Sæt fokus på elevernes egne perspektiver, interesser, ønsker og udfordringer, når de skriver tekster i dansk. Dermed kan både eleverne oplevelse og selvforståelse fremmes, skriver Frida Palmgren.

Prisnomineret: Skab et frit rum for samtale om elevernes tekster

Når en elevs tekster vurderes uden en sproglig undersøgelse af elevens skriveoplevelse, tanker og hensigter bag den givne tekst, går alle parter glip af en kilde til læring, skriver Frida Palmgren i sit bachelorprojekt, der er nomineret til en pris hos Lærerprofession.dk.

Offentliggjort Sidst opdateret

Elevers tekster kan være effektive samtaleåbnere med et stort – og uudnyttet – potentiale i danskundervisningen. For i dialogen om, hvad der er på spil for elever i deres opgaveskrivning, kan elever og lærere både komme tættere på hinanden og længere ind i teksterne. 

Det skriver Frida Johanne Koustrup Palmgren i sit bachelorprojekt fra læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole. Projektet er nomineret som et ud af ti til Lærerprofessionsprisen for årets bedste bachelorprojekt. 

Ifølge hende indebærer elevers skrivearbejde ofte en særlig positionering af lærer, elev og tekst, hvor elevens tekst bliver vurderet ud fra lærerens ekspertperspektiv, gældende kompetencemål og genrekrav med henblik på karaktergivning. 

Til gengæld mangler eleven selv. For når læreren vurderer elevens tekst uden en sproglig undersøgelse af elevens skriveoplevelse, tanker og hensigter, går alle parter glip af en kilde til læring. Teksten kommer til at fremstå som en lukket størrelse fremfor en åbning til noget nyt. Så i stedet for at spørge elever, om de er færdige med deres skriftlige opgaver, undersøger hun i projektet, hvad der sker, når hun spørger, om elever og lærer sammen skal åbne deres tekster. 

I problemformuleringen stiller hun to spørgsmål: ”Hvordan identificerer elever sig med de muligheder for selvudfoldelse, der stilles til rådighed for dem i forbindelse med en konkret skriftlig opgave i dansk?” ”Hvordan kan dansklæreren fremme elevers oplevelse og forståelse af dem selv i relation til deres egne skriftlige tekster?” 

Teori om skriveridentitet 

Frida Palmgren tager i projektet afsæt i teorien om skriver-identitet, der er udviklet af den britiske lingvist Roz Ivanic, men Frida Palmgren refererer også til blandt andet den engelske skriveforsker Theresa M. Lillis og den danske professor Ellen Krogh og hendes forskning i identitetsmæssige aspekter af modermålsfaglig skrivning. 

Empirien har hun hentet fra interview med to elever i 8. klasse – for at forstå, hvad der er på spil for eleverne i deres hverdag i forbindelse med at skrive en konkret opgave i dansk. Hun undersøger elevernes livsverden, valg og processer med inspiration fra metoderne ’talk-around-text’ og talkback’. Den første handler om at undersøge tekster inden for rammerne af skribentens livshistorie. Den anden undersøger elevtekster i forhold til valg, mulige forandringer og fremtidige praksisser. 

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.

Samtalen tager udgangspunkt i slutproduktet af et længere romanforløb i klassen om Janne Tellers roman ”Intet”, som eleverne afsluttede ved at skrive en boganmeldelse. ”Det er en kompleks genre, der forudsætter, at eleverne læser, forstår og danner sig en subjektiv holdning til romanen. Det er interessant i et skriver-identitetsperspektiv, da elevernes stillingtagen til bogens indhold giver indblik i deres skriveoplevelse”, skriver hun. 

Rum for selvrefleksivitet 

Opgaveskrivning i dansk er en magtfuld disciplin, som ikke blot har rod i den enkelte skrivesituation, men som taler ind i en bredere relationel, sociokulturel og institutionel sammenhæng, der påvirker elevers forståelse af dem selv i relation til deres tekster. Samtidig er der et skrivepædagogisk og didaktisk potentiale ved at anlægge et skriver-identitetsperspektiv på elevers danskfaglige tekster i udskolingen ved at kombinere elementer fra ’talk-around-text’ og ’talkback’ i en dialog om teksterne, skriver Frida Palmgren. 

Med baggrund i teori og empiriske undersøgelser konkluderer hun, at eleverne ”i varierende grad identificerer sig med de muligheder for selvudfoldelse, som stilles til rådighed for dem i forbindelse med den danskfaglige boganmeldelse”. 

Elevernes mulighed for selvudfoldelse kan ikke blot tilskrives deres selvforståelse. ”Det er nærmere et produkt af en vekselvirkning mellem det, de kommer med, og de muligheder for selvudfoldelse, der socialt og institutionelt stilles til rådighed for dem”, konkluderer Frida Palmgren. 

I projektet har hun arbejdet med at skabe et frit rum, hvor der kan foregå en undersøgende samtale, og hvor elevernes oplevelse med skriveprocessen forsøges forstået ved at fokusere på deres egne perspektiver, interesser, ønsker og udfordringer med den givne tekst. En samtale, der skaber rum for selvrefleksivitet, da ”eleverne reflekterer over deres eget ’selv’ i relation til teksternes indhold og samspilssituationen”. 

”Kombinationen af elementer fra ’talk-around-text’ og ’talkback’ har et potentiale og en berettigelse i et skrivepædagogisk og didaktisk sammenhæng i danskfaget i udskolingen med hensyn til at fremme elevers oplevelse og forståelse af dem selv i relation til deres egne skriftlige tekster,” skriver Frida Johanne Koustrup Palmgren i konklusionen. 

Hvem af de nominerede, der modtager prisen for årets bedste bachelorprojekt, afsløres fredag den 15. november, hvor Lærerprofession.dk holder prisfest i København.