Nye veje som lærer
Johannes Frøsig-Engell fandt et job uden for skolen, hvor han tjekkede alle boksene af.
Foto: Thomas Nielsen. Illustration: Sidsel Sørensen
Johannes' lærerkompetencer landede ham et konsulentjob
Efter seks år som lærer ønskede Johannes Frøsig-Engell sig nye udfordringer. Han søgte job som afdelingsleder, men endte med at lande et konsulentjob i fagforeningen HK. Døren til folkeskolen er dog ikke helt lukket.
Som lærerstuderende stiftede Johannes Frøsig-Engell første gang
kendskab med HK. Han havde studiejob i Netto og var organiseret i fagforeningen.
Men dengang havde han ikke tænkt, at HK ville blev en del af hans fremtidige
CV.
”Jeg landede et rigtig godt sted i mit første lærerjob. Jeg
havde optur over at være endt i lærerfaget. Men det betyder jo ikke, at der
ikke er andre arbejdsopgaver, som jeg kan værdsætte”, siger Johannes
Frøsig-Engell.
De første år af hans fuldtidsarbejdsliv var han på den
samme folkeskole.
”Efter seks år synes jeg, at jeg havde prøvet det meste. Jeg
havde været i indskoling, udskoling. Jeg havde været arbejdsmiljørepræsentant
og tillidsrepræsentantsuppleant. Jeg havde arbejdet med ordblinde. Jeg havde
også fået lederkurser, og det var naturligt for mig at søge stillinger som afdelingsleder
på andre skoler”, siger han.
Hans jobsøgning gav nogle samtaler, men han landede ikke et
lederjob lige med det samme. I jobsøgningen faldt han over et opslag fra HK.
”Jeg faldt over måden, de havde udformet deres jobannonce.
De søgte kompetencer fremfor erfaringer. De søgte, at man kunne arbejde i team,
men udføre alene, de søgte nogle, der er gode til at skabe relationer. Jeg
kunne tjekke alle bokse af med mine lærerkompetencer, så jeg søgte og fik jobbet”.
Sådan bruges lærerkompetencerne
Han skiftede job i marts, og i dag har han ansvar for at
finde måder at skabe højere organisationsprocent for HK inden for privatområdet på
Sjælland.
”Den første opgave, vi fik, var elevorganisering. Vi skulle i snak med dem, der er under uddannelse. De får fagforening billigt, når de er under uddannelse, men de er ofte ikke klar
over, hvad deres fagforening kan, eller hvad deres rettigheder er, og mange virksomheder kender dem heller ikke. At
begynde med sådan en opgave er oplagt for mig”.
Johannes Frøsig-Engell kan mærke, at han er vant til at danne relationer hurtigt,
og at han er vant til at sætte sin ind i informationer og formidle dem videre
til andre.
”Jeg bruger meget erfaringerne fra at stå foran en klasse.
Men også erfaringer fra at stå foran en forældregruppe eller kolleger. Jeg er ikke
nervøs for at sige noget i en forsamling, selv om jeg måske kun har haft kort
tid til at sætte mig ind i en virksomhed eller et område. Jeg kan stille mig op
og have pondus. Det er en evne, man får som lærer”, siger han.
Også det kunne
strukturere og se processer, der fører til noget på længere sigt, har været
gavnligt i hans nye job:
”Det der med at kunne se, at selv om det endnu ikke er
lykkes at få valgt en tillidsrepræsentant eller få en overenskomst på en
arbejdsplads, så kan jeg se, at de skridt vi tager på vejen, skaber en bevægelse,
som til sidst kan bringe os i mål”.
Folkeskolen trækker stadig
Selv om han er glad for at få muligheden for at bringe sine lærerkompetencer
i spil på helt nye måder, så har han stadig ambitioner inden for ledelse - og gerne i skolen.
”Jeg er ikke færdig med at undervise, og jeg brænder stadig
helt vildt meget for folkeskolen, hvilket også gør det underligt at være trådt
ud af den. Jeg siger stadig vi, når vi snakker om skolen i frokostpausen".
"Så
det er ikke utænkeligt, at jeg en dag vender tilbage”.