»Hvor er det klamt, at elever og forældre italesættes somFORBRUGERE af skolen. Skolen er ikke et serviceorgan, men ensamfundsinstitution, der eksisterer i kraft af samarbejdet mellemKL, lærere, forældre og elever. Det er præcis denneforbrugertankegang, der er så skadelig. Vi kan løfte skolen, hvislærerne efteruddannes løbende og underviser i deres linjefag, hvisforberedelsesfaktoren som minimum fastholdes og forældrene begynderat tage større medansvar for deres børns læring. Jeg kan ikke lærelille Peter at blive en god læser, hvis hans mor og far ikkebidrage til at løfte denne opgave. Første linje iformålsparagraffen er, 'Folkeskolen skal i samarbejde medforældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der(...)'. Detkan læreren ikke gøre alene«,
skrev lærer Maja Engberg-Sønderskov blandt andet på DLF'sFacebook-side som en kommentar til Christine Antorini og formandfor Danske Skoleelever Vera Rosenbecks medieoptræden den 4.december, hvor regeringen offentliggjorde sit reformudspil.