Ditte Jensen, lærer på Fuglsanggårdsskolen i virum, var i høj grad en lærerprofessionens stemme under sidste års konflikt. Her sidder hun i kø i Undervisningsministeriet, hvor hun var til åbent hus og diskuterede undervisnings- og forberedelsestid med Christine Antorini i januar 2013.
Foto: Bo Tornvig
DLF vil uddanne 25 lærere til meningsdannere
Tænketanken Cevea og DLF udvikler uddannelsen lærer og meningsdanner, hvor lærere skal trænes i at kommunikere professions- og fagpolitisk.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I foråret 2013 piblede talenterne frem. Lærere over hele landet opdagede, at de tændte på at organisere aktioner, skrive læserbreve, diskutere med politikere og optræde i tv. Nu får 25 af de lærere, der brænder for at udvikle professionen og påvirke den offentlige mening, chancen for at blive uddannet i lederskab, kommunikation og pressestrategi.
Ideen kommer fra hovedorganisationen FTF, som sammen med tænketanken Cevea har udviklet uddannelsen og tilbudt den til blandt andre Lærerforeningen.
»Men vi støtter jo i forvejen Cevea, og så blev vi enige om, at vi hellere ville prøve at få udviklet noget, der var mere målrettet lærere«, fortæller formand for organisations- og arbejdsmiljøudvalget i DLF Per Sand Pedersen.
Sammen med næstformand Dorte Lange har han siddet i arbejdsgruppe med Cevea-folkene for at udvikle et aktionslæringsforløb over et halvt år. Undervejs skal deltagerne skrive blogindlæg, debatindlæg, udvikle pressestrategier og afvikle aktiviteter for kollegerne.
»Den reelle eksamen er virkeligheden: Satte vi en dagsorden? Engagerede vi vores kolleger? Det er lakmusprøven på uddannelsens og deltagernes succes«, lyder det i den foreløbige beskrivelse af uddannelsen.
Meningsdannere og politikere?
Per Sand drømmer om, at i hvert fald nogle af de 25 bliver så begejstrede for meningsdanneriet, at de får lyst til at stille op til poster i Lærerforeningen, men også at nogle af dem gør som Virum-læreren Ditte Jensen, der i høj grad blev en lærernes stemme under forårets konflikt.
»Jeg har selv mødt en vuggestuepædagog fra Aarhus, der har været på en tilsvarende uddannelse i pædagogernes forbund BUPL og inviterer politikere på besøg i vuggestuen for at fortælle om, hvad det vil sige at være pædagog«.
På hovedstyrelsesmødet i marts var der stor interesse for ideen hele vejen rundt. Men også bekymring over prisen på op mod en million kroner:
»Der er blevet barberet kraftigt i kursustilbud til medlemmer, tillidsrepræsentanter og så videre«, indvendte blandt andre Jane Torp Bodilsen. »Kunne man i stedet tænke det her ind i medlemskurser?«
Per Sand ville også gerne give tilbuddet til flere. »Vi forsøger at presse prisen ned - og det er klart, at hvis det bliver en succes, kan vi måske dublere«, svarede Per Sand. »Men vi er blevet lovet, at det ikke går ud over planlagte medlemsarrangementer, og at det kan holdes inden for budgettet«.
Hovedstyrelsen besluttede at gå videre med projektet, men vil holde øje med, at det ikke kommer til at gå ud over andre kurser og arrangementer. Hvordan tilmeldingsproceduren bliver, er endnu ikke på plads.