Bachelorprojekt

I idræt kommer dannelse ofte i anden række

Majken Pedersen og Kristine Langholm Birch er indstillet til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt om hvordan idrætsfagets eksamenskrav ofte fylder så meget, at man glemmer den dannelsesmæssige del af faget.

Lektor på læreruddannelsen ved VIA UC i Aarhus Susanne Storm har indstillet Majken Pedersen og Kristine Langholm Birch til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt med følgende begrundelse:

"Majken og Kristine ved hjælp af en gennemarbejdet empiri, som både indeholder to semistrukturerede interviews samt dokument- og indholdsanalyse af faghæftet for faget idræt på fornemmeste vis demonstrerer hvilke muligheder og udfordringer idrætslæreren har for at arbejde med fagets dannelsesmæssige aspekt gennem inddragelse af idrætsteori i undervisningen. Majken og Kristine forbliver gennem hele opgaven nysgerrige og undersøgende. De arbejder systematisk med deres empiri i tæt tilknytning til den anvendte litteratur. Opgaven er krydret med konkrete eksempler, hvor de konsekvent knytter an til den anvendte litteratur og faget idræt. På denne måde fremstår de tydeligt som lærere gennem hele opgaven og bliver handleanvisende ift. idrætslæreren. Set i lyset af forslaget i 2024 omkring ændring af faget idræt i skolen, bliver deres bachelorprojekt og resultater endnu mere værdiskabende for fastholdelsen af den dannelsesmæssige dimension i faget idræt."

I projektet undersøges der hvordan idrætslæreren i udskolingen arbejder med inddragelsen af idrætsteori og hvilke muligheder og udfordringer dette giver i forhold til fagets dannelsesmæssige aspekt.

Projektet kan hentes her:

Idrætsfagets spænd mellem teori og dannelse

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.