Lærerne klarer selv fagfordelingen
Tidligere var det de gamle hanelefanter, der rundt på landets skoler stampede højest, når fagfordelingen skulle på plads. Nu er alle lærere med i puslespillet, i hvert fald på Søndervangskolen i Glostrup.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er ikke kun den blå himmel, der åbner sig i de danske forårsmåneder. Skemalægning og fagfordeling ligger også lige om hjørnet.
Fagfordelingen rundt på landets skoler kunne førhen måske mest minde om trist novembermørke, hvor enhver kæmpede for en plads i solen. Men i dag fortæller Lis Skaarup, der er skoleleder på Søndervangskolen i Glostrup, at der er langt mere frejdig fløjten og forårssol over den store skemalægning. Her er lærerne nemlig blevet gode til at løse konflikterne selv.
"Vi afsætter hvert år 75 procent, som vi regner som den del af fordelingen, som lærerne kan klare helt uden vores indblanding. De sidste 25 procent regner vi som den del, vi i ledelsen skal stå for. Det ender aldrig helt oppe på 25 procent", fortæller skoleleder Lis Skaarup.
Ingen hemmeligheder Lis Skaarup fortæller, at de på Søndervangskolen, ligesom på mange andre skoler, hænger samtlige fag, tilsyn, akkorder og så videre op på væggen, så de er synlige for alle. Det sker den 1. april, for først da har skolen fået besked fra kommunen om resurserne til det kommende skoleår. Derefter skriver lærerne sig på over tre omgange - igen i fuldkommen åbenhed.
"Jeg synes, der er en god stemning omkring fagfordelingen. Lærerne giver også udtryk for at være glade for den måde, vi gør det på her. Hvis der er en konflikt et sted i skemalægningen, så løser lærerne selv knuden ved at gå ud i de pågældende grupper og snakke om tingene på et af de tre møder, vi holder, in dtil fordelingen ligger fast senest den 1. juni. Hvis lærerne slet ikke ser sig i stand til at løse tingene selv, bruger vi noget, vi kalder Fælles Råd. Det er en samling medarbejdere, som i samarbejde med os i ledelsen kigger på, hvordan vi kan få tingene løst", forklarer Lis Skaarup. "Går det også galt, så er det ledelsen, der tager den endelige beslutning. "Her vægter vi ting som lærerens kompetencer og at skabe en sammenhæng for eleverne, så vi kigger for eksempel også på, om en lærer har mulighed for at føre en klasse til afgangsprøve".
Ingen aldersdominans For at undgå, at nyuddannede lærere føler sig trampet på og henvist til skyggen, tildeler de på Søndervangskolen de helt grønne undervisere en supervisor, der kan hjælpe dem med at træffe de bedste valg.
"Supervisorerne er blandt andet til for at tilskynde de nye lærere til at vælge deres linjefag, selvom der måske allerede er andre lærere, der har skrevet sig på til dem. Samtidig er det også supervisorernes opgave at sørge for, at de nyuddannede ikke kommer til at gabe over for meget", siger Lis Skaarup.
Hvordan fungerer fagfordelingen på din skole? Har du gode eller dårlige oplevelser? Skriv i kommentarfeltet herunder.