Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Da tv-holdet i juni sidste år flyttede ind i de bygninger, der før i tiden husede Statens Pædagogiske Forsøgscenter i Rødovre, havde de fundet den ideelle location til optagelserne af deres nye dramaserie. Scenografer forvandlede hen over sommeren de forladte gange, kontorer og klasseværelser til en flere hundrede kvadratmeter stor folkeskolekulisse med alt fra toiletgraffiti og årgangsfotografier til lerfigurer i billedkunstlokalets vindueskarm.
Manuskriptforfatter Christian Torpe er ikke i tvivl om, at folkeskolen kan bære at være omdrejningspunktet for et tv-drama.
»Der er for mig at se meget mere drama i folkeskolen, end der er på en politistation eller på Christiansborg, hvor mange andre serier foregår. I en serie om folkeskolen er man nede at pille ved det vigtigste, nemlig hvordan næste generation kommer til at opføre sig«, siger han.
Men til forskel fra mange amerikanske highschool-serier er hovedrolleindehaveren i TV 2's nye dramaserie ikke elevgruppen, men læreren - folkeskolelæreren.
Hvis Simon Spies var lærer
Rita, der spilles af Mille Dinesen, er bramfri, til tider upædagogisk og som oftest politisk ukorrekt. Ikke desto mindre har hun et godt greb på sine elever, både de store og de små. Muligvis fordi hun selv er et stort barn.
»Oppe i mit hoved har jeg altid set hende, lidt som hvis Simon Spies havde været folkeskolelærer. Typen, der bare siger sin mening og bagefter æder konsekvenserne af det. Det kommer der selvfølgelig noget sjovt ud af«, fortæller Christian Torpe.
»'Rita' er en dramaserie, der foregår i et realistisk univers. Folk taler hverken i jokes eller one-liners som i en sitcom, men derfor kan mange situationer alligevel virke humoristiske«, tilføjer Torpe.
I kostumerummet tæt på klasseværelset, hvor dagens optagelser foregår, kigger han stolt med på den lille skærm, der viser tilblivelsen af en af de hundredvis af scener, han har forfattet.
Omkring ham hænger fløjlskjoler, kapper og kongeklæder allerede klar til de kommende dages optagelser af eventyrundervisningen i en 2. klasse.
Mille Dinesen, der måske er bedre kendt som Nynne fra »Nynnes Dagbog«, er i rollen som folkeskolelærer trukket i en ternet skjorte.
»At det lige blev Mille, har ikke noget at gøre med, at hun skulle spille lærer. Det blev Mille Dinesen, fordi hun kan spille den mennesketype, Rita er. Hun har den helt rigtige fandenivoldskhed i sig«, fortæller Christian Torpe.
I rollen som skolens AKT-lærer er Ellen Hillingsøe indtrådt, mens Leif Sylvester spiller en lærer af den gamle skole.
Ikke politisk med vilje
Det var ikke Christian Torpes ambition at skrive en politisk serie. Alligevel er han klar over, at enhver skolelærer og uddannelsespolitiker, der ser med på torsdage klokken 20.00, vil være opmærksom på, hvordan lærerfaget repræsenteres, og hvilke konflikter serien tager op.
»Jeg håber, lærerne vil synes, at den er fair. Serien er ikke designet som et propaganda-apparat for eller imod lærere. Den skal vise lærere på godt og ondt og skabe opmærksomhed om, hvor vigtigt lærerfaget er«.
Det er således lærerfagets tab af prestige gennem de seneste år, der interesserer Christian Torpe.
»Jeg har stor forståelse for, at det bliver sværere og sværere at undervise, jo flere elever der kommer i en klasse, og jo flere krav til nationale test der stilles. Men i sidste ende handler det om læreren. Det handler om at skabe en stemning og en autoritet omkring jobbet, som er værdifuld - både i andre medborgeres øjne, i lærernes egne øjne og ikke mindst i forældrenes«.
Og ved forældrenes tiltro til folkeskolen er vi fremme ved seriens centrale problemstilling.
Hvorfor blev Rita lærer?
Et afsnit handler om, hvorfor Rita egentlig blev lærer. En anelse kontroversielt konstaterer den karismatiske lærerinde, at grunden var, at hun måtte beskytte børn fra deres forældre.
»Seriens helt store kamp er Ritas kamp mod de forældre, hun møder. Mange af dem er forblændede af deres børn. De er opsatte på deres eget barns behov i en sådan grad, at det forstyrrer resten af klassen«, afslører manuskriptforfatteren.
I sin research til seriemanuskriptet lyttede Christian Torpe til historier fra lærere, der blev ringet op klokken 22.30 af forældre med spørgsmål til læseplaner og pædagogiske metoder.
»Det er jo vanvid. Det ville man aldrig tillade sig over for nogen andre mennesker i andre jobfunktioner«, bemærker Christian Torpe.
Den retfærdige harme og hykleriet
Ifølge den 33-årige manuskriptforfatter er danske forældre med tiden blevet »forbrugere af folkeskolen«.
»Mange forældre forstår ikke, at skolen skal kunne andet end at tilpasse sig lige præcis deres barns behov«, mener Torpe, der trods alt ikke kunne forsvare at lave en serie, hvor forældrene var den eneste skurk.
»Det ville blive enormt ureflekteret«, siger han og uddyber sin pointe:
»Rigtig mange lærere er jo selv forældre - og til forældremødet er principperne pludselig nogle helt andre end dem, de sad og forsvarede til pædagogisk møde«.
Og med baggrund i den erkendelse blev Rita til.
»Rita har det synspunkt, at forældre forventer helt urimeligt meget af læreren, mens hun selv er mor til et barn i skolen. Hun har den retfærdige harme, men også noget af det hykleri, der er omkring det«, afrunder han.
Christian Torpe har blandt andet skrevet manuskriptet til tv-serien »Maj og Charlie« og været episodeforfatter til »Store Drømme« og »Lærkevej«.