Skoleledernes formand, Anders Balle, ser lærerassistenter som en mulig vej til inklusion.

Skolelederformand: Ansæt lærere som lærerassistenter

Hvis man ansætter nogle af de arbejdsløse lærere som assistenter, sparer man forberedelse og får dermed langt mere tid i klasserne, siger skoleledernes formand Anders Balle. Lærere skal ansættes på læreroverenskomst, svarer Anders Bondo Christensen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rundt om på skoler og i kommuner bliver der lige nu arbejdet for at finde opskriften på vellykket inklusion. En af vejene til succesfuld inklusion kan være at bruge lærerassistenter. Det fortalte Niels Egelund på en DLF-konference om inklusion, der i går blev holdt på Axelborg.

Det fik skoleledernes formand Anders Balle til at foreslå, at man brugte uddannede lærere som lærerassistenter til lærerløn.

"Jeg tror, det her er et område, der kan udvikles. Man vil kunne få dobbelt så mange timer i klasselokalerne i forhold til to-lærerordninger. Det er jo ikke månedslønnen, der er den største udgift, men den faktor, der ligger bag hver enkelt undervisningstime, fortalte Anders Balle til folkeskolen.dk. Han forestillede sig, at det kunne være en god ordning for eksempel for unge arbejdsløse lærere.

Blander tingene sammen

Formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, tror ikke på modellen.

"Lærere skal ansættes på læreroverenskomst, man blander tingene sammen, når man trækker det her ind i inklusionsspørgsmålet. Det handler om at videreuddanne lærere, så det bliver de bedst uddannede lærere, der arbejder med inklusionen. Det skal ikke gøres til et kommunalt beskæftigelsesprojekt", siger Anders Bondo Christensen til folkeskolen.dk.

Tror du, at lærerassistenter eller undervisningsassistenter kan være en god løsning i forhold til inklusion?