Sæt fokus på elevernes egne perspektiver, interesser, ønsker og udfordringer, når de skriver tekster i dansk. Dermed kan både eleverne oplevelse og selvforståelse fremmes, skriver Frida Palmgren.
Prisnomineret: Skab et frit rum for samtale om elevernes tekster
Når en elevs tekster vurderes uden en sproglig undersøgelse af elevens skriveoplevelse, tanker og hensigter bag den givne tekst, går alle parter glip af en kilde til læring, skriver Frida Palmgren i sit bachelorprojekt, der er nomineret til en pris hos Lærerprofession.dk.
Elevers tekster kan være effektive samtaleåbnere med et
stort – og uudnyttet – potentiale i danskundervisningen. For i dialogen om,
hvad der er på spil for elever i deres opgaveskrivning, kan elever og lærere
både komme tættere på hinanden og længere ind i teksterne.
Det skriver Frida Johanne Koustrup Palmgren i sit bachelorprojekt fra
læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole. Projektet er nomineret som
et ud af ti til Lærerprofessionsprisen for årets bedste bachelorprojekt.
Ifølge hende indebærer elevers skrivearbejde ofte en særlig positionering af
lærer, elev og tekst, hvor elevens tekst bliver vurderet ud fra lærerens
ekspertperspektiv, gældende kompetencemål og genrekrav med henblik på
karaktergivning.
Til gengæld mangler eleven selv. For når læreren vurderer elevens tekst uden en
sproglig undersøgelse af elevens skriveoplevelse, tanker og hensigter, går alle
parter glip af en kilde til læring. Teksten kommer til at fremstå som en lukket
størrelse fremfor en åbning til noget nyt. Så i stedet for at spørge elever, om
de er færdige med deres skriftlige opgaver, undersøger hun i projektet, hvad
der sker, når hun spørger, om elever og lærer sammen skal åbne deres tekster.
I problemformuleringen stiller hun to spørgsmål: ”Hvordan identificerer elever sig med de muligheder for selvudfoldelse, der
stilles til rådighed for dem i forbindelse med en konkret skriftlig opgave i
dansk?” ”Hvordan kan dansklæreren fremme elevers oplevelse og forståelse af dem selv i
relation til deres egne skriftlige tekster?”
Teori om skriveridentitet
Frida Palmgren tager i projektet afsæt i teorien om skriver-identitet, der er
udviklet af den britiske lingvist Roz Ivanic, men Frida Palmgren refererer også
til blandt andet den engelske skriveforsker Theresa M. Lillis og den danske
professor Ellen Krogh og hendes forskning i identitetsmæssige aspekter af
modermålsfaglig skrivning.
Empirien har hun hentet fra interview med to elever i 8. klasse – for at
forstå, hvad der er på spil for eleverne i deres hverdag i forbindelse med at
skrive en konkret opgave i dansk. Hun undersøger elevernes livsverden, valg og
processer med inspiration fra metoderne ’talk-around-text’ og talkback’. Den
første handler om at undersøge tekster inden for rammerne af skribentens
livshistorie. Den anden undersøger elevtekster i forhold til valg, mulige
forandringer og fremtidige praksisser.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Samtalen tager udgangspunkt i slutproduktet af et længere romanforløb i klassen
om Janne Tellers roman ”Intet”, som eleverne afsluttede ved at skrive en
boganmeldelse. ”Det er en kompleks genre, der forudsætter, at eleverne læser, forstår og
danner sig en subjektiv holdning til romanen. Det er interessant i et skriver-identitetsperspektiv,
da elevernes stillingtagen til bogens indhold giver indblik i deres
skriveoplevelse”, skriver hun.
Rum for selvrefleksivitet
Opgaveskrivning i dansk er en magtfuld disciplin, som ikke blot har rod i den
enkelte skrivesituation, men som taler ind i en bredere relationel,
sociokulturel og institutionel sammenhæng, der påvirker elevers forståelse af
dem selv i relation til deres tekster. Samtidig er der et skrivepædagogisk og
didaktisk potentiale ved at anlægge et skriver-identitetsperspektiv på elevers
danskfaglige tekster i udskolingen ved at kombinere elementer fra
’talk-around-text’ og ’talkback’ i en dialog om teksterne, skriver Frida
Palmgren.
Med baggrund i teori og empiriske undersøgelser konkluderer hun, at eleverne ”i
varierende grad identificerer sig med de muligheder for selvudfoldelse, som
stilles til rådighed for dem i forbindelse med den danskfaglige boganmeldelse”.
Elevernes mulighed for selvudfoldelse kan ikke blot tilskrives deres
selvforståelse. ”Det er nærmere et produkt af en vekselvirkning mellem det, de
kommer med, og de muligheder for selvudfoldelse, der socialt og institutionelt
stilles til rådighed for dem”, konkluderer Frida Palmgren.
I projektet har hun arbejdet med at skabe et frit rum, hvor der kan foregå en
undersøgende samtale, og hvor elevernes oplevelse med skriveprocessen forsøges
forstået ved at fokusere på deres egne perspektiver, interesser, ønsker og
udfordringer med den givne tekst. En samtale, der skaber rum for selvrefleksivitet,
da ”eleverne reflekterer over deres eget ’selv’ i relation til teksternes
indhold og samspilssituationen”.
”Kombinationen af elementer fra ’talk-around-text’ og ’talkback’ har et
potentiale og en berettigelse i et skrivepædagogisk og didaktisk sammenhæng i
danskfaget i udskolingen med hensyn til at fremme elevers oplevelse og
forståelse af dem selv i relation til deres egne skriftlige tekster,” skriver
Frida Johanne Koustrup Palmgren i konklusionen.
Hvem af de nominerede, der modtager prisen for årets bedste bachelorprojekt,
afsløres fredag den 15. november, hvor Lærerprofession.dk holder prisfest i
København.