, for billedkunst ligger næstlavest i kompetencedækningen, sammen med natur/teknologi. Kun i kristendomskundskab ser det værre ud: Her blev kun 57,3 procent af timerne varetaget af en lærer med undervisningskompetence i faget. Der er også noget af et spring til historiefaget, som lå tredjesidst med en dækningsprocent på 73,9. Bedst lå fysik/kemi, hvor 97,2 procent af timerne har en lærer med relevant undervisningskompetence til at stå for undervisningen.

Blog: Hvorfor skal billedkunstlærere være linjefagsuddannede?

Forskelle på klassetrin og mellem kommuner

Ser man på fordelingen på de forskellige klassetrin, er der en tydelig tendens til, at jo ældre eleverne bliver, jo større er sandsynligheden for at de har en lærer med relevant undervisningskompetence til at stå for billedkunstundervisningen: I 1. klasse er kompetencedækningsprocenten kun lige over 60, i 5. klasse er den over 77.

Der er desuden en rimelig stor kommunal forskel på dækningsprocenten i billedkunstfaget: For ekempel er den 63,4 procent i Københavns Kommune, mens den er 71,1 i nabokommunen Frederiksberg.

Faglig forening: Katastrofalt

Lykke Andersen, landsformand for Danmarks Billedkustlærere, kalder i en mail til folkeskolen.dk/billedkunst kompetencedækningen "katastrofalt lav" og mener at det afspejler skolernes manglende prioritering af linjefagsuddannet lærere i billedkunst og efteruddannelse iøvrigt.

"Vi har en klar forventning om at kompetencedækningsgraden vil blive hævet og man ude i kommunerne, sørger for at der bliver udbudt kompetenceløftkurser både til de lærere som skal varetage valgfaget, men også dem som skal undervise i det obligatoriske forløb", skriver hun og understreger, at kvalificeret undervisning i det obligatoriske forløb i billedkunst af kompetente billedkunstlærere med linjefag i faget  er afgørende for, hvilket fagligt ambitionsniveau der kan stilles til de elever, som vælger det i udskolingen.

Se de nye Fælles Mål for billedkunst i udskolingen

Valgfag kan ændre forholdene

Kompetencedækningstallene er som nævnt fra skoleåret 2018/19. Den lave dækningsprocent kan blive en udfordring, når billedkunst fremover skal være obligatorisk til og med 6. klasse, og der samtidig skal bruges lærere til at undervise i valgfaget billedkunst, som er blevet et prøvefag.

Men ifølge Forskning- og Uddannelsesministeriets rapport "Udbud af og efterspørgsel på fagkompetencer i folkeskolen" fra 2017 er det kun 51,9 procent af de lærere, der har undervisningskompetence i billedkunst,der faktisk  underviser i faget (målt i skoleåret 2015/2016). Der må med andre ord findes en stor uudnyttet reserve af lærere med undervisningskompetence i billedkunst. Rapporten siger dog ikke noget om hvor længe siden det er, de pågældende lærere har undervist i faget og om lærerne faktisk befinder sig på de skoler, hvor der er behov for deres undervisningskompetence.

Ministeriet: Der bør være lærere nok til valgfag i de praktisk-musiske fag