“Vejle Kommune har
nultolerance over for ulovlige magtanvendelser”.
Den sætning hørte speciallærer Flemming
Nielsen flere gange, da han blev indstillet til afskedigelse for at føre en
urolig elev ud af gymnastiksalen på en specialskole i Vejle.
Vejle Kommune skriver også sætningen i det
såkaldte uenighedsreferat, som blev skrevet ned, efter at Danmarks
Lærerforening og kommunen havde mødtes for at finde ud af, om begrundelsen var
i orden.
Selv er Flemming Nielsen stadig lidt i chok
over, at han pludseligt måtte forlade den lærerstilling, som han i 18 år havde
haft uden at modtage en eneste klage.
“Det, som undrer mig mest, er, at når min
leder mener, at man har begået én fejl, så skal jeg direkte til tjenstlig
samtale med efterfølgende vurdering af min stilling uden nogen form for dialog
eller irettesættende samtale først”, siger han. “Det er ikke engang entydigt
klart, at det, jeg gjorde, var en fejl. Men i Vejle er der nultolerance over
for fejl”.
Er det ulovlig magtanvendelse?
Nultolerancen i Vejle
handler ikke om fejl, men om ulovlige magtanvendelser, forklarer kommunens chef
for Uddannelse & Læring, Ulla Riisbjerg Thomsen. Hun udtaler sig ikke i en
konkret sag, men gerne om hvordan kommunen håndterer henvendelser om
magtanvendelser.
“Hvis vi står i en situation, hvor der er
mistanke om en ulovlig magtanvendelse, hvilket
vil sige, at der er anvendt magt, uden at barnet har været til fare for sig
selv eller andre, herunder læreren,
så undersøger vi sagen grundigt. Hvis det vurderes, at der er tale om en ulovlig magtanvendelse, følger vi op.
Decideret ulovlige magtanvendelser tolererer vi ikke”, forklarer Ulla Riisbjerg
Thomsen.
Hun understreger, at det er en stor ting at
finde ud af, om der er tale om ulovlig magtanvendelse eller ej, for det har
betydning for mange mennesker.
“Vi har en lovgivning, der siger, at vi ikke
må udøve ulovlig magtanvendelse. Men det er ikke sådan, at man per definition
bliver afskediget. Udfaldet kan også være en advarsel eller blot en samtale om
situationen”, siger hun.
Flemming
Nielsen anser sig selv som en kompetent speciallærer efter to årtiers praksis.
I situationen oplevede han ikke selv, at han udøvede ulovlig magtanvendelse i
idrætsundervisningen i marts måned sidste år. Kommunen peger i
afskedigelsessagen på to episoder med den samme elev og begge gange i
idrætsundervisningen. Første gang fordi eleven driller og forstyrrer andre
elever. Anden gang 4. marts, fordi drengen kravler op i en ribbe mod et vindue.
“Han er
meget urolig, og han er på vej op i ribben, og deroppe sidder nogle
vinduer, han ikke skal op i. Der er tre meter ned fra de vinduer, så jeg fik ham ned fra ribben og fulgte ham ned i
omklædningsrummet. I begge situationer falder han hurtigt til ro”, fortæller Flemming Nielsen om de to hændelser.
Sådan har vi gjort
Flemming Nielsen har givet samtykke til, at redaktionen
har fået indsigt i de sagsakter, der er indgået i hans afskedigelsessag. Af
hensyn til de involverede parter er skolens navn udeladt, men redaktionen har
været i kontakt med sagens parter og skolen.
I Vejle Kommune er der retningslinjer, der
betyder, at magtanvendelse i skoler inden for 24 timer skriftligt skal
registreres i et indberetningsskema. Men Flemming Nielsen oplever ikke umiddelbart
episoderne som en magtanvendelse. Derfor udfylder han ikke
indberetningsskemaet.
En
pædagogmedhjælper, som er med i timen, går dog til ledelsen, fordi medhjælperen
mener, at Flemming Nielsen har taget for hårdt fat i eleven. Flemming Nielsen ringer
8. marts – i en helt anden anledning – til drengens mor, som fortæller, at
drengen siger, at Flemming Nielsen har hevet ham i armen. Det får Flemming
Nielsen til samme eftermiddag at beskrive morens ord i en besked i Aula under
sikker fil, der er et fortroligt rum, som kolleger og skolens leder kan se.
Efter aftale med moren udarbejder Flemming Nielsen et skema, hvor eleven kan
krydse af, om han er blevet hevet i armen.
Flemming Nielsen vender også samtalen med
moren og aftalen om skemaet med sine kolleger, og han tror, at han har
håndteret det så godt som muligt.
Pludseligt fritaget fra tjeneste
Torsdag den 10.
marts, da Flemming Nielsen kommer hjem fra arbejde omkring klokken 16.30, får
han et chok:
“Så står min skoleleder foran min hoveddør og
siger, at jeg er fritaget fra tjeneste”, siger Flemming Nielsen.
Ulla Riisbjerg Thomsen fra Vejle Kommune
fortæller – igen uden at gå ind i et konkret eksempel – at hvis forvaltningen
og en skoleleder sammen vurderer, at en episode giver anledning til mistanke om
ulovlig magtanvendelse i forhold til en elev, bliver episoden undersøgt af
Familieafdelingen blandt andet gennem samtaler med barnet.
“Familieafdelingen kan på denne baggrund
foretage en vurdering i forhold til barnet. Denne vurdering kan i store træk gå
tre veje: Barnet vurderes til ikke at have lidt overlast, eller barnet har lidt
overlast på en måde, så der skal ske en foranstaltning, eller sagen har en
karakter, hvor man som myndighed bliver nødt til at politianmelde”, siger Ulla
Riisbjerg Thomsen og understreger, at Familieafdelingen ikke vurderer selve
personalesagen, kun hvorvidt barnet har lidt overlast på grund af
magtanvendelsen.
I uenighedsreferatet mellem kommunen og
Danmarks Lærerforening er fyringen blandt andet begrundet med Vejle Kommunes
nultolerance over for magtanvendelse, og med at Flemming Nielsen ikke kan
redegøre for, om barnet var til fare for sig selv, andre eller inventar, at
læreren ikke kan redegøre for, at han har forsøgt at bruge pædagogiske
virkemidler, og at Flemming Nielsen ikke har anmeldt hændelserne som en
magtanvendelse. Selve vurderingen fra Familieafdelingen indgår ikke i
begrundelsen for fyringen.
Bag om beskyldninger
Skoler handler i panik, når
lærere beskyldes for "grænseoverskridende adfærd",
mener DLF. Folkeskolen undersøger, hvorfor det kommer
så vidt – og hvordan vi sikrer både læreres og elevers retsstilling.
Usikre ledere eskalerer sager
Sagen om Flemming
Nielsen er en af dem, der har givet anledning til overvejelser i Vejle
Lærerkreds om håndteringen af sådanne sager. Kredsformand Lars Holmboe oplever, at nogle skoleledere er usikre og
derfor henvender sig meget hurtigt til forvaltningen i stedet for selv at
afsøge løsninger, når der opstår klager over læreres magtanvendelse.
“Så sker der lynhurtigt en opstigning på
konflikttrappen. Når man bruger systemets redskaber i stedet for ledelse, så
har vi problemet. Så bliver det stift, så forsvinder mennesket, og så bliver
mulighederne små. Det er et kæmpe problem”, siger han.
Han peger på, at der er sket en stor
udvikling på både specialskoler og almindelige folkeskoler. Omgangsformer, som
lærerne tidligere kunne bruge, uden at nogen hævede øjenbrynene, vil i dag give
tjenstlige påtaler, advarsler eller afskedigelser.
“De paradigmeskift, der er sket – hvor der
blandt andet bliver brugt low arousal – er en udvikling, som ikke alle kolleger har
omstillet sig til. Det er en kæmpe ledelsesmæssig udfordring at få det
kommunikeret ud til lærerne”, siger Lars Holmboe.
Flemming Nielsen har flere gange på
personalemøder på skolen bedt om, at man snakkede om, hvad man som lærer godt
måtte, og hvad man ikke måtte i undervisningen af eleverne.
“Men så har de sagt, at det ved vi lærere jo
godt. Men jeg var ikke klædt godt nok på til det”, siger han. “Det sidste, jeg
lærte, var, at man kun måtte bruge magt, hvis barnet var til fare for sig selv
eller andre eller inventar. Skal man gribe ind, når han er ved at knække
blyanten, eller først når det er et smartboard, der står for at blive smadret?
Skal jeg stoppe ham på vej op mod vinduet, eller først når vinduet er åbent?
Det er virkelig svært”.
Advokatfuldmægtig i Danmarks Lærerforening
Kristina Riis Hougaard peger på, at det kan være meget svært at vurdere,
hvornår en magtanvendelse er ulovlig. Hun hjalp Flemming Nielsen, da hans
afskedigelsessag blev forhandlet med Vejle Kommune.
“Sondringen
mellem en lovlig og ulovlig magtanvendelse kan være svær – og hvis der bliver
begået fejl, må også situationens og medarbejderens omstændigheder indgå i
afvejningen i forhold til en eventuel sanktion”, mener hun.
“Såfremt man når frem til, at der er tale om
en ulovlig magtanvendelse, bør der også tages hensyn til, at der ofte er tale
om en lærer, som befinder sig i en meget presset situation, hvor der skal
handles hurtigt, og dermed vil det ofte være proportionalt kun at give den
ansatte en påtale eller en advarsel”, siger hun og peger på, at der især bør
tages særligt hensyn, når medarbejderen har været ansat mange år og ikke
tidligere har fået kritik.
Forlig erkender kommunens fejl
Efter Flemming
Nielsens fritagelse for tjeneste sender hans kolleger et brev til skoleledelsen
og Vejle Kommune, hvori de bakker Flemming Nielsen op og også fortæller,
hvordan ledelsens håndtering af sagen gør medarbejderne utrygge.
“De bakkede mig enormt meget op og skrev en
klage, som de sendte til skolechefen og lederen. Det var så stærkt og rørende
at mærke det her fællesskab”, siger Flemming Nielsen.
Det er vildt, at man kan fyres for én fejl. Endda en fejl, som ikke er helt klar.
Flemming Nielsen, lærer
Men fyringen bliver ikke ændret, og 1. juli
sidste år fratrådte Flemming Nielsen sin stilling.
Egentlig ville han helst have kørt sagen hele
vejen ved en faglig voldgift for at få en dommers ord for, at Vejle Kommunes
fyring af ham var uberettiget. Men efter samtaler med DLF er sagen endt med et
forlig.
“En sag ved faglig voldgift kan vare op til
to år. Det kan være to lange år”, siger Flemming Nielsen. Selv foreslog han, at
han blev overflyttet til en anden skole i kommunen.
“Det ville give en mindelig afslutning på
sagen og fortsat være en fagligt spændende opgave for mig. Men HR afviste
muligheden”, siger han.
Flemming Nielsen og Lærerforeningen indgik et
forlig med Vejle Kommune, der betød, at Flemming Nielsen fik en godtgørelse og
fritstilling i opsigelsesperioden.
Når en kommune som arbejdsgiver indvilger i
at indgå i en fratrædelsesaftale og betale en godtgørelse, er det efter
Danmarks Lærerforenings opfattelse udtryk for, at der ikke er et tilstrækkeligt
sikkert afskedigelsesgrundlag, fortæller Kristina Riis Hougaard.
“En
forhandlet aftale, der indeholder en godtgørelse eller øvrige forbedrede
vilkår, må ses som et udtryk for, at kommunen vurderer, at der er en
procesrisiko ved at føre en egentlig sag”, siger hun og peger på, at hvis en
sag skal føres som faglig voldgift eller ved en civil domstol, kan det medføre
store omkostninger.
Flemming Nielsen vil gerne understrege, at
han har været godt tilfreds med sin arbejdsgiver Vejle Kommune i de 18 år, han
har været ansat. Han har boet i Vejle siden 1999 og været en del af
forældrebestyrelser i både børnehave og folkeskole. Men han mener, at
nultolerancepolitikken sætter ansatte i kommunen i svære situationer.
“Mit mål er, at nultolerancepolitikken i
Vejle Kommune bliver droppet. Det er vildt, at man kan fyres for en fejl. Endda
en fejl, som ikke er helt klar. Vi kunne have haft en ganske almindelig dialog
på fem minutter om det i stedet for at sende det til Vejle Kommune. Derfor er
det vigtigt, at vi fik et forlig, der markerer, at der er begået fejl fra
kommunens side”, siger han.