Kan vi ikke lige så godt lære om tingene i klasselokalet? En elevs spørgsmål var inspirationen til Laura Stæhr Tranevigs prisbelønnede projekt,Foto: Klaus Holsting
Simpelt elevspørgsmål gav afsæt til årets bedste bachelorprojekt
”Hvorfor skal vi ud?”. Spørgsmålet fra en elev lagde grunden til det bachelorprojekt, som Lærerprofession.dk i dag har kåret til årets bedste. Det behandler elevers relation til naturen, mens årets pædagogiske diplomprojekt ser på de svageste elever i matematik.
Hidtil har Lærerprofession.dk afholdt sin årlige prisfest
i København, men i eftermiddag lagde professionshøjskolen Via i Aarhus hus til,
da vinderne i tre kategorier blev kåret. Men festen handler ikke kun om at
hædre de bedste lærerstuderende og diplomstuderende. Den skal også åbne
skolernes øjne for, at de får lærere ud med en viden, som de kan drage nytte af.
Annonce:
”Vores undersøgelse blandt dimittender viser, at det er
begrænset, hvor mange skoler der spørger til jeres bachelorprojekter. Det burde I
blive spurgt til, for I er hver især blevet specialister på et særligt område, og det kan
med fordel implementeres i skolens praksis. For mange er I usynlige eksperter,
men i dag fejrer vi jer for jeres gode arbejde”, sagde fungerende
uddannelsesleder i Aarhus og dekan for læreruddannelsen på Via Elsebeth Jensen i
sin velkomsttale.
Lærerprofession.dk drives af landets professionshøjskoler
og fagbladet Folkeskolen i fællesskab. På vegne af ejerne understregede chefredaktør
Andreas Marckmann Andreassen, at prisfesten fejrer lærerprofessionen,
faget og fagligheden.
”En god lærer står altid på sin
faglighed. Pædagogik, didaktik, klasseledelse, læringsopgaven og folkeskolens
formål. Alt det, som gør jer i stand til at inspirere og løfte eleverne. Det er
en svær opgave, og derfor er den vigtig”.
At være lærer er noget af det mest
meningsfulde, han kan forestille mig.
Annonce:
”Jeg husker stadig tydeligt de
lærere, som gjorde en forskel for mig. En lærer, der ser eleven, inddrager
eleven, udfordrer eleven. Det hele solidt funderet i den faglighed, vi hylder i
dag”, sagde chefredaktøren.
Zoomer ind på skolens kerneopgaver
Undervisere og censorer på henholdsvis læreruddannelsen og
den pædagogiske diplomuddannelse indstiller projekter til prisfesten. I år var
der kommet 58 indstillinger til prisen for årets bedste bachelorprojekt og ni
til bedste pædagogiske diplomprojekt. I bedømmelsen lægges der vægt på
originalitet, potentiale til at inspirere andre lærere og godt håndværk.
”Vi ser en tendens til, at opgaverne zoomer ind på skolens
kerneopgaver og har fagundervisning i fokus. I matematik forholder de
studerende sig undersøgende til faget, og i dansk diskuterer de fagets ramme,
eller at eleverne skal røre sig. I naturfag interesserer de sig for dannelse,
og i de æstetisk-praktiske fag insisterer de på, at faget bliver taget
alvorligt. De markerer en faglighed”, sammenfattede lektor, ph.d. Solveig Troelsen, som er
projektleder for Lærerprofession.dk.
Annonce:
Inden Sofie Lippert (SF), næstformand for Folketingets uddannelses- og forskningsudvalg, skulle uddele priser til de tre bedste bacheloropgaver, holdt hun tale om, at der svinger et pendul over uddannelsespolitikken og
måske i særlig grad over læreruddannelsen.
”Det svinger mellem teori og praksis, alt efter hvad
politikere og den offentlige opinion mener, der skaber den bedste undervisning.
For ti år siden gik debatten på, om det ikke ville være bedre med en femårig
læreruddannelse på universiteterne, sagde Sofie Lippert og fortsatte:
”Dannelsesdimensionen i naturfag er vigtigere end
nogensinde. Laura Stæhr Tranevigs projekt kåres som årets bedste bachelorprojekt
for på forbilledlig vis at kaste lys over elevers relation til naturen – både
som udgangspunkt og mål for undervisningen.
Gennem sensitive og åbne analyser af 3. klasseselevers
udsagn og tegninger undersøges deres naturforståelser, sådan som de kommer til
udtryk i det helt konkrete. Således udfolder Laura en væsentlig lærerfaglig
kompetence, og hun behandler empirien nuanceret, metodisk sikkert og skarpt.
Projektet er struktureret og dimensioneret med sans for
bachelorprojektets rammer og tilbyder konstruktive forslag om yderligere
undersøgelser af elevernes naturforståelser over tid.
Et sympatisk, vigtigt og aktuelt projekt – velskrevet og
inspirerende”.
Laura Stæhr Tranevig er uddannet fra Københavns
Professionshøjskole.
Annika Hansen Piersma vandt andenpræmien for projektet:
De er begge
uddannet fra Via University College i Aarhus.
Præmien for årets bedste bachelorprojekt er 10.000 kroner, mens
anden- og tredjepræmieren belønnes med hver 8.000 kroner. Derudover får
vinderne en statuette, et hædersbevis, et gavekort ti på 3.000 kroner til bøger
hos Hans Reitzels Forlag og boggaver fra Forlaget Klim og Akademisk Forlag. LB
Foreningen sponsorerer pengepriserne. Desuden modtager prisvinderne
”Sanne Sigaard Hansen undersøger med afsæt i
praksisfortællinger fra 1. og 3. klasse samt fokusgruppeinterview med
matematiklærere på de to årgange potentialet i og for matematikundervisning,
der fremmer elevernes deltagelsesmuligheder og matematiske tænkning.
Med en autentisk, nuanceret og reflekteret tilgang til både
elevernes arbejde med matematikken, kollegernes udvikling af deres
matematikdidaktiske praksis og sin egen rolle som vejleder bidrager Sanne til
at forstå, hvordan især matematikudfordrede elever kan støttes i at arbejde
selvstændigt med matematiske problemer.
Projektet er vidende og systematisk formidlet og fanger også
den ikke-matematiske læser. Der er - med reference til en af de anvendte
teoretikere - lav indstigning og højt til loftet”.
Sanne Sigaard Hansen har taget sin diplomuddannelse på
Københavns Professionshøjskole.
Erik Bols Østergaard vandt andenpræmien for projektet;
Han har taget sin diplomuddannelse på Via
University College.
Præmien for årets bedste bachelorprojekt er 10.000 kroner,
mens andenpræmieren er 8.000 kroner. Derudover får vinderne en statuette, et
hædersbevis, et gavekort på 3.000 kroner til bøger hos Akademisk Forlag og boggaver
fra Forlaget Klim og Akademisk Forlag. LB Foreningen sponsorerer pengepriserne.
”Hvordan skaber man oplevelse, fordybelse og virkelyst i et
fag som tysk, hvor kedsomhed, manglede motivation og dalende sprogfærdigheder
udfordrer både lærere og elever, spørger Trine Stoustrup Jakobsen.
I et velbegrundet, omfattende og selvstændigt projekt
undersøger hun, hvordan dramapædagogik kan bidrage til at styrke
sprogfærdighederne og motivere eleverne.
Med konkret afsæt i sin egen praksis i 9. og 10. klasse og
inspiration fra teaterverdenen analyserer og diskuterer hun muligheder og
udfordringer ved at bruge dramatiseringer i undervisningen.
Et flot, praksisrettet og inspirerende projekt”.
Trine Stoustrup Jakobsen har læst til lærer på Via
University College i Aarhus
Præmien for særprisen er 10.000 kroner, en statuette og et
hædersbevis samt et gavekort på 1.500 kroner til bøger fra Hans Reitzels
forlag. Pengepræmien er sponsoreret af LB Foreningen.
Formidlingspriser
I år går fagbladet Folkeskolens formidlingspriser til:
Bachelor Laura Stæhr Tranevig.
PD Erik Bols Østergaard.
De får hver et gavekort til et weekendophold på et Sinatur-hotel efter
eget valg sponseret af Sinatur.
”I dag skal nærmest ingen uddannelser være femårige, for jo
før du kan komme i arbejde, desto dygtigere er du. Det rammer også
professionsuddannelserne. Jeg hører hvisken i krogene om, at de skal være
kortere, og nogle fnyser om, at de vil skære bacheloropgaven på
læreruddannelsen væk, fordi det tager et halvt år at lave den”.
Federe at stå med en regnorm i hånden
Annonce:
Så vidt er det ikke kommet endnu, så tiden var inde til, at Sofie
Lippert kunnet overrække prisen for årets bachelorprojekt til Laura Stæhr
Tranevig, som har taget sin læreruddannelse på Københavns Professionshøjskole. Hendes
projekt handler om, hvordan børns natursyn kan styrkes ved at inddrage naturen
i undervisningen.
Det har hun blandt andet undersøgt ved at interviewe og
videofilme elever fra 1. og 2. klasse og ved at lade dem rangere billeder
efter, hvad de vurderer, er mest og mindst natur. Hun observerede også elever i
en klasse, hvor undervisningen var flyttet ud i naturen.
”Projektet begyndte med, at en elev spurgte: ’Hvorfor skal
vi ud i naturen? Kan vi ikke lige så godt lære om tingene i klasselokalet?’ Jeg
satte mig for at undersøge elevernes syn på naturen, og det viste sig, at de
ofte forbinder naturen med træer og buske. Men også, at man kan bruge naturen
til at spise og til at bygge huse”, fortalte Laura Stæhr Tranevig i sin takketale.
Lysten
til at dykke ned i naturdannelse og børns relation til naturen kommer fra
hendes mange års engagement som spejder og leder af spejdere i Farum.
Annonce:
”Jeg undersøgte nærmere, hvordan man kan arbejde med
naturdannelse, og hvilke relationer børn kan danne med naturen. At stå med en
regnorm i hånden er federe end at læse om den i klassen”, sagde Laura Stæhr
Tranevig, som nu er lærer på Syvstjerneskolen i Værløse.
Det kan lykkes at få de svageste elever med
Prisen for årets diplomprojekt gik til Sanne Sigaard Hansen,
som er lærer og matematikvejleder på Virum Skole. Sammen med en kollega har hun
arbejdet med at få matematisk svage elever til at forstå undervisningen.
”På vejlederuddannelsen fik jeg at vide, at
specialundervisning uden for klassen ikke virkede. Derfor begyndte vi at
udvikle understøttende undervisning i matematik. Da jeg så skulle skrive min
pædagogiske diplomopgave kom jeg i tanke om, at jeg var ved at omlægge
undervisningen for 400 elever i indskolingen”, uddybede Sanne Siggaard Hansen i
sin takketale.
Ideen er, at alle børn være aktive og tænke selv, så i stedet
for et matematikstykke kan eleverne få et problem, som de skal løse via
matematik. De er så selv med til at tænke sig frem til, hvordan det kan gøres. Samtidig
kan lærerne have en dialog med eleverne om, hvorfor andre måske har et andet
bud. På den måde er eleverne aktive og forstår, hvorfor de gør tingene.
”Jeg brugte opgaven til at undersøge effekten af det, vi
lavede, og jeg har fundet ud af, at det kan lykkes at få de svageste elever
med, men også at det er svært at omlægge undervisningen. Det er ikke nok, at
jeg gør det. Jeg skal have mine kolleger med”, sagde Sanne Siggaard Hansen.
Med drama siger Rødhætte fejlene på tysk
Trine Stoustrup Jakobsen, som har uddannet sig til lærer på
Via i Aarhus, modtog en særpris, hvis tema står på festens
dagsorden tre år ad gangen. I år var temaet for første gang sprog i skolen, og hvordan
sprogundervisningen kan udvikles. Det gælder både
flersprogethed, fremmedsprog, dansk som andetsprog, modersmål, sprog og læring
og sprogvanskeligheder.
Hvad er Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives af landets professionshøjskoler og
fagbladet Folkeskolen i fællesskab.
Udover priserne for de bedste
afslutningsprojekter fra læreruddannelsen uddeles der priser til de bedste
diplomprojekter fra lærernes efteruddannelse. Desuden uddeles en særpris til
det bedste projekt om sprog i skolen.
Dommerkomiteerne er uafhængige og består
af lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og
universitetsforskere.
Trine Stoustrup Jakobsens projekt handler om, hvordan drama
kan bruges i tyskundervisningen til at styrke elevernes sprog og motivation for
at lære tysk. Hun delte blandt andet eleverne i en 10. klasse i to grupper.
Mens den ene blev undervist ud fra en dramapædagogisk tilgang, fungerede den
anden som kontrolgruppe. Begge arbejdede med Den Lille Rødhætte med fokus på at
tilegne sig et større ordforråd. Efter to dage blev eleverne testet, og gruppen
med dramatilgangen klarede sig bedst, selv om de to grupper inden forløbet
havde været cirka lige dygtige i en lignende test.
”Jeg har mødt mange elever, som siger ’Øv, tysk’. Men hvis
man laver drama, glemmer man at fokusere på, at sproget skal være korrekt. Samtidig
bliver det Rødhætte, som begår fejl og ikke eleven selv. Så tør eleverne tale
tysk, og de lærer nu engang sproget ved at tale det”, sagde Trine Stoustrup
Jakobsen om effekten af den dramapædagogiske tilgang.
Hun er nu lærer på Hestlund Efterskole i Bording og bruger
ikke nær så meget drama, som hun kunne tænke sig. Dermed er hun landet i samme
båd som andre tysklærere, der siger, at de ikke har tid til at bruge drama. Det
ærgrer hende.
”Vi skal ikke kun lave drama, men hvis vi drysser det ud,
bliver det mega fedt at lære tysk, fordi det bliver legende”, sagde Trine
Stoustrup Jakobsen i sin takketale.
Prisvinder vandt også for sin formidling
Anders Marckmann Andreassen uddelte Folkeskolens
formidlingspriser. Her vandt
Laura Stæhr Tranevig igen i kategorien for bachelorprojekter.
Ligesom hendes opgave tog chefredaktøren udgangspunkt i elevens spørgsmål: 'Hvorfor skal jeg ud?'
”Det er et spørgsmål, som lærere har brug for gode svar på,
hvis børnene skal få den naturforståelse i skolen, som gør dem til hele og
dannede mennesker med det helhedssyn, alt for mange børn desværre ikke får
derhjemme. Hvert tredje barn kommer kun ud i naturen én gang om ugen eller
mindre”, sagde Andreas Marckmann. Laura Stæhr Tranevig vandt formidlingsprisen, fordi ”opgaven
er skrevet i et levende sprog helt fra start, eksemplerne er konkrete, og
brugen af visuelle virkemidler er usædvanligt velvalgt hele vejen igennem”.
”Det er forbilledligt, at Laura Stæhr Tranevig har formidlet
opgaven så lettilgængeligt. Alle kan være med, og jeg håber, at opgaven sætter
et aftryk derude”, sagde Andreas Marckmann Andreassen.
Lærer udfordrer mundtligheden i matematik
Blandt de pædagogiske diplomprojekter gik formidlingsprisen
til lærer og matematikvejleder Erik Bols Østergaard, sluttede sin
diplomuddannelse på Via University College med et projekt om, hvordan fokus på
det talte sprog i matematik kan skabe mere læring hos eleverne.
”Allerede i indledningen er vi helt inde i klasselokalet.
Men noget er ikke, som det plejer at være. Erik Bols Østergaard har nemlig
valgt at tage tavler og tuscher i brug for at skabe et Tænkende Klasserum, hvor
mundtligheden fylder mere i matematikundervisningen, end den plejer”, fortalte
Andreas Marckmann Andresassen.
Han tror, at prisvinderen fra
friskolen Klippen i Voel ved Silkeborg har ret.
”Der er et stort uforløst
potentiale i at udfordre den klassiske matematikundervisning, som risikerer at
være meget skriftlighedsbaseret. Og hvis jeg ikke troede det, før jeg gik i
gang med at læse opgaven, blev jeg da overbevist. Med et solidt fundament af
egne erfaringer, velvalgt teori om mundtlighed i pædagogisk forstand og
matematikkens særlige sprog og nogle usædvanligt konkrete bud på modeller og
løsninger, der kan virke i virkeligheden, er det lykkedes Erik Bols Østergaard
at lave en vigtig og velformidlet opgave”, sagde Folkeskolens chefredaktør.
Udover formidlingsprisen vandt Erik Bols Østergaard andenpræmien
i konkurrencen om årets bedste pædagogiske diplomprojekt.
I næste nummer af Folkeskolen sætter Laura Stæhr Tranevig og
Sanne Sigaard Hansen flere nuancer på deres vinderopgaver om henholdsvis at inddrage
naturen og arbejde med problemløsning i matematik.