Debat
Lærer Anne Hammer ønsker mere sammenhængende tid til forberedelse og fordybelse i løbet af skoleåret. Tid til at planlægge undervisning og tid til at eksperimentere, afprøve og tænke kreative tanker om det kommende skoleår.
Foto: Kit Bøhnke
Lærer: Vi skal ikke plastre forberedelsestiden til med ubrugelige foredrag og møder
Der er ærgerligt, at det kun er i opstartsugen efter sommerferien, at vi lærere har rigtig god tid til sammenhængende forberedelse. Giv os mere sammenhængende forberedelsestid, så vi kan lave en bedre skole til vores elever.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Det føles allerede som om, at sommerferien er langt
væk. De fleste steder mødte lærerne ind ugen før eleverne, og jeg håber, at
mange, ligesom mig selv, igen havde glædet sig til at vende tilbage til
hverdagen i klasselokalerne og på lærerværelserne.
Jeg elsker opstartsugen. Det er nemlig her efter
sommerferien, at gensynsglæden mellem kollegaerne er allerstørst, og krammerne
sidder løst, mens der bliver vist familiebilleder fra køreturen til Sverige
eller teltturen til Sønderjylland.
Men det allerbedste ved tiden lige efter
sommerferien er, at jeg rent faktisk har den. Tiden. Den elsker jeg at bruge
til at klargøre klasselokalet og få nogle af feriens mange gode ideer til
undervisningen og ture ind i mine årsplaner.
Her på bagkanten af opstarten kan jeg ikke
lade være med at tænke for mig selv: Hvor ville jeg ønske, at vi havde mere af
den slags sammenhængende forberedelsestid.
Lad være med at æde forberedelsestiden
Faktum er nemlig, at jeg har mere tid i
opstartsugen, end jeg får resten af året til at forberede min undervisning –
alene og sammen med mine kollegaer.
Og jeg er nok heldig. Der var nemlig ikke lagt
beslag på al min tid i forberedelsesugen til møder, oplæg og alt muligt andet,
der æder forberedelsestiden. Der var til gengæld luft til, at jeg selv kunne
prioritere min tid. Det har givet mig en følelse af ro, og af at det meste kan
lade sig gøre i det her skoleår.
Jeg har således virkelig oplevet, hvilken
kæmpe gevinst det er at have tid til at planlægge min undervisning og tid til
rent faktisk at eksperimentere, afprøve og tænke kreative tanker om det
kommende skoleår.
Derfor har jeg en bøn til landets
skoleforvaltninger og skoleledelser: Lad os få mere sammenhængende tid til
forberedelse og fordybelse i løbet af skoleåret.
Det er nemlig i forberedelsen, at vi kan
udvikle en undervisning for eleverne, der ikke kun handler om at klikke ind på
det næste forløb på en undervisningsplatform – men hvor der er variation,
bevægelse og alt det, vi ønsker for vores elever.
Forberedelse skaber en bedre skole
Det er også med velforberedt undervisning, at
vi lærere kan se os selv i spejlet og sige, at vi faktisk har lavet noget
virkelig fedt for vores elever. Det giver den arbejdsglæde og faglig stolthed,
som ofte er en mangelvare rundt omkring på landets lærerværelser.
Hvis der skulle sidde en kollega og tænke, at
jeg argumenterer for, at lærerne skal til at møde ind til pædagogiske lørdage
eller tage flere uger ud af ferierne til forberedelse, så kan jeg berolige jer.
Til gengæld kunne vi starte med ikke at
plastre den smule sammenhængende forberedelsestid, vi har, til med møder og
foredrag, som ledelsen eller forvaltningen synes er spændende.
Hvis vi derudover kan få lommer af ekstra
sammenhængende forberedelsestid i løbet af skoleåret, ville jeg tage imod med
kyshånd, og jeg er sikker på, at vores elever ville få en bedre skole ud af
det.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk