Skræmmebilledet

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Jeg er bekymret over konsekvenserne af de bindende del- og slutmål, som regeringen har indført. Jeg er dybt bekymret over de mulige følger af alle de tvungne test, som der også er flertal for. Og jeg har noget at have bekymringen i - se blot på udviklingen på den anden side af Nordsøen«, siger Kirsten Krogh-Jespersen.

I Storbritannien har man spundet skolen og lærerne ind i stramme regler, kontrol og krav. Udgangspunktet var det såkaldte School Effectiveness-program, som skulle fremme elevernes faglige præstationer. Man fik en ny national læseplan, masser af test, og skoler bliver løbende kontrolleret af Her Majesty's Chief Inspectors.

»Man kontrollerer og sammenligner hele tiden testresultater. Det gør, at lærere både bevidst og ubevidst underviser for at opnå gode testresultater. De tester ikke for at undersøge, hvordan undervisningen kan blive bedre, og hvordan de for eksempel bedst kan støtte de forskellige elevers forskellige forudsætninger og potentialer. For hvis en skole ikke præsterer tilstrækkeligt høje testresultater, bliver skolen lukket. Man fyrer lærerne og lederne og begynder forfra med nye folk. 'Failing schools' kaldes det. Resultatet er selvfølgelig desillusionering. Man dræber al initiativ, lyst, energi og kreativitet - og lærerne flygter væk«.

Det er dybt ironisk, mener Kirsten Krogh-Jespersen, at Her Majesty's Chief Inspectors i 1997 forlangte, at alle skulle arbejde nøjagtig »to the same blueprint«, og the Literacy Strategy's director advarede lærerne om, at hvis de forsøgte sig med noget alternativt, ville de blive kaldt til samtale.

»I dag kritiserer de samme inspektører så lærerne for at mangle kreativitet i deres undervisning!«

tt@dlf.org