Hvordan lyder den korte version af, hvad
du laver?
Annonce:
”Jeg laver uddannelses- og jobrettede aktiviteter
med og for unge mennesker, der giver dem erfaringer og oplevelser, de kan bygge
deres tanker om et godt liv og en god fremtid på. En del af min tid går med
vejledningssamtaler med de unge og deres familie, men der er også rigtig meget,
der foregår i kulissen. Jeg samarbejder med PPR (Pædagogisk Psykologisk
Rådgivning), forvaltningen og lærerne. Arrangerer virksomhedsbesøg, praktikker
og brobygningsforløb.
Relationsarbejdet er alfa og omega. Hvis de unge ikke gider snakke med én, er der lang vej hjem"
Modsat deres lærer er der en del, der forlader
skolen og ikke rigtig kan huske deres UU-vejleder. Det er fint. Men det er
noget, jeg har skullet vænne mig til”.
Hvordan kom du ind i jobbet?
Annonce:
”Vi ville gerne flytte til Fyn, da jeg havde
afsluttet læreruddannelsen. Det viste sig at være stort set det eneste sted i
landet uden lærermangel. Så jeg søgte bredt og fik job som værkstedslærer på
det, der dengang hed produktionsskole (nu FGU, redaktionen). Der havde
jeg et tæt samarbejde med UU-vejledere og tænkte, at deres job så både
spændende og vigtigt ud. Så da vi et par år efter flyttede til Aarhus-området,
søgte jeg et opslået job som vejleder”.
Hvad bruger du din læreruddannelse til i
dag?
”Vejledningsprocessen er en læreproces, der
kræver en didaktisk og pædagogisk opbygning, hvis den skal give mening på både
individ- og gruppeniveau. At være lærer er at skulle udføre et håndværk i en
politisk målstyret virkelighed. Det er vejledning i dén grad også”.
Annonce:
Hvordan har dit job ændret sig?
”Jeg startede som vejleder, samtidig med at man
indførte de uddannelsesparathedsvurderinger (UPV), som nu bliver afskaffet
igen. Med dem blev fokus rettet mod de 20 procent, man regnede med ville blive
erklæret ikkeuddannelsesparate. Det har fyldt rigtig meget i mit arbejdsliv at
finde dem, der har brug for vejledning, uden at det blev stigmatiserende at
have brug for at tale med en som mig.
Mange af kriterierne i vurderingen er fine. Men
der er meget, den ikke fanger. Man kan godt være motiveret, mødestabil,
tolerant og respektfuld og stadig føle sig utilstrækkelig eller i tvivl. Det
blik har vi mistet. Nu bliver UPV afskaffet, og det er jeg lykkelig over.
Kunsten bliver lokalt at finde ud af, hvordan man så udpeger de unge mennesker,
der har brug for særlig vejledning, uden bare at gøre det samme på en anden
måde”.
Annonce:
Hvordan ser dit faglige fællesskab ud?
Blå bog
2009: Uddannet folkeskolelærer
fra Silkeborg Seminarium med dansk, engelsk, natur/teknik og håndarbejde som
linjefag.
2009-2010:
Værkstedslærer på Søndersø Produktionshøjskole.
2011 til nu:
UU-vejleder ved Den Kommunale Ungeindsats (KUI) i Skanderborg.
2014-2016:
Diplommoduler på Via University College i Aarhus.
2016-2019:
Masteruddannelse i vejledning, DPU.
2020-2021: Timelærer på
diplomuddannelse i uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledning på Via
University College i Aarhus.
2020 til nu: Bestyrelsesmedlem i Danmarks
Vejlederforening.
”Mit primære faglige fællesskab er med mine
vejlederkollegaer i Den Kommunale Ungeindsats (KUI). Der kan jeg dele mine
vejlederfaglige overvejelser, glæder og frustrationer. Min uge har så at sige
en hjemme-ude-hjemme-struktur. Jeg har hjemme i KUI, men er også meget ude på
mine fem skoler. Det er der, jeg sammen med lærerne kan blive klogere på, hvem
der skal have særlig opmærksomhed, og hvordan den skal se ud. Vi er to
forskellige fagligheder, der spiller hinanden gode”.
Annonce:
Hvad er de vigtigste egenskaber for en
UU-vejleder?
”Relationsarbejdet er alfa og omega. Hvis de unge
ikke gider snakke med én, er der lang vej hjem. En anden vigtig egenskab er at
kunne balancere, at der altid er et system på den ene side af vippen og et
individ på den anden. Jeg er repræsentant for et system, som jeg kan mene alt
muligt om, men som ser ud, som det nu engang gør. Samtidig skal jeg have blik
for, at der er et menneske og en familie, jeg skal hjælpe. Og det gør jeg ikke,
hvis jeg kun fokuserer på det, der er træls i systemet”.
Hvad er det bedste ved jobbet?
”Det er de dage, hvor jeg kan se, at vi i
fællesskab har formået at finde en løsning, der giver mening for den unge. At
jeg kan skabe muligheder og vise veje for dem, der ellers ikke har kunnet se
dem. Og det sker heldigvis tit. Jeg går hjem med armene over hovedet flere
gange om ugen”.
Hvad er den største udfordring ved jobbet?
”Den politiske
og økonomiske ramme, vi har at spille inden for, er på mange områder helt
rimelig, men den er til tider en udfordring. Uafhængig og uvildig vejledning
har længe været et mantra i vores fag. Men den er altså svær at udføre, når man
for eksempel ved, at man bliver benchmarket på, hvor mange unge der vælger en
erhvervsuddannelse”.