Lederne ønsker fleksibilitet

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da Dorthe Lindmann blev ansat, var der over hundrede ansøgere til tre lærerstillinger. Feltet bliver snævret meget ind af, at ansøgerne skal have den rigtige fagkombination, og her var Dorthes styrke linjefaget i musik. Til en jobsamtale handler det meget om personlighed og lyst til at indgå i samarbejdet, fortæller inspektør på Stilling Skole Jørgen Gaarde og pædagogisk leder Mogens Christensen.

»Der er kun én ting, jeg kan nævne, som helt generelt får mig til at afvise ansøgere. Det er, når man giver udtryk for rigtig mange begrænsninger. Det er selvfølgelig okay, at man har noget, man ikke har lyst til, men hvis samtalen bliver kendetegnet af alt det, de ikke vil, så går det ikke. Vi ved, at vi kan blive nødt til at rykke ting rundt for at få det hele til at hænge sammen, og teamsamarbejdet kommer også til at lide under det, hvis man får en lærer ind, som ikke er fleksibel«, fortæller Mogens Christensen.

Ledelsen har meget fokus på støtte til nyuddannede lærere. De får tilknyttet en mentor, og der er løbende samtaler om, hvordan det går. Jørgen Gaarde mener også, at det har stor betydning, at de kommer ind i team med erfarne lærere, som de kan spørge til råds.

Begge ledere understreger, at både de og elever og forældre er meget glade for Dorthe og synes, hun er faldet hurtigt til.

»De unge, vi får direkte fra seminariet, er generelt meget dygtige fagligt. Hvis jeg skal pege på en svaghed generelt, så er det, at de ikke bliver rustet til forældresamarbejdet. Der er virkelig et praksischok«, siger Jørgen Gaarde.

Og de nye har ofte svært ved at håndtere børn med diagnoser.

»Man kan ikke længere regne med, at det kun er dem, der er specialuddannet til det, der skal arbejde med de børn. De sidder i alle klasser, og det er de unge ikke rustet til at håndtere fra seminariet«, siger Mogens Christensen.