Søg jobbet, selvom du ikke kan det hele

Teksten i jobannoncen om, hvad du skal kunne er alenlang, mens beskrivelsen af, hvad arbejdsgiveren tilbyder, er ganske kort. Sådan er mange stillingsannoncer udformet, og det kan få nogle ansøgere til at holde sig væk. Men sådan bør det ikke være.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Arbejdsgiverne ved godt, at ansøgere ikke er supermennesker, selvom det virker, som om det er den type, de har bud efter.

"Det kan sagtens hænde, at ansøgere ikke har kompetencer inden for det hele. Når vi skriver, som vi gør, er det for at konkretisere, hvad vi er interesseret i, og for at skitsere hvem der kunne have kompetencer inden for området. Vi ridser en række punkter op for at få et bredt udsnit af interesserede ansøgere", siger Claus Grubak.

Han er skoleleder på Skolen ved Bülowsvej i Frederiksberg Kommune, der for nylig har søgt efter en pædagogisk leder.

I stillingsopslaget blev der opregnet en snes kompetencer, som ansøgeren gerne måtte have. De strakte sig lige fra at være dygtig til personaleledelse, over at have viden om administrative og organisatoriske opgaver til at være et pædagogisk fyrtårn.

Kan I risikere at skræmme potentielle ansøgere væk med så mange krav?

"Vi får rigtigt mange henvendelser på stillingsopslag, så det er ikke erfaringen, men der er også medtaget fagområder, hvor der er mulighed for at få kompetenceløft, og vi er jo et ledelsesteam", siger Claus Grubak.

Det er ikke sådan, at arbejdsgiveren sidder med et afkrydsningsskema og smide ansøgninger i papirkurven, hvis ikke der er et flueben i alle felter. Virker ansøgningen attraktiv, kan den føre videre til ansættelsessamtaler, hvor man kan kommer tættere på kvalifikationer og mangel på samme, mener skolelederen fra Frederiksberg.

En ofte gentaget påstand handler om, at mænd er parate til at søge et job, hvis de synes, de har 30 procent af de kvalifikationer, som arbejdsgiveren efterlyser, mens kvinder ikke stiller op, med mindre de kan nikke ja til 70 procent af det, der er listet op under "dine kvalifikationer og kompetencer".

Passer det inden for skoleverdenen?

"Det tror jeg ikke", siger Claus Grubak. "Der var mange kvinder blandt ansøgerne til stillingen som pædagogisk leder, og vi har ikke hørt fra nogle af dem, at teksten i stillingsopslaget skulle være afskrækkende."