Lærerne er for dygtige

Lokalpolitikere kritiserer KL for at have indgået en for dårlig overenskomst med lærerne

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lokalpolitikere fra både højre og venstre side er utilfredse med Kommunernes Landsforenings (KL) rolle i sidste års overenskomst på folkeskoleområdet.

På delegeretmøde i KL i sidste uge kritiserede både venstrefolk og socialdemokrater, at ledelsen havde givet det udseende af, at aftalen om ny løn og ny arbejdstid ville betyde guld og grønne skove for kommunerne. De følte sig langtfra klædt på til at indgå de lokale aftaler, der er en del af overenskomsten.

Anden viceborgmester og socialdemokrat Peer Thisted, Dronninglund Kommune:

'Efter det brev, vi fik fra Anker Boye sidste år, havde vi håbet at kunne gennemføre en serviceforbedring ved at få lærerne til at undervise en eller to timer mere. Det har vi ikke kunnet. Vi har det samme antal lærere i dag og det samme serviceniveau. Hvad betyder det, at vi skal have en mere målrettet og fleksibel folkeskole, sådan som der står i beretningen? Vi kan ikke få øje på det.'

Viceborgmester i Svendborg Kommune, Povl Ullegård, Venstre:

'Der er forskel på de udmeldinger, vi fik fra KL, da aftalen med lærerne blev indgået, og de problemer, vi står med i dag. Vi har mødt modstandere, der er overlegne i forhandlingerne. Lærerne er klogere end os. Jeg vil opfordre KL til at ændre holdopstillingen og foretage udskiftninger, så vi bedre kan matche modstanderne'.

Formanden for KL, borgmester Anker Boye, Odense, afparerede kritikken ved at opfordre kommunerne til at være opmærksomme på, at der var tale om en rammeaftale, der skal udformes lokalt.

'Derfor gælder det om at sætte sig lokalpolitiske mål og at forhandle ud fra dem. Aftalen træder desuden først reelt i kraft i år 2001. Der er derfor ingen grund til at tabe modet. Lærerne er dygtige og kløgtige. Det er I også', sagde han.

I sin beretning slog han desuden fast, at et forhandlingsresultat indgået i Forligsinstitutionen er et kompromis mellem to parter. Aftalen giver ikke automatisk store omkostningsreduktioner eller kvantespring i undervisningen.

Appel til minister

Anker Boye kritiserede undervisningsministeren for hendes forslag til en ny lov om elevers undervisningsmiljø.

'Skal forslaget gennemføres, vil det tage penge fra andre højt prioriterede områder i skolen, for eksempel IT og nye undervisningsmidler. Forslaget er udgiftskrævende, for det stiller forventninger om, at vi kan opfylde krav, som i realiteten er uden grænser', sagde Anker Boye.

Rådmand i Århus Niels Erik Eskildsen, Socialistisk Folkeparti, rettede også skytset mod undervisningsministeren. Han kritiserede, at Margrethe Vestager har afslået at give kommunen tilladelse til at slå folke- og skolebiblioteker sammen under én leder.

'Efter min opfattelse er det tilstrækkeligt med én leder, og det skal være en leder, der er hjemmevant i den mest omfattende del af kombibiblioteksvirksomheden, og det er folkebiblioteksdelen. Det er problematisk, at regeringen ikke har villet give os et positivt medspil, men tværtimod har modarbejdet os i denne sag', sagde han.

Anker Boye:

'Jeg er fuldstændig enig med Niels Erik Eskildsen. Det er ærgerligt, at man ikke har villet lytte til os. Min appel til ministeren lyder: hvorfor ikke i det mindste sætte forsøg i gang på området?'

Jan Kaare er freelancejournalist