Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Som formentlig den eneste kommune i landet tilbyder Nordborg på Als 175 timer ekstra individuel tid til nyuddannede lærere som led i kommunens bestræbelser for at lokke tilflyttere til.
Da Marianne Nielsen, 31, var færdig med sin seminarieuddannelse og efterfølgende barselsorlov, var hun indstillet på at søge job i hele det sydøstlige Sønderjylland. Men da hun så annoncerne fra hjemkommunen Nordborg med de 175 timer, valgte hun at satse og kun søge der.
'Jeg har fået et utrolig godt skema med mine linjefag engelsk og dansk, 22 lektioner om ugen i første halvår og 25 lektioner i andet halvår. Og hvad der er endnu mere utroligt - jeg sagde ved samtalen, at jeg godt kunne tænke mig på et tidspunkt at prøve at undervise i filmkundskab, og så fik jeg det med det samme!', fortæller en storsmilende Marianne Nielsen, der blev ansat på Nordborg Skole 1. august.
'Vi har det med at tage folk på ordet', kommenterer skoleleder Anton Duus, der sammen med tillidsrepræsentant Bent Poulsen har fostret ideen om ekstra individuel tid til nyuddannede og fået den afsat til de øvrige skoler og forvaltningen.
'Det er meget bevidst, at vi har valgt at satse på tid og ikke penge. Vi har ikke taget hul på de lokale lønforhandlinger endnu, men man kunne godt forestille sig, at det ville blive et problem, hvis de, der lige er kommet, skulle have mere i løn, mens de, der har arbejdet her i 25 år, ikke fik', siger tillidsrepræsentant Bent Poulsen.
'Til gengæld er der stor forståelse for, hvor svært det er at komme som ny lærer, og for, at man har brug for ekstra tid'.
I Nordborg får de nyuddannede 175 timer ekstra individuel tid - inspireret af at lærere over 60 i henhold til overenskomsten kan få reduceret deres skoletid med 175 timer. Desuden gør man alt for, at de kommer til at undervise i deres linjefag, kan få nogle timer med tolærerordning og en fast tilknytning til en mere erfaren lærer, som de kan søge råd og vejledning hos.
'Jeg fik et chok, da jeg læste i Folkeskolen om en nyuddannet, der havde 30 lektioner om ugen. Selv med mine 22 lektioner har jeg da følt, at jeg var nødt til at lave dag til dag-forberedelse i starten. Med tiden har jeg fundet ud af, hvordan jeg skal forberede mig', fortæller Marianne Nielsen, der har en mere erfaren lærer, Marianne Welsie, med i to dansktimer om ugen i den 7. klasse, hun er klasselærer for. Det er otte år siden, Marianne Welsie blev lærer, og dengang oplevede hun at komme til et møde, hvor alle klasselærere forventedes at have nogle datoer parat for, hvornår de ville holde forældremøder og konsultationer.
Dum som et får
'Det var der bare ingen, der havde fortalt mig - jeg følte mig dum som et får', fortæller Marianne Welsie, der også har vist sin unge kollega, hvordan hun plejer at udforme forældrebreve, og stiller op med gode råd, når Marianne Nielsen har været i en situation, hun syntes var svær at tackle.
'Jeg tror, forholdet mellem kollegerne er det allervigtigste. Her er ingen, der ruller med øjnene, når jeg kommer ind på lærerværelset og fortæller om noget, jeg har oplevet i en time, og der er ingen, der ryster på hovedet af de ideer, jeg kommer med', fortæller Marianne Nielsen.
Marianne Nielsen er selv født og opvokset i Nordborg og har slået sig ned der med mand og børn. Hun kørte de 75 minutter hver vej til Haderslev, da hun gik på seminariet - spørgsmålet er, om det er muligt for Als-kommunen at lokke fremtidige dimittender den anden vej:
'De andre på seminariet var sikre på, at Nordborg, det måtte være rigtig langt ude på landet med højst en lille landsbyskole, men her er jo altså fire store skoler og en lille, og så er her ikke ret langt til Sønderborg!'
Aldersfordelingen blandt kommunens lærere taler sit tydelige sprog - der bliver brug for rigtig mange nye de kommende år. Anton Duus og hans kolleger tror på, at det trods alt er nemmest at flytte de helt nyuddannede, og blandt andet derfor er det dem, Nordborg satser ressourcerne på. Foreløbig er det den enkelte skole, der hænger på udgiften til de 175 timer, men skolelederne har en fælles pulje til dækning ved langtidssygdom og lignende, så hvis en enkelt skole pludselig står med en kæmpe udgift, fordi den får et meget stort antal nye lærere eller lærere over 60, kan de andre skoler hjælpe via puljen. Og den særlige hjælp til nyuddannede betyder heller ikke, at andre lærere med mange undervisningstimer får mindre individuel tid - i Nordborg er der 0,7 time ekstra individuel tid per undervisningstime ud over 600 om året, ligesom man har mere tid afsat til frikvarter, jo flere timer man underviser.