Efter et år med skolevægring har skoletilbuddet på Gildbroskolen givet 12-årige Christian lyst til at gå i skole igen. Christians far fortæller om en helt anden dreng i trivsel.
Urolige skoledage gør udslaget, da Christian i slutningen af 2020 pludselig ikke vil i skole. Fra den ene dag til den anden vil han ikke af sted og bliver ked af det, når snakken falder på skolelivet. Der skal gå et år, før han kommer i skole igen.
Annonce:
Inden Christians skolevægring begynder, har familien ikke lagt mærke til noget usædvanligt i hans adfærd. Det fortæller hans far, Bo, der ikke ønsker at få sit eget eller sin søns efternavn offentliggjort.
Serie/Mission inklusion
Trods ti års inklusionsarbejde, et eftersyn og en række anbefalinger er inklusionsopgaven fortsat en alt for stor mundfuld for folkeskolen. Fagbladet Folkeskolen undersøger i en artikelserie, hvad god inklusion kræver, og vi besøger skoler, som har fundet lokale løsninger på en national udfordring.
“Vi har intet mærket. Han har haft temperament og har nemt ved at bliver sur på de andre børn, men har altid fungeret fint og været glad for sin skole”, siger han.
Den pludselige skolevægring viser sig dog at være temmelig alvorlig. Selv om 12-årige Christian normalt klarer skolearbejdet fint, afviser han at have noget med hjemmeundervisning at gøre og lukker sig inde i sig selv. De fleste dage ser han film på sit værelse eller spiller computer, når han får lov til det.
“Det påvirkede vores familie rigtig kraftigt. Christian er en stille dreng, og han har måske ikke været så stærk i det sociale altid, så det var svært at nå ind til ham. Han delte ikke rigtig sine tanker med os”, fortæller Bo.
Annonce:
En gladere dreng
Efter et halvt år med skolevægring kommer Christian i et udredningsforløb i psykiatrien. Her får han en autismediagnose. Herefter henviser Ishøj Kommune Christian til 8.c, mellemformen for unge med autisme, på Gildbroskolen. Her starter han i efteråret 2021.
For Christians far er det tydeligt, at tilbuddet passer til hans søn. Fordelingen mellem lærere og elever giver ham den ro og hjælp, han har brug for.
Kender du til en lokal løsning?
Så vil vi gerne høre fra
dig, hvordan I løser
inklusionsopgaven i praksis.
Send en mail til
folkeskolen@folkeskolen.dk og
skriv inklusion i emnefeltet.
“Der har været store ændringer, efter at han er startet. Han er blevet mere glad. Han er en meget indadvendt dreng, så det er ikke meget, han fortæller os, det er svært at hive noget ud af ham. Men vi kan se, at hans humør har ændret sig, og at han er blevet gladere i hverdagen”.
Annonce:
At Christians trivsel er i bedring, kommer også til udtryk i hans nysgerrighed på livet efter skolen, fortæller hans far.
“Forleden spurgte han ind til, hvilke muligheder der er, når man er færdig med skolen. Han ved slet ikke endnu, hvad han vil, men han havde en masse spørgsmål. Han kan bedre se fremad nu”, siger Bo