Bachelorprojekt

Skældud kan forebygges

Helena Nygaard Hansen og Freja Hindø er indstillet til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt om hvordan læreren i mødet med børnene kan etablere sin autoritet, og dermed afværge nogle af de grunde til skældud, der vil opstå.

Lektorer på læreruddannelsen ved Via UC i Aarhus Henrik Balle Nielsen og Merete Munkholm har indstillet Helena Nygaard Hansen og Freja Hindø til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt med begrundelsen:

"Projektet indstilles til prisen for årets bedste bachelor, fordi projektet gennem grundige analyser og fagligt stærke refleksioner undersøger lærerens muligheder for at etablere autoritet og herunder forbygge skældud af de børn, der ofte giver anledning hertil. De uhensigtsmæssige konsekvenser ved, at nogle børn i skolen ofte skældes ud, er velundersøgt, men Helene og Freja stopper ikke deres undersøgelse her. De tilbyder et autoritetsbegreb og en autoritetsforståelse, som kan nuancere diskussionerne om skældud i skolen og samtidig bidrage til en styrkelse af lærerens handlemuligheder. Dette gør projektet nytænkende og meget relevant i en skole, hvor ytringer om og holdninger til skældud ofte ender i en polariseret og unuanceret debat om, hvorvidt man er for eller imod skældud. Skolens virkelighed er langt mere kompleks end det, denne debat afspejler. Derfor er projektet ”En autoritet, der ikke skælder ud” så vigtigt et bidrag."

I projektet undersøges der mere specifikt, hvordan børn i en 5. klasse oplever mødet med læreren ved lektionens begyndelse. Derudover, hvordan man som lærer ved dansklektionens begyndelse kan etablere autoritet, herunder med henblik på at forebygge skældud af de børn, der ofte giver anledning til det.

Hent projektet her:

En autoritet, der ikke skælder ud

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.