To ud af tre lærere og pædagoger i projektet har ’i meget høj grad’ eller ’i høj grad’ fået ny viden til at inkludere børn med særlige behov.
Skoleprojekt: Det nytter at give lærere redskaber til at inkludere elever i idræt og bevægelse
Det treårige skoleprojekt Bevægelse for alle har haft succes med at give lærere og pædagoger viden og redskaber til at inkludere børn med særlige behov i idræt og bevægelse. Det er sket gennem udviklingen af en aktivitetsdatabase og en kursusmodel.
Det kan være en
udfordring for elever med psykiske, kognitive, sensoriske eller fysiske funktionsnedsættelser
at deltage, når lærere skaber bevægelse i undervisningen. Det fik i 2020
Videnscenter om handicap til at søsætte projektet Bevægelse for alle.
Et år inde i
projektet åbnede den første version af databasen aktiviteterforalle.dk, som gør
det let for lærere og pædagoger på mellemtrinet og i udskolingen at tilpasse en
aktiviteter til deres elever.
Databasen
indeholder 150 aktiviteter, som på skoleområdet er delt op i trivsel, bevægelse
i fagene og faget idræt, og der er knyttet både et tilpasningshjul og
dialogkort til. Med tilpasningshjulet kan læreren skrue på elementerne i
bevægelsesaktiviteterne og dermed gøre aktiviteterne inkluderende, mens
dialogkortene nuancerer elevernes forståelser for hinandens styrker.
Lærere arbejder i
højere grad med bevægelse
Databasen er
udviklet i samarbejde med ti skoler. Herefter blev yderligere 17 skoler koblet
på. De 27 skoler har deltaget i et forløb med workshopper om, hvordan lærere og
pædagoger med udgangspunkt i redskaberne i databasen skaber bevægelse for alle
elever.
Nu viser en
spørgeskemaundersøgelse blandt 318 deltagere i forløbet, at to ud af tre ’i
meget høj grad’ eller ’høj grad’ har fået ny viden til at inkludere børn med
særlige behov i bevægelsesaktiviteter. Samme andel svarer, at de har fået ny
viden om, hvordan de tilpasser bevægelsesaktiviteter til målgruppen.
Halvdelen af
respondenterne svarer, at de i højere grad arbejder med bevægelse efter at have
deltaget i projektet. Mange af dem begrunder det med et ændret mindset, hvor et
øget fokus på vigtigheden af bevægelse og bevægelsesglæde er rykket i centrum,
ligesom deres viden og motivation for at arbejde med bevægelse er blevet øget
igennem projektet.
Manglende tid er
udfordring
Evalueringen viser
også, at lærere og pædagoger møder visse strukturelle udfordringer, når de
afprøver redskaberne fra workshoppen.
Mens 54 procent
svarer, at de har afprøvet nogle af de ting, de har lært på workshopperne,
melder knap halvdelen tilbage, at de ikke har afprøvet redskaberne i praksis.
”Når man dykker
ned i årsagerne, tegner der sig et tydeligt billede. Hele 52 procent angiver
’Manglende tid’ som en årsag til, at de ikke har afprøvet de værktøjer, de har
fået på workshopperne”, skriver videnomhandicap.dk i en kommentar til
evalueringen.
Det stemmer overens
med det, undervisere i andre undersøgelser beskriver som hæmmende faktorer for
inklusion i bevægelse.
”Det tyder på, at
manglende tid ikke er en selvstændig udfordring for deltagerne i dette projekt,
men i stedet bunder i mere organisatoriske og strukturelle udfordringer, som
generelt gør sig gældende for lærere og pædagoger”, sammenfatter videnscentret.
Databasen er nem
at gå til
Projektdeltagerne
har generelt haft en positiv oplevelse med aktivitetsdatabasen, der beskrives
som nem at bruge. I spørgeskemaundersøgelsen svarer 80 procent, at deres
oplevelse af databasen er enten meget positiv eller overvejende positiv. Ingen
af de adspurgte opleveler aktivitetsdatabasen som negativ.
Formålet med
kursusmodellen med workshopper var dels at udbrede viden om aktivitetsdatabasen
og dens redskaber, men også at give deltagerne viden om hvordan alle børn kan
inkluderes i bevægelsesaktiviteter. Deltagerne fik derfor også indsigt i
specialpædagogik, -didaktik og organisering.
Deltagernes
vurdering af workshopperne er generelt positiv. Næsten fire ud af fem svarer,
at de enten er meget positive eller positive stemte overfor workshopperne.
Udviklingsarbejdet
fortsætter med nye skoler
Videnscenter om
handicap fik i begyndelsen af i år bevilget 1,3 millioner kroner fra Børne- og
Undervisningsministeriets udlodningsmidler til at føre arbejdet med
bevægelsesglæde og inklusion på landets folkeskoler videre.
Som en del af
projektet vil der blive udviklet et interaktivt digitalt undervisningsredskab,
som gør det nemmere for lærere og pædagoger at koble bevægelse og fagligt
indhold. Der udvikles også 40 tilpassede lege- og bevægelsesaktiviteter
målrettet indskolingen.
Videncentret søger
netop nu efter fire skoler, som vil teste en prototype af det interaktive
digitale undervisningsredskab. Det indebærer, at alle lærere og pædagoger i
indskolingen skal deltage i en workshop i februar næste år, hvorefter de i
fire-fem uger skal afprøve de redskaber, de får præsenteret. Herefter venter en
workshop i april, hvor skolerne kan give videnscentret feedback.