”Jeg oplever,
at min faglighed bliver inddraget i ledelsens prioriteringer af lærernes
arbejdstid”.
”Jeg oplever gennemsigtighed om planlægning af skoleåret”.
”Jeg oplever
bedre sammenhæng mellem tid og opgaver”.
Det lyder
smukt, og der er stadig flere lærere, der i Lærerforeningens seneste
medlemsundersøgelse svarer, at de har det sådan. Men det er stadig langt fra at
være flertallet.
Siden før
Lov 409 har Danmarks Lærerforening årligt spurgt medlemmerne til, om de oplever, at de har
tilstrækkelig tid til at forberede deres undervisning.
Andelen, der oplevede at
have tid nok, styrtdykkede fra 50 procent til 15 procent, da arbejdstidsaftalen
blev skiftet ud med det forkætrede lovindgreb. Siden er den støt og roligt
vokset, men er stadig kun oppe på 35 procent.
738
undervisningstimer per lærer
Medlemsundersøgelsen
er én af flere dele af Lærerforeningens evaluering af implementeringen af A20,
som er gennemført i det forløbne år.
DLF’s evaluering viser også, at en
fuldtidsansat folkeskolelærer i gennemsnit har 738 timers undervisning på
skemaet om året, og at der i snit er planlagt med 405 timer til forberedelse.
Tallene skal dog tages med forbehold, blandt andet fordi det er meget forskelligt fra
kommune til kommune, hvilke typer forberedelse der er indregnet – altså fx om
der indgår mange møder i den planlagte forberedelsestid, eller det
hovedsageligt er individuel forberedelse og efterbehandling af undervisningen.
”Jeg er ikke
ovenud forskrækket over undervisningstimetallet i sig selv, hvis undervisning er
den eneste opgave, læreren skal løse. Men når man samtidig skal løse rigtig mange
andre opgaver, fx inklusionsopgaver, så kan det blive for meget", siger lærernes formand Gordon Ørskov Madsen.
"Mest bekymret er
jeg over, at vi jo kun kan se den planlagte forberedelsestid. Vi kan ikke se,
hvor stor den reelle forberedelsestid er – og vi får hele tiden nogle meldinger
fra kollegerne om, at lærerne oplever, at forberedelsestiden i praksis forsvinder
for eksempel til møder om elever, der har det svært, møder med forældre, møder
med PPR osv. Derfor er der også en bestemmelse i A20 om, at hvis man som lærer
oplever, at forberedelsestiden hele tiden bliver spist af alt muligt andet, så
kan man bede om at få den skemalagt”, fremhæver Gordon
Ørskov Madsen og ville ønske, at endnu flere lærere benyttede sig af den
mulighed, hvis de er i den situation.
Ud over at
Lærerforeningen blandt sine medlemmer har undersøgt, hvordan de oplever deres
arbejdsvilkår og arbejdstidsaftalens betydning, har DLF også to gange i
fællesskab med KL haft analyseinstituttet Epinion
til at undersøge implementeringen af A20-aftalen.
Ifølge den
erfaringsopsamling har en eller flere lærere bedt om at få skemalagt deres
forberedelsestid på cirka en femtedel af folkeskolerne.
Redegørelse
modvirker ’projektitis’
Rapporten viser, at seks procent af de adspurgte kommuner i
deres lokalaftale med lærerkredsen har fravalgt at udarbejde A20’s kommunale redegørelse,
som blandt andet beskriver, hvilke kommunale projekter lærerne skal bruge tid
på.
Rapporten viser også, at nogle
kommuner fremlægger redegørelsen for skoler og lærerkreds så sent på foråret,
at den dårligt kan bruges som afsæt til at udarbejde skoleplanen.
Ifølge
arbejdstidsaftalen skal skoleplanen beskrive, hvilke indsatser skolen
prioriterer det kommende år, klasselæreropgaven og hvad der forstås ved
individuel forberedelse.
Fælles erfaringsopsamling
Som en
tillidsrepræsentant siger i Epinion-rapporten:
”Altså i [X
kommune, red.], så kommer den kommunale redegørelse – ligesom budgetter og
sådan noget – for sent, i forhold til hvornår vi går i gang med at tænke
planlægning og så videre”.
Ideen med er,
at politikere, forvaltning og ledelse hele tiden skal tænke lærerarbejdstiden
ind, når de får ideer og lancerer projekter, som lærere og
børnehaveklasseledere skal bruge tid på ude på skolerne.
Og det har effekt, vidner
Epinion-rapporten om:
”Den har
gjort, at både vi og forvaltningen er opmærksomme på den projektitis fra det
politiske niveau, som har fyldt meget i skoleverdenen i en overgang”, siger en
formand for en lokal lærerkreds.
Store
skoler inddrager mindre
På baggrund af en drøftelse med læreres tillidsrepræsentant
udarbejder skolelederen skoleplanen, som bagefter præsenteres for og
kvalificeres af skolens lærere.
Også her er det forskelligt, i hvor god tid det faktisk sker. Og jo større skolen er, jo mindre bliver lærerne ifølge
Epinion-rapporten inddraget. Og det er meget forskelligt, hvor aktivt planen
bliver brugt – både af ledelse og af tillidsrepræsentanter.
Men en del lærere
oplever altså, at det formaliserede møde med ledelsen om, hvilke opgaver, der
prioriteres næste år, har betydning:
”Jeg synes
nu faktisk, det er fint, at man, specielt fordi vi er sådan en stor arbejdsplads,
at man kan sidde og snakke sammen, og kan komme med nogle input til skoleplanen
og kan føle, at man faktisk bliver hørt om det”, siger en lærer i rapporten.
Mindre opgaver får timetal på opgaveoversigten
Efter
dialogen om skoleplanen går den egentlige planlægning af næste skoleår i gang.
Lærerne
indgiver deres ønsker til fag, klasser og andre opgaver, og så er der jf. A20
paragraf 4 en dialog mellem skoleleder og tillidsrepræsentant om
opgavefordelingen og en drøftelse mellem lærer og leder, før den enkelte lærer
får sin opgaveoversigt.
Ifølge rapporten
sker dialogen mellem leder og tillidsrepræsentant om opgavefordelingen på 90
procent af skolerne. På mange af de skoler, som Epinion har talt med, er der en
procedure for, at de lærere, som ikke får opfyldt deres ønsker, bliver
kontaktet, så man kan finde en løsning i fællesskab.
Og dialog om
opgaveoversigten er vigtig, viser erfaringsopsamlingen. Flere lærere nævner, at
opgaveoversigten giver ro og tryghed i løbet af skoleåret. Men der er også en lærer, der kalder den et ’bombefelt’,
fordi læreren ikke har oplevet dialog, men uenighed om udformning og
anvendelse.
Noget af
det, der har vakt en del kritik er, at det alene er opgaver af mindst 60 timers
varighed på årsbasis, der skal fremgå med et tidsestimat på opgaveoversigten. Dér viser evalueringen, at lærerne nogle steder er kommet igennem med ønsket
om at få opgaver ned til en varighed på 20 timer tidsangivet på
opgaveoversigten.
En skolechef fortæller, at han sagde ja til at prøve det
enkelt år, men at han var klar til at rulle det tilbage i det øjeblik, det gav
problemer på bare én skole. Men der blev ikke nogen problemer.
På samme måde er
der skoleledere, der fortæller, at de oplever færre konflikter og spørgsmål,
efter opgaveoversigterne er blevet mere detaljerede.