”Jeg bliver bange, og så bliver jeg sådan mundlam. Det kan
føles, som om jeg stammer, når jeg taler engelsk. Jeg kan føle mig lidt
åndssvag”.
Citatet fra en pige i 8. klasse har Birgitte Vestergård Frost med i sit bachelorprojekt
fra læreruddannelsen ved Via i Aarhus. Projektet er
nomineret som et ud af ti til Lærerprofessionprisen for årets bedste
bachelorprojekt og som et ud af otte projekter til særprisen ”Sprog i skolen”.
I sin 4. årgangspraktik så Birgitte Frost, hvordan mange udskolingselever
oplever det at tale engelsk som grænseoverskridende, ubehageligt og
angstprovokerende. Det var nærmere normen end undtagelsen, at mundtligheden
skulle tvinges frem i klassesamtalen, fordi elever blev nervøse og
tilbageholdende.
En nedslående oplevelse for en fremtidig engelsklærer, som selv havde engelsk
som sit absolutte yndlingsfag i sin skoletid. Hun elskede ordene og de
klingende vendinger. De fremmede lyde var ganske enkelt sjove.
Oplevelsen under praktikken skar nærmest i hjertet hos Birgitte Frost, for så
har opgaven med at fremme elevers oplevelse, fordybelse og virkelyst i mødet
med engelskfaget slået fejl. Hun satte sig derfor for at undersøge, hvordan
lærere kan hjælpe elever i de ældste med at få appetit på sprog – blandt andet
ved at genbesøge fonetikken i udskolingsregi.
”Hvilke årsager kan der være til, at nogle udskolingselever oplever
sprogbarrierer i engelsk, og kan inddragelsen af fonetik gennem æstetiske
læreprocesser være et didaktisk redskab til at nedbryde disse sprogbarrierer,”
spørger Birgitte Frost derfor i problemformuleringen.
Sprogskam spænder ben
Under praktikken blev Birgitte Frost mindet om, hvorfor hun selv blev fanget af
engelsk. ”Svaret er lyd. Leg med lyd og appetit på sproget. Måske det er på tide, at
sprogtilegnelsen får en kærlig degradering til, hvad det er – lyd. Noget vi
afprøver og øver os på”, skriver Birgitte Frost.
Fonetik som begreb er ikke en stor del af engelskfagets Fælles mål. Det er
stort set ikke beskrevet i Fælles mål efter 4. klassetrin, hvilket ifølge
Birgitte Frost indikerer, at man ser fonetikken som en del af sprogets
grundsten og udgangspunkt. Man forventer, at det lydmæssige udgangspunkt
tillæres tidligt, og derfor har det sjældent fokus i udskolingen.
Med projektet ønsker hun at stille skarpt på, om fonetikken kan bidrage til god
sprogtilegnelse og burde have mere plads i udskolingsregi og på
læreruddannelsen. Hun refererer blandt andet til Helle Pia Laursen, der er lektor ved DPU, og
Line Møller Daugaard, der forskningsleder ved Via University College, der
viser, at fænomenet sprogskam ikke alene kan gå ud over elevers
selvværdsfølelse, men i den grad også i sprogtilegnelsen.
Birgitte Frost henviser også til forskning, der viser en stærk sammenhæng
mellem fremmedsprogsselvbillede, sprogtilegnelse og mundtlighed.
Det altafgørende læringsrum
Empirien har hun fra erfaringer og observationer over seks uger i en 8.-klasse,
interview med tre elever og spørgeskema med svar fra otte lærere.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Elevernes svar sætter en tyk streg under, hvor vigtigt læringsmiljøet i klassen
er for elevernes sprogtilegnelse. De beskriver frygt for at blive til grin,
ydmygelse og pinlighed, og en af dem fortæller, at han til tider lader være med
at række hånden op, selvom han kender svaret, fordi det skal siges på engelsk.
Samme elev fortæller også, at gruppearbejde er den eneste vej frem, for at han
skulle kunne turde at snakke engelsk og lære noget derigennem.
Hvor ubehageligt det end kan være som lærer at nikke genkendende til en sådan
oplevelse af miljøet i klassen, understreger Birgitte Frost, at læringsmiljøer
defineres ud fra en personlig oplevelsesverden, og derfor bliver man som lærer
nødt til at forholde sig til elevernes beskrivelser.
Det er helt nødvendigt, at læreren stilladserer et trygt og motiverende miljø,
hvis det skal være muligt at tilegne sig sprog, skriver hun.
Konkrete handlemuligheder
I projektet opstiller Birgitte Frost en række håndgribelige handleperspektiver,
så hun kan komme ud i folkeskolen og overbevise elever om, at sproget hverken
er farligt, pinligt eller grund til fremmedgørelse.
Hun opfordrer til at bruge sange, rim og remser, og selvom det er typiske
aktiviteter i indskoling og på mellemtrin, kan de med fordel genbesøges i
udskolingen, da både selvtillid og udtale er presset, skriver hun. Med de ældre
elever kan man blandt andet bruge rap-genren.
Birgitte Frost nævner også ekko-reciteringslege, rollespil, teaterstykker, små
skuespil over elevers yndlingssang og dialogiske øvelser for at øve den
spontane tale.
Et samfundsproblem
I perspektiveringen kalder hun det ”et samfundsproblem” med en
presserende opgave for folkeskolen i forhold til at italesætte ”den gode
øvebane”. For eleverne har en oplevelse af at skulle kunne det hele, tale
flydende – som var det deres modersmål.
”Der florerer en form for misforstået læring, når klasserummet bliver katalysator
for skam og frygt. Hvor er den gode øvebane med plads til fejl, som bevæger sig
mod læring? Eleverne behøver ikke kunne, de skal øve! Og når man øver, må man
både fejle, afprøve og måske lyde fjollet,” siger Birgitte Frost.
Hun mener, at vi ser ind i et generelt og kulturelt båret problem. Hvor elever bliver
så påvirket af en perfekthedskultur, at det hindrer umiddelbar og tryg læring.
Derfor kommer hun med et kærligt opråb til engelsklærere om at gå frimodigt ind
i opgaven med at vise eleverne, at engelsk er vigtigt, sjovt og en
steppingstone til en verden af muligheder.
Særpris:
Sprog i skolen – skolens sprog
Dette projekt er nomineret til Lærerprofession.dk’s særpris. Sprog er
nøglen til en mangfoldig verden – men samtidig er sprogfagene trængt i
uddannelsessystemet. For få vælger at dygtiggøre sig inden for sprog;
sprogudbuddet indsnævres og bliver smallere; og der er behov for sprogdidaktisk
udvikling. Samtidig er skolen og det danske samfund i dag præget af større
sproglig mangfoldighed end for få årtier siden. For at belyse det komplekse
sproglandskab i skolen sponsorerer LB Foreningen i perioden 2023-25 en særpris
som belønner bachelor- og diplomprojekter med fokus på sprog i skolen – og
skolens sprog! Hvordan har sprogene det i skolen? Hvordan praktiseres
sprogundervisningen, og hvordan kan den udvikles? Hvilke forestillinger har
elever og lærere om sprog og sprogundervisning? Hvilken rolle spiller sprog for
skolens dannelsesopgave?
Sprog og sprogfag forstås i denne forbindelse bredt: Det kan være
klassiske fremmedsprog som engelsk, tysk og fransk, men også dansk som
andetsprog, sproglig mangfoldighed og den sproglige dimension i dansk og andre
fag kan tematiseres. Projekterne kan belyse det eksisterende sproglandskab
eller nye forsøg og initiativer ligesom der kan sættes fokus på enkelte
sprogfag eller tværsprogligt arbejde på tværs af traditionelle faglige grænser.
”Elevernes første møde med fremmedsprog er engelsk. Så dette møde skal altså
ikke være ubehageligt eller angstprovokerende – men meningsfuldt, sjovt og
attraktivt, så de fremadrettet får mod og lyst til tysk, spansk eller kinesisk.
Og fælles for alle sprog er, at sprog er lyd – så giv eleverne lyst til lyd”.
Appetit på sprog
Birgitte Frost konkluderer, at fonetisk æstetik kan være afsæt til fornyet
sprogglæde og dermed øget mundtlighed i engelsk.
Derudover skriver hun, at læreren skal ”stilladsere et læringsrum med plads til
fejl, hypoteseudvikling og trygge rammer, så sproget kan blomstre”.
”Udskolingselever skal have redskaber til at nedbryde den sproghæmmende
barriere, som forhindrer deres sprogglæde og evne til læring. Engelsklæreren
bliver en vigtig facilitator i at bevidstliggøre sproglig identitet og
lydmæssig udfoldelse, så eleverne – ligesom jeg – slet ikke kan lade være med
at smage på lyd og få appetit på sprog”, skriver Birgitte Vestergård Frost i
konklusionen.
Hvem af de nominerede, der modtager priserne for årets bedste bachelorprojekt
og særprisen ”Sprog i skolen”, afsløres fredag den 15. november, hvor
Lærerprofession.dk holder prisfest i København.