Næste fælles skridt
BUPL og DLF er enige om pædagog-lærer-samarbejde
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvad betyder det, at folkeskolen er rummelig? Det er et svært spørgsmål, som der gives mange bud på og mange forsøg på at tale om noget andet.
Men efter måneders kontakt og forhandlinger er hovedbestyrelsen i BUPL Forbundet for Pædagoger og Klubfolk og Danmarks Lærerforenings hovedstyrelse nu blevet enige om at gøre noget ved det i praksis. Hvor det er muligt. Man er fælles om at ønske en folkeskole, »hvor forskellighed er berigende, og hvor man har ægte omsorg for hinanden«. Men det kræver dialog om, hvordan man konkret imødekommer alles behov. Både socialt belastede, voldelige, forstyrrende, fagligt svage, handicappede, højtbegavede, tosprogede og stille elever, står der i det nye papir fra ledelserne i pædagogernes og lærernes to organisationer.
Vedtagelsen er »næste skridt« i et samarbejde, der blev indledt i maj i år med en fælleserklæring om, at BUPL og DLF vil søge at afklare nogle af de mange spørgsmål, som opstår, når skolepædagoger, lærere og børnehaveklasseledere skal arbejde sammen i folkeskole og fritidsinstitution.
I det nye papir slås det fast, at lærere, børnehaveklasseledere og pædagoger har et stort medansvar for at sikre skolens rummelighed. Når pædagoger inddrages i folkeskolen, skal afsættet ske ud fra deres egen kernefaglighed for at øge skolernes handleberedskab og opmærksomhed på rummelighed og sociale udskillelsesprocesser, så begrebet »ligeværdigt samarbejde« kan få mening.
Rummelighed er et komplekst begreb, som handler om skolernes mulighed for en tilpasset indsats for alle elever, hedder det. »En skole, hvor forskellighed er berigende, og hvor man har ægte omsorg for hinanden, kræver dialog om, hvordan man konkret imødekommer behovet hos både de socialt belastede, de voldelige, de forstyrrende, de fagligt svage, de handicappede, de højtbegavede, de tosprogede og de stille elever«, hedder det i fælleserklæringen.
BUPL og DLF mener, at indsatsen i mange tilfælde vil kunne kvalificeres, når pædagoger og lærere supplerer hinanden. Pædagoger har teoretisk og praktisk ekspertise om børns udvikling, behov og interesser. Og om leg, venskaber og konflikter. Det vil kunne understøtte skolens bestræbelser på at bryde den sociale ulighed og undgå, at børn marginaliseres. I erklæringen gennemgås derefter, hvordan lærere og pædagoger kan supplere og støtte hinanden i skolens arbejde mod social ulighed, mod mobning og for udviklingen af interkulturelle kompetencer og med at integrere tosprogede elever.
DLFs hovedstyrelse vedtog erklæringen med 23 stemmer for, ingen var imod, men fem stemte ikke. Flemming Ernst havde svært ved at se, hvordan intentionerne skal kunne føres ud i livet, og han spurgte, om vedtagelsen betyder, at BUPL nu vil arbejdet aktivt for at afskaffe de ordninger, hvor pædagoger står alene med ansvaret for undervisningen. Niels Christian Sauer kaldte det et knæfald for pædagoger at tale om »øget nærvær om det enkelte barn«.
-th
Læs de to fælles erklæringer fra BUPL og DLF på folkeskolen.dk efter denne artikel