Bachelorprojekt

Drama og teater skal styrke fælleskabet

Mathilde Karppinen er indstillet til Lærerprofession.dk for sit bachelorprojekt om, hvordan man kan bruge drama og teater til at kultivere et fælleskab, og derved også bekæmpe den stigende mistrivsel. 

Lektor på læreruddannelsen ved Professionshøjskolen Absalon Nadia Bjerknæs Hassing Christensen har indstillet Mathilde Karppinen til Lærerprofession.dk for hendes bachelorprojekt med begrundelsen:

"Mathilde Karppinen har i sit projekt arbejdet med, hvorvidt æstetiske læreprocesser gennem dramaundervisning kan have en indflydelse på fællesskabet i en klasse, herunder også individet i fællesskabet og deres personlige udvikling, samtidig inddrages forskning fra børns vilkår -der peger på en stærk sammenhæng mellem unge, der føler sig uden for fællesskabet og de unge der er i mistrivsel."

i projekt undersøges der overordnet, hvordan teater og drama påvirker fællesskabet i en klasse, herunder individets rolle i fællesskabet og deres personlige udvikling. Derudover, hvordan man som lærer kan facilitere denne undervisning.

Hent projektet her:

Kunsten at være et fællesskab

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.