I sit bachelorprojekt præsenterer Kathrine Amdisen en pædagogisk ramme, som lærere kan bruge til at fremme elevers AI-relaterede kompetencer, så deres skriftlige kompetencer styrkes ved at lære at samarbejde med chatbotten om at skrive tekster på et helt nyt niveau.
Bachelor: ChatGPT kan være tutor for elever på niveau med en veluddannet person
Sprogmodeller som ChatGPT kan bidrage til at forbedre skriftlige og mundtlige færdigheder i engelsk og give eleverne øjeblikkelig feedback, skriver Kathrine Amdisen.
Uddannelsesrevolutionen med AI (kunstig intelligens) rummer enorme
potentialer, som desværre ofte overskygges af frygt og modstand mod forandring.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Modstanden synes at være rodfæstet i teknologiforskrækkelse, frygt mod
forandring og en forældet uddannelsesmodel, der er præget af overdreven fokus
på tests. Det har ringe relevans for det 21. århundredes kompetencer, skriver
Kathrine Lind Amdisen i sit professionsbachelorprojekt fra læreruddannelsen på
Københavns Professionshøjskole, Campus Carlsberg.
Ifølge hende er der risici forbundet med at implementere AI, men ligesom at
cykle eller klatre i træer, handler det om at lære, hvordan vi kan gøre det
sikkert og effektivt. Se det som en mulighed for at optimere undervisningen og
forberede eleverne på fremtiden, snarere end at blive fanget i frygtens
retorik.
Med en opfordring om at fjerne ”bindet for øjnene, og vær parat til at gribe
frugterne af denne uddannelsesrevolution, før et æble falder ned og rammer dig
i hovedet”, ønsker Kathrine Amdisen at undersøge, hvordan de nye teknologier
kan få indflydelse på engelskundervisningen.
”Hvordan kan brugen af sprogmodeller såsom ChatGPT understøtte
engelskundervisningen og elevernes udvikling af faglige kompetencer såsom
skriftlighed?”, spørger hun i problemformuleringen.
Der mangler forskning
Da teknologien er så ny, har det kun i begrænset omfang været muligt for
Kathrine Amdisen at finde direkte relaterbar forskning og litteratur målrettet
brugen af ChatGPT på grundskoleniveau. Hun refererer blandet andet til forsker Paul Fyfe og master i
fremmedsprogspædagogik Daniele Eychenne, og til projektet har hun gennemført et
forsøg blandt ni elever i 6. klasse på en folkeskole. Eleverne blev delt i tre hold,
der blev præsenteret for tre forskellige aktiviteter.
De skulle chatte med ChatGPT, hvor chatbotten skulle agere som en 12-årig, der
bor i England, og hvor eleverne skulle stille spørgsmål og svare på det, som
chatbotten spurgte dem om.
Derudover skulle de begynde på en skriftlig historie i samarbejde
med ChatGPT, hvor eleven skulle angive genre og andre rammesætninger plus give instruks
om, at eleven og chatbotten skiftevis skulle skrive en linje i fortællingen.
Den sidste aktivitet handlede om at skrive en sangtekst eller et digt ud fra
samme fremgangsmåde som med historien.
Forstå og udforsk
I bachelorprojektet præsenterer Kathrine Amdisen en pædagogisk ramme, som lærere
kan bruge til at fremme elevers AI-relaterede kompetencer, så deres skriftlige
kompetencer styrkes ved at lære at samarbejde med chatbotten om at skrive
tekster på et helt nyt niveau. Rammen består af fem faser: forstå, udforsk,
optimer, verificer, inkorporer.
For det første er eleverne nødt til at forstå AI-værktøjernes
muligheder og iboende bias. For det andet er elevernes udbytte betinget af
deres kendskab til mulighederne. For det tredje skal de lære at interagere
effektivt med AI’en for at producere brugbart indhold. For det fjerde bør
eleverne ofte sættes til at verificere nøjagtigheden af det AI-generede indhold
ved at finde samme information fra en anden pålidelig kilde. Og for det femte
skal eleverne lære, hvordan de kan indarbejde AI-generet tekst sammen med deres
egne ord, skriver Kathrine Amdisen.
I projektet giver hun også en række forslag til, hvordan chatbots kan anvendes
i engelsk.
Ifølge Katrine Amdisen kan ChatGPT for eksempel bruges som et værktøj til at
erstatte traditionelle grammatikopgaver. I en forbedret version af den analoge,
fordi ved at bruge ChatGPT kan eleverne få feedback og øve deres skriftlige
færdigheder på en interaktiv måde i realtid og samtidig minimere lærernes
tidsforbrug på at rette opgaver, skriver hun.
Eleverne kan også bruge værktøjet som stave- og grammatikkontrol eller til at
simulere samtaler eller rollespil med en virtuel partner for eksempel fra en
helt anden kultur og snakke med vedkommende om livsførelse.
Elevens personlige tutor
Med baggrund i sin undersøgelse konkluderer Kathrine Amdisen, at sprogmodeller
som ChatGPT kan fungere som en personlig tutor for eleverne, der kan hjælpe med
at forstå komplekse koncepter, løse opgaver og give personlig vejledning på
niveau med en veluddannet person.
Derudover kan ChatGPT bruges til at facilitere engelsksprogede
læringsaktiviteter ved at give eleverne flere muligheder for at øve deres
sprogfærdigheder gennem skriftlig interaktion med chatbotten, der agerer
samtalepartner og altid udfordrer i ens nærmeste læringszone på grund af
chatbottens evne til at tilpasse sig den enkelte elevs læringsstil og niveau,
mener hun.
”Dette giver også mange muligheder for differentieret læring. Igennem
interaktionen kan sprogmodeller bidrage til at forbedre skriftlige og mundtlige
færdigheder samt give øjeblikkelig feedback på ens fremskridt”, skriver hun.
Ifølge Kathrine Amdisen viser undersøgelsens fund også, at de elever, der er
svagest skriftligt, kan få det største udbytte af chatbotten. Derudover viser
elever øget tiltro til egne evner og øget motivation.
”Samlet set kan det konkluderes, at sprogmodeller som ChatGPT kan spille en
væsentlig rolle i at understøtte engelskundervisningen og elevernes udvikling
af faglige kompetencer som skriftlighed. Dog forudsætter dette, at elever og
lærere får specifik vejledning i brugen for at sikre en etisk forsvarlig og
effektiv anvendelse af teknologien i undervisningen”, skriver Kathrine Lind
Amdisen i konklusionen.