"Læreruddannelsen er ændret flere gange de seneste mange år. Der har været mange justeringer, men evalueringen af læreruddannelsen viser, at vi har brug for at tænke afgørende nyt og hæve ambitionsniveauet", lyder det fra Anders Bondo Christensen.

Bondo: Gør læreruddannelsen femårig

Gamle argumenter bliver støvet af, når der skal gives en vurdering af, hvad den nye evaluering af læreruddannelsen kan bruges til. Lærernes formand opfordrer til en uddannelse på kandidatniveau, mens professionshøjskolerne mener, at de er på rette kurs.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For mange studerende slipper gennem læreruddannelsen med for ringe studieindsats. Sådan lød det i den endelige evaluering af læreruddannelsen som landede på politikernes bord sent i går eftermiddags. Ekspertgruppen bag evalueringen kommer med både ris og ros til uddannelsen og peger på 19 områder som kan udvikles.

Evaluering af læreruddannelsen: Kravene til studerende bør skærpes 

Formand for Danmarks Lærerforening (DLF) Anders Bondo Christensen mener, at der er brug for at tænke afgørende nyt om læreruddannelsen.

"Læreruddannelsen er ændret flere gange de seneste mange år. Der har været mange justeringer. Men evalueringen af læreruddannelsen viser, at vi har brug for at tænke afgørende nyt og hæve ambitionsniveauet", lyder det fra ham i en pressemeddelelse.

DLF: Hent erfaringer fra vores nordiske naboer

Anders Bondo Christensen opfordrer til, at man ser på erfaringer fra læreruddannelsen i Finland, Island og Norge, som alle har valgt at gøre læreruddannelsen til en femårig uddannelse på kandidatniveau.

Danmarks Lærerforening har længe ønsket at forlænge læreruddannelsen med et år. Et ønske, som de deler med De Radikale. Men hverken Danmarks Lærerforening eller De Radikale ønsker at rykke uddannelsen helt over på universitetet som i Finland. De har i stedet foreslået, at uddannelsen bliver fastholdt på professionshøjskolerne.

DLF og Radikale sætter fem-årig læreruddannelse på dagsordenen igen 

"Lad os se på, hvordan de andre nordiske lande har udviklet læreruddannelsen. I Finland har man med stor succes indført en praksisnær kandidatuddannelse, og vi kan se, at den ruster de kommende lærere langt bedre til arbejdet i grundskolen. De erfaringer kan vi med fordel se på, hvis vi skal give lærerne den bedst mulige uddannelse herhjemme. Vi skal ikke bare kopiere den finske uddannelse, men vi kan hente meget inspiration", siger Anders Bondo Christensen og opfordrer politikerne til at arbejde for, at den fremtidige læreruddannelse bliver en kandidatuddannelse, der gennemføres i et samarbejde mellem professionshøjskolerne og universiteterne for på den måde at kombinere styrkesiderne ved de to uddannelsesinstitutioner.

Professionshøjskolerne: Vi er på rette kurs

Hos Danske Professionshøjskoler mener næstformand Camilla Wang, at læreruddannelsen flugter godt med ekspertpanelets vurderinger af uddannelsen.

Læreruddannelsen skuffer: Frafaldet er stadig tårnhøjt 

"Evalueringen bekræfter professionshøjskolernes kurs for læreruddannelsen. Det væsentligste er, at vi er nået langt i forhold til ambitionerne med den nye uddannelse. Reformen har betydet, at vi tiltrækker flere og dygtigere studerende, og at uddannelsen ruster de studerende bedre til opgaven som lærer i folkeskolen. Derudover viser evalueringen også, at der er områder, hvor vi ikke er mål endnu, og det skal vi have gjort noget ved", siger Camilla Wang på Danske Professionshøjskolers hjemmeside.

Den seneste ændring af læreruddannelsen skete i 2013. Camilla Wang ser det som helt naturligt, at en ny uddannelse har behov for justeringer efter første gennemløb.

"Vores løbende dialoger med blandt andet KL, Skolelederforeningen og DLF viser, at vi på lange stræk ser ens på uddannelsens styrker og svagheder. Vi ved godt, at der er relevante kritikpunkter som for lav studieintensitet, og at der skal være bedre muligheder for faglig fordybelse. Vi er derfor i fuld gang med at ændre uddannelsens tilrettelæggelse og udvikle mere krævende prøver", lyder det fra Camilla Wang.

Et område, hvor evalueringen viser, at det lykkes er praktikken og praksistilknytning. Alligevel er det et sted, som Camilla Wang fremhæver man gerne vil udvikle. Hun opfordrer KL, Skolelederforeningen og DLF til at arbejde sammen med professionshøjskolerne om at styrke samarbejdet om udvikling af praktik og praksistilknytning gennem uddannelsen.

Læs mere

Læs hele rapporten her