Lærerne bruger arbejdsrummet både til fælles møder og til individuel forberedelse. For flere er udfordringen med fuld tvungen tilstedeværelse at finde ro til eksempelvis at rette opgaver. Et eller flere stillerum er på vej på skolen.

Nye bygninger ændrede kulturen

Arbejdsrummet er vores domæne. Sådan siger lærerne på Tagensbo Skole i det nordvestlige København om deres forberedelseslokale. Nye, moderne rammer har ændret måden, lærerne forbereder sig til undervisningen på.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tagensbo Skole har nogle af de flotteste og mest rummelige rammer i København. Efter at den oprindelige bygning med 73 skoleår bag sig blev renoveret og tilbygget, har lærerne fået masser af plads til forberedelsen. Skolelederen vil med de gode rammer satse på fuld tilstedeværelse.

Til hver af skolens tre afdelinger hører et arbejdsrum. I udskolingen deler 12 lærere et lokale, som hver dag bliver brugt fra 8-16. Langs væggene står langborde med i alt fem stationære computere og midt i rummet et arbejdsbord med 12 siddepladser. På væggen hænger et smartboard, og lærernes iPads og bærbare ligger rundt omkring på bordene.

»For mig er det her den optimale arbejdssituation. Jeg er på skolen fuld tid og laver stort set al min forberedelse her. Her er gode fysiske rammer, men samtidig eksisterer der også en vis fleksibilitet«, siger Ine Jeppesen. Hun er dansklærer i udskolingen og i skolens modtageklasse.

De fysiske rammer 
om lærerarbejdspladser 
bliver en lokal strid

En ombygning af vaner

Den nye Tagensbo Skole stod færdig i 2011. Med et arbejdsrum på hver af tilbygningens tre etager er der nu plads til, at alle skolens 67 lærere kan forberede sig samtidig.

Tidligere foretrak Ine Jeppesen at gøre arbejdet hjemmefra, men for hende har de fysiske omgivelser været vendepunktet.

»Før var det et mareridt at skulle forberede sig på skolen, og jeg ville hellere hjem i mit eget domæne. Men det, at rammerne nu er i orden, har gjort forskellen for mig. Nu er arbejdsrummet blevet vores eget fælles domæne, hvor der er arbejdsro, og prioriteten er arbejdet«, siger lærer Ine Jeppesen.

Esbjerg-lærere: Fleksibiliteten ryger ved fuld tilstedeværelse

Den privatpraktiserende lærers død

I weekenderne er der tomt på Tagensbo Sko-le. Blandt lærerne er det kutyme at udføre arbejdet inden for den normale arbejdstid. Skoleleder Jeanne Jacobsen mener, at måden at forberede sig på hænger tæt sammen med kulturen blandt lærerne. Hun vil gøre op med idéen om, at forberedelse hører til derhjemme.

»Den største revolution her er fuld tilstedeværelse for lærerne. Vi slår den privatpraktiserende lærer helt ihjel. Lærerne skal planlægge sammen, de skal videndele. Vi kan ikke have, at de dygtige lærere går hjem og arbejder dér, og at de knap så dygtige lærere går hjem og arbejder. For så sker der ingen videndeling«, siger Jeanne Jacobsen.

Hun anerkender samtidig, at Tagensbo Skole har nogle unikke rammer, der gør fuld tilstedeværelse for lærerne til en oplagt og overkommelig opgave.

»Hvis jeg var skoleleder på en lille byskole, så ville jeg have andre tanker om, hvordan man kunne gøre det bedst muligt. Så ville man måske ikke kunne tale om 100 procent tilstedeværelse for lærerne«, siger Jeanne Jacobsen, der dog holder fast i, at en høj grad af lærertilstedeværelse må tilstræbes.

Gammel byskole - hvor skal arbejdspladserne være?


Med indretning af stillezoner, hvor lærerne kan løse de opgaver, der kræver dyb koncentration, vil hun sørge for, at alle behov tilgodeses på skolen.

»Jeg tror, at fuld tilstedeværelse er en tilvænningssag. At kunne arbejde på skolen hele dagen. Nogle lærere har tidligere gået hjem og sovet til middag, men de kan vænne sig til at være på skolen hele arbejdsdagen. Har man problemer med at få rettet stile i arbejdsrummet, kan man gå i stillezonen og gøre det dér«, slår skolelederen fast.

Forventer fuld tilstedeværelse

I arbejdsrummet på udskolingsetagen er klokken ved at nærme sig 16. Tasker, cykelhjelme og jakker bliver hevet ud fra garderoberummet, og lokalet affolkes. Selvom mange af lærerne stadig har arbejdspladser derhjemme, så er de klar over, at de formentlig vil komme til at gøre al forberedelse på skolen i fremtiden.

»Jeg tror godt, at vi kan regne med at blive pålagt tvungen tilstedeværelse«, siger Ine Jeppesen.

Læs mere

Inspirationsmateriale om lærerarbjedspladser fraDLF og Bascon