KL annullerer udbud af millionforsøg med digitale læremidler
Et forsøg, der skulle give skoler i ni kommuner ubegrænset adgang til en bred vifte af digitale læremidler, står nu til at blive forsinket. Der er ikke nok udbydere af digitale læremidler, der har ønsket at være med.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der er ikke nok udbydere af digitale læremidler, der har budt ind på at være med i KL's pilotforsøg om en såkaldt flatrate-model til indkøb af digitale læremidler, og derfor er udbuddet aflyst.
Sådan lyder beskeden fra KL til de udbydere, der har meldt sig til at være med. Kommuneforeningen oplyser, at der kan blive tale om et nyt udbud på et senere tidspunkt.
Forsøget skulle for et engangsbeløb have givet ni kommuner adgang til en platform med et bredt udvalg af digitale læremidler, og udbyderne skulle i slutningen af året have haft betaling alt efter, hvor meget præcis deres læremidler har været brugt.
Hver femte lærer bliver en del af KL's pilotforsøg med digitale læremidler
Modellen er blandt andet kendt fra musiktjenesten Spotify og har fra KL's side været ment som et forsøg på at imødegå en udvikling, hvor flere kommuner fra centralt hold laver aftaler med ét forlag om at levere portaler til alle fag på alle skoler, hvilket begrænser lærernes valg af læremidler.
Forlag: Fokus vil være på klik frem for kvalitet
Pilotforsøget har mødt heftig kritik fra brancheforeningerne Danske Forlag og Brancheforeningen for Undervisningsmidler.
Kritikken har blandt andet gået på, at man låser 20 procent af markedet svarende til den andel af skoler, der ligger i de ni kommuner, der var udset til at være med i projektet.
Forlagene har desuden advaret om, at løsningen med betaling efter brug forudsætter, at alle læremidler kan splittes op i forløb, man kan registrere brugen af. De frygter, det vil føre til et fokus på at lave billige, enkeltstående forløb, der får mange klik.
Riisager roser KL-forsøg med digitale læremidler - forlag tvivler både på tidsplan og økonomisk model
"Det er i sig selv urimeligt, at forløb, som kan have vidt forskellige udviklingsomkostninger, som normalt vil være afspejlet i en fri markedsprissætning, bliver underlagt ensartede priser. Men det betyder også på sigt, at innovationen i markedet vil blive bremset, fordi de standarder, som vil blive afgørende for forløbsopdelingen og dermed for vederlagsfordelingen, vil blive definerende for forlagenes produktudvikling", lød det i sidste måned i et brev til KL og Folketinget fra de to brancheforeninger.
Forsøget skulle have gået i gang i dette forår. Det har endnu ikke været muligt at få oplyst, hvordan dets fremtid er nu.
Brancheforening: Vi tager gerne dialogen med KL
Direktør i Danske Forlag Christine Bødtcher-Hansen er ikke overrasket over, at udbuddet aflyses med henvisning til at ansøgerfeltet om at være med er for småt.
"Der har været mange problematikker, vi længe har peget på, men dialogen med forlagene har fra KL's side været for dårlig. Så det overrasker mig ikke, at mange forlag har valgt ikke at være med", siger hun.
"Vi skulle åbenbart helt hen til udbuddet, før man nåede til den erkendelse. Der er brugt mange resurser på det her, der kunne være brugt bedre i forhold til at løse problemerne på en bedre måde".
Kommuner køber tvungne kommune-pakker med læremidler
KL har allerede rettet henvendelse til brancheforeningen om eventuelt at kunne gennemføre projektet på et senere tidspunkt, oplyser Christine Bødtcher-Hansen.
"Det vil vi meget gerne, hvis diskussionen foregår på et kvalificeret og oplyst grundlag. Hvis der reelt lyttes til os. I denne omgang har projektet virket meget forceret, og det virkede som om, at konklusionen var givet på forhånd, da vi blev inddraget i det".
KL: Vi arbejder videre med projektet
(Opdateret 13:55 med kommentar fra KL)
KL henviser til en pressemeddelse, hvor kontorchef Peter Pannula Toft siger, at han er glad for de leverandører, der har søgt om at indgå i projektet.
Rapport: Flere kommuner bør gå sammen om indkøb af læremidler
"Men når der ikke har været flere ansøgninger, ser vi det også som et udtryk for, at der er behov for en ny proces. Det er også det, vi hører fra leverandørernes brancheforeninger, og det lytter vi naturligvis til".
"Udfordringerne i forhold til indkøb og anvendelse af digitale læremidler er dog fortsat de samme, og det har stadig høj prioritet for kommunerne og KL at få løst dem. Det vil vi nu arbejde videre med," siger han.