Formand for Nordfyns Lærerkreds Peter Ollendorff mener, at en ny aftale gavner ledige lærere at blive vikarer for faste lærere med løntilskud; "På den måde får de ledige lærere det samme kursus som de fastansatte og får opdateret deres lærerfaglighed".

Ledige fynske lærere tager over, mens de faste er på kursus

31. juli mister 12 nordfynske lærere deres arbejde. Nordfyns Kommune foreslog, at de fyrede blev vikarer på løntilskud, mens de faste lærere er på kursus i inklusion. Det endte med en aftale, som kredsformand Peter Ollendorff mener gavner de ledige.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den nye aftale gælder ledige lærere i Nordfyns Kommune - både nyuddannede, som ikke er kommet i job endnu og kan komme i løntilskudsjob efter to uger, og erfarne lærere, som opfylder kravene til at komme i virksomhedspraktik.

Først går den arbejdsløse lærere som føl/støttelærer hos en lærer i to uger. Dernæst overtager "føllet" klassen, mens den fastansatte lærer er på kursus, og i den fjerde uge kommer den ledige så selv på det tværfaglige inklusionskursus. Den næste fire ugers periode har de ledige tre uger som føl og overtager undervisningen i én uge.

"På den måde får de ledige lærere det samme kursus som de fastansatte og får opdateret deres lærerfaglighed", siger formand for Nordfyns Lærerkreds Peter Ollendorff og understreger, at det for ham også er en vigtig pointe, at ordningen er frivillig. Hvis en ledig lærer ikke ønsker at komme ud i løntilskudsjob på en skole, kan vedkommende sige nej tak uden konekvenser - men skal selvfølgelig tage imod en anden form for aktivering, når/hvis det er et krav for at bevare dagpengeretten.

Det tværfaglige inklusionsforløb for de ansatte, der har med børn at gøre i Nordfyns Kommune, består af to ugekurser, men kun den første uge er færdigudviklet på nuværende tidspunkt. Aftalen er derfor, at de ledige, som er med i forløbet, når anden del af kurserne går i gang, får begge kursusuger, mens de, der forlængst er videre, kun når at få første uge.

"Vores mål er, at børn med vanskeligheder ikke udskilles, men inkluderes. De skal så vidt muligt blive i deres lokalmiljø, i familien, institutionen, skolen - og sidenhen på uddannelse og arbejdsmarked. For at lykkes med vores vision om inklusion, er det afgørende, at vi får gjort op med silo- og søjletænkning, hvor der ikke samarbejdes på tværs af forvaltninger og faggrupper", siger Erik Larsen, kommunaldirektør i Nordfyns Kommune. og Peter Ollendorff er enige i, at selve det at gå på kursus med kolleger fra daginstitutioner, sfo og socialforvaltning, hvor man lærer hinanden at kende, kan komme til gavn for børnene.

"Det er jo de samme børn, vi arbejder med"

Partnerskab om inklusion

Projektet hedder Helhed & Inklusion (se link til højre). Kommunen har lige gennemført det første prototype-ugekursus for 30 medarbejdere i kommunen. I kurset deltog lærere, pædagoger, psykologer, tale- hørekonsulenter, børne- unge-sagsbehandlere, sundhedsplejersker, ledere m.fl. Til august gennemføres efteruddannelsen af foreløbig 300 medarbejdere fra målgruppen, som er alle medarbejdere der arbejder med børn og unge i Nordfyns Kommune (0-25-årige).

Kurset er udviklet i et partnerskab med UCLillebælt. Også i Ballerup har kommunen indgået et partnerskab med den lokale professionshøjskole på inklusionsområdet. Planen er at etablere et "Center for inkluderende praksis på Børne- og Ungeområdet" i begyndelsen af 2012, hvor erfaringerne fra Ballerup, hvor man i en årrække har arbejdet systematisk med inklusion skal komme til gavn for kommuner over hele landet. Læs mere via linkene til højre.

Læs mere

Om inklusionspartnerskabet i Ballerup påucc.dk

Helhed & Inklusion, Nordfyns Kommune