Lærere i fx dansk kan opleve at være i et
spændingsfelt, når de skal prioritere seksualundervisningen ved at fravælge
noget andet, skriver Kristian Søborg Brodersen og Sidsel Lorenz Thøgersen i
deres professionsbachelorprojekt fra læreruddannelsen i Aarhus, Via UC.
Seksualundervisning har i en lang årrække været
varetaget af biologilæreren, der gennemgik kroppens "ufarlige" anatomi, og
som først ved årtusindeskiftet begyndte at inddrage emner om normer og følelser.
Samtiden er kendetegnet ved en stadig stigende seksualisering og pornoficering,
skriver Kristian Brodersen og Sidsel Thøgersen. De mener derfor, at undervisningen må udvikles.
”De unge bombarderes på de sociale medier
med billeder af glorificerede kroppe, som opstiller nye idealer for kropslig
selvforståelse. Ligeledes er alskens pornografisk materiale kun ét klik væk,
hvori professionelle aktørers ydeevne og tilfredsstillelse kan bidrage til en
fejlagtig opfattelse af sex og seksualitet”.
Det stiller krav til lærerens didaktiske
overvejelser. Men det stiller også spørgsmål ved, om det nødvendigvis er
biologilæreren, der er det oplagte valg, når seksualundervisningen inddrager emner
som eksempelvis onani, deling af nøgenbilleder og forventninger til sex, der
kan være personlige og virke grænseoverskridende, skriver de. Derfor er de optaget
af at undersøge, hvad der kendetegner god seksualundervisning i dag.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
”Hvad kendetegner en nutidig seksualundervisning, og hvordan kan
biologilæreren og kolleger samarbejde om udvikling af seksualundervisning, så
den er meningsfuld for eleverne og indtænker tryghed for eleverne og læreren”,
spørger de i problemformuleringen.
Brug
for andre kompetencer
”I dag er
seksualundervisningen et ben i trioen køn, krop og seksualitet, der indgår i
det obligatoriske emne SSF, der blev oprettet med Folkeskoleloven i 1993. Emnet
er timeløst og ikke underlagt et egentligt fag, og skal indgå i undervisningen
på alle årgange”. Den tidligere objektive og ufarlige tilgang til
seksualundervisning, som et redskab til redegørelse for menneskets anatomi, ”er
udskiftet med en normativ målsætning på et væsentligt højere taksonomisk
niveau”, fordi emner som for eksempel kropsidealer, forventninger til sex og at
kende egne grænser også indgår.
En biologilærer, som de to lærerstuderende
interviewede i deres undersøgelse, udtalte, ”at flere lærere med humanistiske
fagpakker efterhånden kan se mening i at varetage seksualundervisning, idet
emnerne ikke nødvendigvis kræver nogen biologifaglig baggrund”. Andre lærere,
som de har interviewet, fremhæver, at emnerne i stedet kræver, at lærerne skal
føle sig komfortable med de intime emner. Ellers oplever de, at eleverne bliver
så distancerede fra undervisningen, at de ikke hører efter.
Kristian
Brodersen og Sidsel Thøgersen skriver, at ”fordi seksualundervisningen nu
breder sig ud over den anatomiske del, fordrer den, at læreren har andre
kompetencer end blot fagfaglige. Derfor er det ikke længere givet, at det som
førhen er biologilæreren, der varetager seksualundervisningen, hvis vedkommende
mangler kompetencer indenfor seksualundervisningens nye del”.
Tværgående
samarbejde
Biologilæreren
skal derfor ikke varetage undervisningen alene, men man må i stedet være
indstillet på et kollegialt samarbejde, når man skal tilrettelægge en tidssvarende
seksualundervisning. Man må samarbejde tværfagligt, så lærere med forskellige
fag forsøger at belyse en opgave fra fagenes forskellige vinkler. Her vil det
være oplagt, at biologilæreren varetager emner om kroppens anatomi i det
tværgående samarbejde, og andre fag kan så byde ind med andre vinkler.
”I et
tværfagligt samarbejde kunne det fx problematiseres, at det i langt
overvejende grad er kvinder, som bruger prævention. Her kunne eleverne få
viden om prævention gennem biologien, lave statistik i matematik og diskutere
ligestillingsproblemer i samfundsfag eller dansk. Derved bliver prævention
belyst fra forskellige vinkler, og eleverne kan få øje for, hvordan fagene kan
supplere hinanden, hvilket er en af tværfaglighedens store styrker”.
En
dansklærer i undersøgelsen fortalte om, hvordan hun med sit fag bidrog
tværfagligt til SSF: ”Hendes klasse
læste litteratur om deling af nøgenbilleder, misbrug og samtykke. Altså emner,
der ikke er biologisk funderede. Hun tilføjede, at eleverne igennem
litteraturen kunne distancere sig fra emnernes barske natur, fordi litteraturen
handlede om noget, nogle andre var involveret i. Derigennem kunne eleverne
også spejle sig i emnerne”. Pointen er, at læreren fra andre fag end biologi
har kompetencer og virkemidler, som kan ”lette adgangen til
seksualundervisningen”, og at det
naturligvis skal udnyttes.
Humor
Kristian
Brodersen og Sidsel Thøgersen har i projektet blandt andet undersøgt, hvad der
fremmer tryghed i seksualundervisning for eleverne, og interviewene viste, at humor er et vigtigt
element.
”Humor kan være med til at afvæbne den ubekvemhed lærere og elever kan
opleve i seksualundervisningen. Elever, der føler sig usikre i
seksualundervisningen, kan benytte sig af humor som en distancering til et
emne, der i virkeligheden ligger eleven nær”. Som lærer kan man måske komme til
at opfatte elever som flabede eller useriøse, men her er det vigtigt, at man
som professionel kan se ud over elevens uheldige fremtoning og vise interessere
for elevens bagvedliggende intentioner og egentlige oprigtighed, understreger de.
En
elev fortalte: ”Hvis der er nogen, der spørger om noget for sjov, tror jeg
gerne, de vil vide det. De prøver at skjule det, at de faktisk gerne vil vide
det”.
Udtalelsen
peger på, at der kan være sårbart og utrygt at skulle virke oprigtigt
interesseret, og at det så er lettere at virke useriøs eller måske flabet.
”Læreren skal så vidt muligt i denne situation stille sig oprigtigt
interesseret i elevens udtalelser, da det får eleverne til at føle sig mere
trygge og rolige med at skulle stille et spørgsmål igen på et senere
tidspunkt”.
Onani
tre gange om ugen
Eleverne
fremhævede også, at de satte pris på inddragelse af undervisere udefra, blandt
andet fordi eksterne undervisere kan fortælle om private erfaringer, uden at
det virker grænseoverskridende som det vil gøre, hvis det er deres egen
lærer.
”Eleverne fortalte i interviewet
med stor begejstring om, hvordan underviserne fra Sexekspressen havde været
hudløst ærlige i besvarelse af elevernes spørgsmål. De to undervisere havde
uden problemer eller antydningen af flovhed fortalt om deres individuelle
seksuelle debut, og at de onanerede tre gange i løbet af en typisk uge”.
Eleverne
pegede på, at denne åbenhed havde været med til at aftabuisere og normalisere
nogle af de meget intime emner for dem og fik dem til at føle sig normale.
”De
kunne spejle sig i Sexekspressens konkretisering af emnerne”. Den manglende
relation til de eksterne undervisere er altså også en faktor, der kan skabe
tryghed. De eksterne undervisere kunne være konkrete, ”hvilket kan være en stor
udfordring for læreren, fordi vedkommende ikke kan inddrage det private element
i seksualundervisningen på grund af relationen til eleverne”.
Kristian
Søborg Brodersen og Sidsel Lorenz Thøgersens har udarbejdet en plakat med otte ”råd
til den gode seksualundervisning”, som, de mener, kan hjælpe lærere i deres
planlægning:
· Hold dig opdateret – seksualitet er ikke den
samme, som da du var ung,
· Inddrag din ledelse - seksualundervisning er et
skoleforetagende,
· Brug humor - husk, at bag smilene er eleverne
oprigtige,
· Benyt tværfagligt samarbejde - bidrag med dine
kompetencer,
· Vær varsom med kønsopdelt seksualundervisning - eleverne
skal høre om andres seksualitet,
· Hold dig fra det private - eleverne vil ikke
høre om dit sexliv,
· Normalisér samtalen om sex, det gør eleverne
trygge,
· Udnyt eksterne undervisere - de kan blandt andet
italesætte onani.