Nyuddannede Sigurd Klausholt Larsen er med 12-taller på stribe er han nu klar til lærergerningen.
12-tals-lærer: Det er ikke karaktererne, der er motivationen
Selvom han havde frit valg på næsten alle hylder, valgte superstudenten Sigurd Klausholt Larsen læreruddannelsen. Nu står han med eksamensbeviset i hånden, og han har ikke på noget tidspunkt fortrudt, at han ikke brugte sit snit til et mere prestigefyldt uddannelse.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Efter en formentlig tiltrængt sommerferie tager mange nyuddannede lærere i disse dage deres første skridt på arbejdsmarkedet. En af dem er 26-årige Sigurd Klausholt Larsen. Han var en af gymnasieårgang 2011's såkaldte superstudenter, og med et gennemsnit fra gymnasiet på 11,3 kunne han vælge og vrage mellem uddannelser. Han tilvalgte læreruddannelsen, der det år for første gang havde krav om mindst 7 på studentereksamensbeviset.
Det viste sig at være en god idé. Som noget ganske usædvanligt har Sigurd Klausholt Larsen nemlig ikke fået andet end 12-taller til alle sine eksaminer på seminariet. Ifølge ham er det dog ikke karaktererne, der er det vigtige:
"Det er ikke karaktererne, der er motivationen. Der er så meget mere end det, jeg tager med mig videre. Karakterer er bare et forsøg på at kvantificere noget, men man skal også kigge på alle de andre ting, man har lært. Det er indholdet, der er målet, ikke karakterer", siger Sigurd Klausholt Larsen.
Fald i søgning til læreruddannelsen: En ny type studerende vil gøre entré
Glæder sig til elevkontakt
Med det imponerende eksamensbevis fra Metropol på Frederiksberg i hånden er han nu klar til at kaste sig over lærergerningen:
"Jeg glæder mig virkelig til at skulle være lærer. Det jeg ser mest frem til er helt klart kontinuiteten i lærer-elev-relationen. Når man kender sine elever rigtigt kan man få noget meget bedre ud af det", siger Sigurd Klausholt Larsen.
Netop relationen til eleverne har han især savnet i de praktikforløb, der er en del af uddannelsen:
"Praktikforløbene var så korte, at man dårligt nåede at lære eleverne at kende, inden man skulle tilbage på skolebænken igen. Jeg synes uddannelsen har et lidt skævt forløb. De første 2½ år var der ingen eksaminer, og arbejdspresset var ret lavt, men det sidste halvandet år har det været rigtig hårdt".
Til trods for det svingende arbejdspres på uddannelsen har Sigurd Klausholt Larsen ikke på noget tidspunkt været i tvivl om, at han valgte rigtigt:
"Jeg har været rigtig glad for uddannelsen. Underviserne og mine medstuderende er rigtig dygtige. De fortjener virkelig ros, for jeg kunne ikke have klaret mig så godt uden dem", siger den nyuddannede folkeskolelærer.
Nu kan han se frem til en ny dagligdag med elevkontakt og kollegial sparring. Han er nemlig allerede blevet fastansat som matematik- og natur/teknologi-lærer på Lindevangskolen på Frederiksberg:
"Selvom vi selv kan vælge, om vi vil forberede os derhjemme eller på skolen, vil jeg helst være på matriklen. En af de store fordele ved det er, at der er en masse faglig og kollegial sparring. Jeg kan tale med de lærere, der kender klassen bedre, end jeg gør, og med mere erfarne faglærere" fortæller Sigurd Klausholt Larsen.