”Han var meget åben med sig selv og skabte en god stemning, der gav en
mod på at sige noget. Og så var der ikke pres på at sige lange sætninger eller
fremlæggelser, men man kunne nøjes med at sige et par få ord, der så senere hen
gav en lyst til at sige mere”.
Sådan svarede en elev i forbindelse med Oliver Alexander Wæhrens Pedersens professionsbachelorprojekt
fra læreruddannelsen i Aarhus ved Via University College.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
I projektet undersøger han, om teorien willingness to communicate kan bruges
til at analysere og ligefrem diagnosticere tyskundervisningen. For faget er udfordret,
og på egen krop i både grundskole og gymnasie har Oliver Pedersen oplevet,
hvordan tyskundervisningen blev til noget, han skulle overleve og noget, han
ikke deltog mundtligt i.
I folkeskolen var tysk mere eller mindre et fag, ”hvor man så kedelige
overdidaktiserede videofilm fra 90’erne, læste irrelevante tekster, der ofte
omhandlede DDR eller opfundne personer, der skulle på indkøb, eller så sad man
krumbøjet hen over grammatikhæftet”.
I gymnasiet blev der talt om spændende og tunge emner ud fra interessante
tekster, og der var plads til at høre om tysk kultur, samfund og historie, men
grammatikken hang over undervisningen som en tung sky. ”Enhver sætning ville
altid blive genstand for endeløs granskning, og den studerende måtte stå
standret for sine fejlagtige bøjninger og gloser”, skriver han.
Da han på fjerde år af sit lærerstudie blev introduceret for teorien
willingness to communicate, kunne han pludselig lave koblinger mellem sine egne
erfaringer, sin nye faglighed som tysklærer og teorien. Derfor skriver han i
projektets problemformulering:
”Jeg undersøger begrebet Willingness to Communicate (WTC) i en tysk pædagogisk
kontekst, og i hvilket omfang dette begreb kan praktiseres for at styrke
elevernes kommunikative kompetence på tysk”.
Dynamikken i klasserummet
Willingness to communicate er en teori, der kort sagt sammenfatter en masse
faktorer, som alle spiller ind på dynamikken i et klasserum og klassefællesskab
og dermed spiller ind på elevens lyst og vilje til at kommunikere på sit
andetsprog.
Oliver Pedersen henviser til James C. McCroskey og J. Elaine Baer, der i 1985
introducerede teorien, som siden er blevet udviklet af blandt andre Peter
MacIntyres tilføjelse om, at villighed til at kommunikere på et fremmedsprog er
påvirket af en elevs personlighed, elevens opfattelse af egne kompetencer,
kommunikationsforståelse, generthed og indadvendthed, skriver han.
Plads til at fejle
Samtidig spiller læreren en afgørende rolle for, at eleverne kan arbejde
optimalt. Der skal skabes et klasserum med plads til at fejle, hvor elevernes
føler sig sikre og nyttige. Elevernes mulighed for indflydelse på det faglige
indhold spiller også ind.
Indstillet til særpris: Sprog i skolen – skolens sprog
Sprog er nøglen til en mangfoldig verden – men samtidig er sprogfagene trængt i uddannelsessystemet. For få vælger at dygtiggøre sig inden for sprog; sprogudbuddet indsnævres og bliver smallere; og der er behov for sprogdidaktisk udvikling. Samtidig er skolen og det danske samfund i dag præget af større sproglig mangfoldighed end for få årtier siden. For at belyse det komplekse sproglandskab i skolen sponsorerer LB Foreningen i perioden 2023-25 en særpris som belønner bachelor- og diplomprojekter med fokus på sprog i skolen – og skolens sprog! Hvordan har sprogene det i skolen? Hvordan praktiseres sprogundervisningen, og hvordan kan den udvikles? Hvilke forestillinger har elever og lærere om sprog og sprogundervisning? Hvilken rolle spiller sprog for skolens dannelsesopgave?
Sprog og sprogfag forstås i denne forbindelse bredt: Det kan være klassiske fremmedsprog som engelsk, tysk og fransk, men også dansk som andetsprog, sproglig mangfoldighed og den sproglige dimension i dansk og andre fag kan tematiseres. Projekterne kan belyse det eksisterende sproglandskab eller nye forsøg og initiativer ligesom der kan sættes fokus på enkelte sprogfag eller tværsprogligt arbejde på tværs af traditionelle faglige grænser.
Læreren bør hjælpe eleverne med at udvikle et realistisk og konstruktivt syn på
egne kompetencer og kan være med til at hjælpe eleverne med at opbygge ambitioner
for eksempel ved at hjælpe dem med at forestille sig, hvor og hvordan de kan
bruge deres andetsprog i fremtiden, skriver Oliver Pedersen.
Det empiriske materiale har Oliver Pedersen indhentet fra sin praktik i en 8.
klasse, hvor 17 elever svarede på en spørgeskemaundersøgelse, og yderligere to
af eleverne blev interviewet. Her spurgte han til både atmosfære, fællesskab,
selve undervisningen, læreren, det sproglige, det faglige fokus og elevernes
egen deltagelse. Derudover interviewede han to tysklærere, som var tidligere
kolleger fra en skole, hvor han arbejdede som vikar.
Ti bud til bedre undervisning
Ud fra sin undersøgelse konkluderer han, at WTC i vidt
omfang kan praktiseres, da det indkapsler viden fra mange andre teorier.
Teorier som generationer af lærere har stødt på i deres studietid og
profession. Man skal derfor ikke nødvendigvis kende til begrebet for at opleve,
at ens undervisning lykkes, mener han.
”Begrebet, og alt det, det indeholder, kan utvivlsomt være vej til øget
mundtlighed, om ikke andet så lyst hertil, i undervisningen. Handler læreren ud
fra den teori, jeg har præsenteret i dette projekt, herunder WTC, vil man
formentlig opleve øget vilje og interesse fra elevernes side, og man vi opleve,
at sin undervisning vil virke mere og mere organisk”, skriver Oliver Pedersen i
sin konklusion.
Da willingness to communicate indkapsler så mange centrale begreber og teorier,
anbefaler han alle lærere at sætte sig ind i teorien – uanset om de arbejder
med fremmedsprog eller et ethvert andet fag.
Da langt fra alle kender til
begrebet, giver Oliver Alexander Wæhrens Pedersen en ”lynkile” ind i teorien
ved at opliste lærerens ”ti bud”:
1. Du skal være motiveret for dit fag, så du kan formidle din interesse videre
med det levende ords kraft.
2. Du må godt vise, at du også er et menneske, og at du også kan tage
fejl.
3. Du skal være rettet mod dine elever, du skal kunne se dem og forstå dem.
4. Du skal skabe en god og tryg atmosfære i dit
klasserum.
5. Du skal sørge for, at I lærer i fællesskab med og af hinanden, ikke alene.
6. Du skal lade dine elever have indflydelse på deres undervisning.
7. Du skal sørge for, at I arbejder kreativt med faget, fjern fokus fra den
tunge lærdom, den har sin berettigelse, men med måde.
8. Du skal hjælpe dine elever med at udvikle deres potentialer – udfordr dem,
men i en tilpas grad.
9. Du må ikke søge efter fejl, du kan rette. Ret de nødvendigste fejl, og gør det
med omtanke.
10. Du skal huske på, at enhver indsats også tæller som en god indsats.