Bachelorprojekt
I idræt kommer dannelse ofte i anden række
Majken Pedersen og Kristine Langholm Birch er indstillet til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt om hvordan idrætsfagets eksamenskrav ofte fylder så meget, at man glemmer den dannelsesmæssige del af faget.
Lektor på læreruddannelsen ved VIA UC i Aarhus Susanne Storm har indstillet Majken Pedersen og Kristine Langholm Birch til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt med følgende begrundelse:
"Majken
og Kristine ved hjælp af en gennemarbejdet empiri, som både indeholder to
semistrukturerede interviews samt dokument- og indholdsanalyse af faghæftet for
faget idræt på fornemmeste vis demonstrerer hvilke muligheder og udfordringer
idrætslæreren har for at arbejde med fagets dannelsesmæssige aspekt gennem
inddragelse af idrætsteori i undervisningen. Majken og Kristine forbliver
gennem hele opgaven nysgerrige og undersøgende. De arbejder systematisk med
deres empiri i tæt tilknytning til den anvendte litteratur. Opgaven er krydret
med konkrete eksempler, hvor de konsekvent knytter an til den anvendte
litteratur og faget idræt. På denne måde fremstår de tydeligt som lærere gennem
hele opgaven og bliver handleanvisende ift. idrætslæreren. Set i lyset af
forslaget i 2024 omkring ændring af faget idræt i skolen, bliver deres
bachelorprojekt og resultater endnu mere værdiskabende for fastholdelsen af den
dannelsesmæssige dimension i faget idræt."
I projektet undersøges der hvordan idrætslæreren i udskolingen arbejder med inddragelsen af idrætsteori og hvilke muligheder og udfordringer dette giver i forhold til fagets dannelsesmæssige aspekt.
Projektet kan hentes her:
Idrætsfagets spænd mellem teori og dannelse
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.