Debat

Lærer Anne Hammer ønsker mere sammenhængende tid til forberedelse og fordybelse i løbet af skoleåret. Tid til at planlægge undervisning og tid til at eksperimentere, afprøve og tænke kreative tanker om det kommende skoleår.

Lærer: Vi skal ikke plastre forberedelses­tiden til med ubrugelige foredrag og møder

Der er ærgerligt, at det kun er i opstartsugen efter sommerferien, at vi lærere har rigtig god tid til sammenhængende forberedelse. Giv os mere sammenhængende forberedelsestid, så vi kan lave en bedre skole til vores elever.

Offentliggjort

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

Det føles allerede som om, at sommerferien er langt væk. De fleste steder mødte lærerne ind ugen før eleverne, og jeg håber, at mange, ligesom mig selv, igen havde glædet sig til at vende tilbage til hverdagen i klasselokalerne og på lærerværelserne.

Jeg elsker opstartsugen. Det er nemlig her efter sommerferien, at gensynsglæden mellem kollegaerne er allerstørst, og krammerne sidder løst, mens der bliver vist familiebilleder fra køreturen til Sverige eller teltturen til Sønderjylland.

Men det allerbedste ved tiden lige efter sommerferien er, at jeg rent faktisk har den. Tiden. Den elsker jeg at bruge til at klargøre klasselokalet og få nogle af feriens mange gode ideer til undervisningen og ture ind i mine årsplaner.

Her på bagkanten af opstarten kan jeg ikke lade være med at tænke for mig selv: Hvor ville jeg ønske, at vi havde mere af den slags sammenhængende forberedelsestid.

Lad være med at æde forberedelsestiden

Faktum er nemlig, at jeg har mere tid i opstartsugen, end jeg får resten af året til at forberede min undervisning – alene og sammen med mine kollegaer.

Og jeg er nok heldig. Der var nemlig ikke lagt beslag på al min tid i forberedelsesugen til møder, oplæg og alt muligt andet, der æder forberedelsestiden. Der var til gengæld luft til, at jeg selv kunne prioritere min tid. Det har givet mig en følelse af ro, og af at det meste kan lade sig gøre i det her skoleår.

Jeg har således virkelig oplevet, hvilken kæmpe gevinst det er at have tid til at planlægge min undervisning og tid til rent faktisk at eksperimentere, afprøve og tænke kreative tanker om det kommende skoleår.

Derfor har jeg en bøn til landets skoleforvaltninger og skoleledelser: Lad os få mere sammenhængende tid til forberedelse og fordybelse i løbet af skoleåret.

Det er nemlig i forberedelsen, at vi kan udvikle en undervisning for eleverne, der ikke kun handler om at klikke ind på det næste forløb på en undervisningsplatform – men hvor der er variation, bevægelse og alt det, vi ønsker for vores elever.

Forberedelse skaber en bedre skole

Det er også med velforberedt undervisning, at vi lærere kan se os selv i spejlet og sige, at vi faktisk har lavet noget virkelig fedt for vores elever. Det giver den arbejdsglæde og faglig stolthed, som ofte er en mangelvare rundt omkring på landets lærerværelser.

Hvis der skulle sidde en kollega og tænke, at jeg argumenterer for, at lærerne skal til at møde ind til pædagogiske lørdage eller tage flere uger ud af ferierne til forberedelse, så kan jeg berolige jer.

Til gengæld kunne vi starte med ikke at plastre den smule sammenhængende forberedelsestid, vi har, til med møder og foredrag, som ledelsen eller forvaltningen synes er spændende.

Hvis vi derudover kan få lommer af ekstra sammenhængende forberedelsestid i løbet af skoleåret, ville jeg tage imod med kyshånd, og jeg er sikker på, at vores elever ville få en bedre skole ud af det.

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk