"Det er klart, at jeg godt kan se, at teach first har lidt samme målgruppe. Men det er en lidt anden model, selvom det på overfladen kan se ud til at være den samme, men det er den ikke helt”, siger dekan Annegrete Juul om sammenligningen mellem Teach First Danmarks læreruddannelsesprogram og den nye meritpædagoguddannelse.
Foto: Københavns Professionshøjskole
Ny pædagoguddannelse på KP minder om omdiskuteret Teach First-model
"På overfladen kan den se ud til at være det samme, men det er den ikke helt”. Sådan beskriver dekan Annegrete Juul på Københavns Professionshøjskole om en ny meritpædagoguddannelse, der blandt andet er målrettet akademikere.
Om den nye uddannelse
KP kalder den nye uddannelse for 'Meritpædagog som sporskifte'.Uddannelsen tager 2,5 år. Det er et krav, at de studerende iforvejen har en videregående uddannelse på mindst bachelorniveau oger fyldt 25 år. De studerende skal arbejde mindst 30 timer om ugenpå en vuggestue eller børnehave. Der er en enkelt praktikperiode påsyv uger på en anden institution undervejs. På den ordinærepædagoguddannelse er der fire praktikperioder.
Kilde: Københavns Professionshøjskole
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Teach First Danmark går i disse dage og bider negle. Foreningen håber nemlig på at være med på den finanslov, som regeringen og støttepartierne forhandler om.
På Teach First Danmarks læreruddannelsesprogram arbejder akademikere fra dag ét fuld tid på en folkeskole, imens Københavns Professionshøjskole (KP) eller Absalon står for den toårige meritlæreruddannelse.
Fra februar åbner KP en meritpædagoguddannelse på 2½ år for interesserede med en afsluttet videregående uddannelse på mindst bachelorniveau. Uddannelse er oprettet i samarbejde med seks kommuner, som betaler lønnen for, at de studerende kan arbejde på en vuggestue eller børnehave mindst 30 timer om ugen under uddannelsen.
På studiet én gang om måneden
Ved siden af arbejdet vil uddannelsen hovedsageligt bestå af fjernundervisning og en månedlig weekend på studiet. Det fortæller dekan på det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet på KP Annegrete Juul.
"Det er en intensiv model, hvor de studerer online i løbet af ugen, og så er der fysisk undervisning ca. en gang om måneden. Så uden for arbejdstiden skal der bruges rigtigt meget tid på at studere", fortæller hun.
Fondsmidler falder bort: Nu vil Teach First-programmet på finansloven
Nogle vil måske tænke, at denne her model minder meget om Teach First-programmet, som både er utrolig populær, men også har modtaget meget kritik. Kan du se lighederne?
"Det er ikke derfra, at vi har inspirationen. Pædagoguddannelsen har altid haft eksperimenter med mere praksisbaserede uddannelser. Vores tidligere pædagogseminarium på Strandvejen havde en uddannelse, der var baseret på de samme principper. Men det er klart, at jeg godt kan se, at Teach First har lidt samme målgruppe. Men det er en lidt anden model, selvom det på overfladen kan se ud til at være den samme, men det er den ikke helt", siger hun.
Udvider målgruppen
Annegrete Juul understreger, at KP fortsat mener, at den ordinære pædagoguddannelse, der varer 3½ år, skal være den primære pædagoguddannelse. Og KP vil heller ikke ændre på sin nuværende meritlæreruddannelse.
"Der er mangel på pædagoger, og samtidig er vi udfordret af et faldende optag samt kravet til minimumsnormeringer. Denne her nye uddannelse udvider vores optag. Den almindelige meritpædagoguddannelse er målrettet pædagogmedhjælpere, fordi der er et krav om, at man skal have erhvervserfaring fra sektoren. Derfor har vi haft brug for at finde nye veje til at kunne tiltrække nogen, som ikke allerede arbejder på området. Det er så det, vi gør med denne her sporskiftemodel", forklarer hun.
Lærerstuderende vil af med de akademiske konkurrenter
Rektor: Ingen planer om vores egen Teach fFrst-model
Teach First Danmark har indtil nu været fondsfinansieret, men langt de fleste fondsmidler udløber ved årets udgang, og derfor har foreningen behov for en ny finansieringsform.
Ligesom Annegrete Juul understreger rektor Stefan Hermann, at den nye meritpædagoguddannelse ikke er inspireret af Teach First-programmet, og at der heller ikke er umiddelbare planer om at lave en meritlæreruddannelse for akademikere, hvis Teach First Danmark ikke får den nødvendige økonomiske støtte til at fortsætte.
"Ideen til uddannelsen er opstået på baggrund af, at der er mange ledige akademikere i Københavns Kommune. 40 procent af de ledige er akademikere. Nogle af dem vil vi gerne have over på dagtilbudsområdet, fordi der mangler enormt meget arbejdskraft", siger han.
To professionshøjskoler siger nej til Teach First
Har I overvejet samme model på læreruddannelsen uden Teach First Danmark?
"Vi overvejer naturligvis hele tiden nye modeller, fordi der er mangel på arbejdskraft, og det bliver formentlig kun værre. Men vi er glade for det samarbejde, vi har med Teach First, så vi har ikke tænkt at lave vores egen Teach First-model på læreruddannelsen", siger Stefan Hermann.