Bachelorprojekt

Fokus på dannelse i naturfagene

Sandra Christensen er indstillet til Lærerprofession.dk for sit diplomprojekt om hvordan man gennem undervisningskulturen i naturfagene kan være med til danne eleverne som mennesker. 

Adjunkt på læreruddannelsen ved Københavns Professionshøjskole Sonja Heinrich har indstillet Sandra Christensen til Lærerprofession.dk for hendes diplomprojekt med begrundelsen:

"Projektet beskæftiger sig med den stigende indflydelse af private aktørers tilbud til folkeskolens naturfagsundervisningen, og undersøger, hvordan fondsbaserede tilbud indrager kompetenceorienteret naturfagsundervisning i folkeskolen. 

Projektet undersøger den didaktiske udvikling og forståelse af naturfaglige kompetencer/kompetenceorienteret naturfagsundervisning i natur/teknologi, og bruger en komparativ analyse for at undersøge henholdsvis formålet i natur/teknologi samt værdisættene for fondene bag to undervisningsmaterialer: LIFE forløb og Naturfagsmaraton. 

Hovedformålet i projektet er at skabe en naturfagskultur på skolen, hvor der er fokus på at skabe en kompetenceorienteret naturfagsundervisning, som danner eleverne til hele mennesker, der kan begå sig i samfundet og tage aktivt stilling til naturfaglige problemstillinger og ikke kun individer, som skal ud og arbejde i STEM-fagene."

I projektet undersøges der om man som naturfagsvejleder kan være med til at skabe en naturfagskultur, hvor man skaber kompetenceorienteret naturfagsundervisning samtidig med, at man bruger fondsbaserede undervisningsmidler. Således, at vi som skole er med til at danne eleverne til hele mennesker, der kan begå sig i samfundet og tage aktivt stilling til naturfaglige problemstillinger og ikke kun individer, som skal ud og arbejde i STEM-fagene.

Hent Sandras projekt her:

Naturfag i fremtiden

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.