Anna Recinella

Offentliggjort Sidst opdateret
2
1
3
4
6
5
7

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af Laura Weber Nielsen | lwn@dlf.org

Læseskrivekonsulent Anna Recinella er 42 år og bor i Tisvildeleje i Nordsjælland.

Uddannelse: Læreruddannet fra Blaagaard Seminarium, uddannet læsevejleder og til jul færdig med sin pædagogiske diplomuddannelse i læsning og skrivning fra Professionshøjskolen i København.

Arbejdsplads: Farum Rådhus i Furesø Kommune.

Familie: Gift med Peter, som er skoleleder på Bistrupskolen i Birkerød. Sammen har de børnene Rebekka, 16, Astrid, 12, og Søren, 10 år.

Efter at have arbejdet som lærer i 12 år blev Anna Recinella i 2002 ansat som skolebibliotekar og leder af specialundervisningen på Helsinge Realskole. Hun blev grebet af fagområdet og uddannede sig i 2005 til læseskrivekonsulent.

I dag har Anna Recinella sit kontor på Farum Rådhus, men er flere gange om ugen ude på Furesø Kommunes i alt ni skoler. Her rådgiver hun skoleledelse, lærere, forældre og pædagoger i læse- og skriveundervisning.

Mit arbejde lige nu:

Jeg lægger i øjeblikket sidste hånd på årets læsecamp, som er en uges intensiv undervisning for læsesvage 2.-klasse-elever i kommunen. Det er tredje år i træk, vi afholder lejren, og sidste år vandt vi Årets Læseinitiativpris.

Mit arbejde om fem år:

Jeg er stadig læseskrivekonsulent i Furesø Kommune. Derudover rådgiver jeg i min fritid daginstitutioner, skoler og familier. Det gør jeg allerede lidt i dag, men om fem år vil jeg også gerne tjene penge på det. I øjeblikket består min løn mest af blomsterbuketter.

Efteruddannelse:

I december færdiggør jeg min pædagogiske diplomuddannelse i læsning og skrivning. Det kommer ikke til at ændre mine arbejdsopgaver, men jeg er da heldigvis blevet klogere.

Ting, som er vigtige for mig:

1. Jeg har altid det gode undervisningsmateriale med, når jeg er ude at rådgive på skolerne.

2. For mig er det total afslapning at gå i haven. Jeg elsker at slå græs eller flå i nogle grene, og så er jeg meget stolt af mit staudebed, som jeg selv har bygget op fra bunden.

3. Jeg rejser meget med min familie, og her er mine børn fotograferet foran Trevi-fontænen i Rom. Vi er i Italien to gange om året. Min far er italiener, og det er derfor vigtigt for mig at integrere kulturen og sproget hos mine børn. En dag kunne jeg godt tænke mig et lille hus på Sicilien.

4. Når vi fejrer familiefødselsdage, synger vi både italiensk og dansk fødselsdagssang, og begge flag står selvfølgelig på bordet. Min far korser sig, fordi det giver ham associationer til Anden Verdenskrig. Italienerne har bestemt ikke den samme flagkultur som os. Vi har også hjemmelavede italienske flagkæder på juletræet.

5. Nøglekæden fra Furesø Kommune ligger altid på mit skrivebord. De fem værdier på den er vigtige for mig. Dialog, engagement, kvalitet, udvikling og respekt. Kæden får mig til at huske, hvor effektivt et stort engagement er, når jeg skal rådgive andre.

6+7. Mit ur og min bil er uundværlige. Når jeg er ude på skolerne, skal jeg overholde tidspunkter, og min kurv er altid fyldt med tungt materiale. Det ville være umuligt at cykle.