Bachelorprojekt: Virtual Reality får kroppen med i matematiktimen
Når elever arbejder med matematik i Virtual Reality, får de oplevelser og kan bedre huske matematikken. Det giver hukommelseskroge og på den måde læring. Deruodver er der ikke evidens for, at VR virker i undervisningen, siger en lærerstuderende i sin bacheloropgave.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Matematik er et af de mest abstrakte og semantiske fag i skolen, og nogle elever i overbygningen har matematik-angst, andre har brug for bedre at sanse de matematiske grundelementer og opleve det mere meningsfuldt. Derfor har jeg villet undersøge brug af Virtual Reality netop i matematik for at se, om det kan hjælpe nogle elever - om det kan sanseliggøre matematik og gøre det abstrakte mere konkret", fortæller Christian Hansen, der er i gang med sin bacheloropgave. Han læser til lærer i dansk, matematik og madkundskab. Desuden er han programmøruddannet.
PD: Elever skal skrive sig kloge
Han har givet 50 elever i 5. og 6. klasse på Nordagerskolen i Ringe opgaver i Minecraft. Programmet er renset for monstre og andre spændende ting, og opgaven har så for eksempel været at bygge kuber og fordoble sidelængden på kuber. I et ellers "fladt" univers. Andre elever har arbejdet med samme opgaver på papir.
"Eleverne har været delt i to grupper og har fået de samme opgaver. En gruppe har fået opgave 1 i papir og opgave 2 i Virtual Reality og den anden gruppe omvendt. Begge grupper scorer højere, når opgaverne er foregået i Virtual Reality. Men der er ingen, der har målt på elevernes læring - heller ikke jeg. Jeg tænker, at når eleverne oplever noget, er engagerede og motiverede, så sker der læring, hvis der er et godt nok fagligt indhold. På den måde virker det", forklarer Christian Hansen.
Mangler et værktøj
Han mener, at perspektivet er enormt, når det handler om matematik, men at det ikke er modent endnu. For der er ikke opbygget et særligt matematisk værktøj - og det er nødvendigt, hvis man skal bruge Virtual Reality fornuftigt i matematik, udover hvad man kan gøre i for eksempel Minecraft.
Virtual reality er over alt
"Virtual Reality sætter elevernes kroppe i gang. De griner, hopper og hviner, mens de arbejder, og når de skal forklare bagefter, bruger de kroppen og hænderne til at gestikulere. Det betyder noget. Når de har bygget en kube i Minecraft kan de hoppe ned fra den, gå rundt om den og ind i den. De får en anderledes kropslig fornemmelse end centicubes kan give dem - selv om centicubes også i denne sammenhæng er et godt redskab. Det giver en oplevelse, og det betyder, at de kan huske arbejdet", siger Christian Hansen.
Undervejs i sine undersøgelser oplevede han, at eleverne også var glade for at arbejde på papir.
"Man ved, at det betyder noget, når eleverne tegner med hænder, blyant og lineal. De lærer, når de arbejder taktilt - det har forskningen undersøgt, og det er der evidens for".
Godt at arbejde undersøgende
Nogle få elever fik problemer i form af svimmelhed ved at arbejde med Virtual Reality, viser hans undersøgelser. Et par elever ville ikke deltage, fordi de ikke brød sig om at have brillerne på og syntes, at brillerne var meget tunge.
Blog: Digitale kompetencer - den nye stjerne på himlen
Flere elever var glade for at bevæge sig og bruge kroppen i matematik, og mange gav udtryk for, at det var dejligt at arbejde undersøgende. At der ikke bare var ét rigtigt resultat.
"Flere nævnte, at de synes, de arbejder for meget ved en computer. De mange opgaver, som de får præsenteret på forskellige web-portaler, synes de er kedelige at arbejde med. Det er hele tiden mere af det samme", fortæller Christian Hansen.
Læs mere
Læs artikel på videnskab.dk
The pen is mightier than the keyboard