Nye veje som lærer

Johannes Frøsig-Engell fandt et job uden for skolen, hvor han tjekkede alle boksene af.

Johannes' lærerkompetencer landede ham et konsulentjob

Efter seks år som lærer ønskede Johannes Frøsig-Engell sig nye udfordringer. Han søgte job som afdelingsleder, men endte med at lande et konsulentjob i fagforeningen HK. Døren til folkeskolen er dog ikke helt lukket.

Som lærerstuderende stiftede Johannes Frøsig-Engell første gang kendskab med HK. Han havde studiejob i Netto og var organiseret i fagforeningen. Men dengang havde han ikke tænkt, at HK ville blev en del af hans fremtidige CV.

”Jeg landede et rigtig godt sted i mit første lærerjob. Jeg havde optur over at være endt i lærerfaget. Men det betyder jo ikke, at der ikke er andre arbejdsopgaver, som jeg kan værdsætte”, siger Johannes Frøsig-Engell.

De første år af hans fuldtidsarbejdsliv var han på den samme folkeskole.

”Efter seks år synes jeg, at jeg havde prøvet det meste. Jeg havde været i indskoling, udskoling. Jeg havde været arbejdsmiljørepræsentant og tillidsrepræsentantsuppleant. Jeg havde arbejdet med ordblinde. Jeg havde også fået lederkurser, og det var naturligt for mig at søge stillinger som afdelingsleder på andre skoler”, siger han.

Hans jobsøgning gav nogle samtaler, men han landede ikke et lederjob lige med det samme. I jobsøgningen faldt han over et opslag fra HK.

”Jeg faldt over måden, de havde udformet deres jobannonce. De søgte kompetencer fremfor erfaringer. De søgte, at man kunne arbejde i team, men udføre alene, de søgte nogle, der er gode til at skabe relationer. Jeg kunne tjekke alle bokse af med mine lærerkompetencer, så jeg søgte og fik jobbet”.

Sådan bruges lærerkompetencerne

Han skiftede job i marts, og i dag har han ansvar for at finde måder at skabe højere organisationsprocent for HK inden for privatområdet på Sjælland.

”Den første opgave, vi fik, var elevorganisering. Vi skulle i snak med dem, der er under uddannelse. De får fagforening billigt, når de er under uddannelse, men de er ofte ikke klar over, hvad deres fagforening kan, eller hvad deres rettigheder er, og mange virksomheder kender dem heller ikke. At begynde med sådan en opgave er oplagt for mig”.

Johannes Frøsig-Engell kan mærke, at han er vant til at danne relationer hurtigt, og at han er vant til at sætte sin ind i informationer og formidle dem videre til andre.

”Jeg bruger meget erfaringerne fra at stå foran en klasse. Men også erfaringer fra at stå foran en forældregruppe eller kolleger. Jeg er ikke nervøs for at sige noget i en forsamling, selv om jeg måske kun har haft kort tid til at sætte mig ind i en virksomhed eller et område. Jeg kan stille mig op og have pondus. Det er en evne, man får som lærer”, siger han. 

Også det kunne strukturere og se processer, der fører til noget på længere sigt, har været gavnligt i hans nye job:

”Det der med at kunne se, at selv om det endnu ikke er lykkes at få valgt en tillidsrepræsentant eller få en overenskomst på en arbejdsplads, så kan jeg se, at de skridt vi tager på vejen, skaber en bevægelse, som til sidst kan bringe os i mål”.

Folkeskolen trækker stadig

Selv om han er glad for at få muligheden for at bringe sine lærerkompetencer i spil på helt nye måder, så har han stadig ambitioner inden for ledelse - og gerne i skolen.

”Jeg er ikke færdig med at undervise, og jeg brænder stadig helt vildt meget for folkeskolen, hvilket også gør det underligt at være trådt ud af den. Jeg siger stadig vi, når vi snakker om skolen i frokostpausen". 

"Så det er ikke utænkeligt, at jeg en dag vender tilbage”.