Bedre arbejdsmiljø for alle – også de faglige vejledere

Offentliggjort Sidst opdateret

1.-SUPPLEANT:

Karina Lara Petersen, 2200 København N, kreds 11

2.-SUPPLEANT:

Marlene Drost, 4700 Næstved, kreds 61

STILLERE:

Anne Foverskov, kreds 36 • Michael Nørmark Poulsen, kreds 12 •Kaja Merete Pedersen, kreds 60 • Marianne Raarup, kreds 84 • KarinKjeldsen, kreds 134 • Jesper Flodin, kreds 11 • Lisbet BagerHaagensen, kreds 11 • Kirsten Palsgaard Pedersen, kreds 11 • KarenFransen, kreds 132 • Birgitte Bjerg Hansen, kreds 133 • LotteBrejnholt Nielsen, kreds 113 • Margrethe Kongsbak, kreds 28 •Michael Mensink, kreds 11 • Gitte Moltke, kreds 11 • CharlottePoulsen, kreds 11 • Sisse Pihl, kreds 11 • Susanne D. Petersen,kreds 105 • Michael Greis Andersen, kreds 82 • Kirsten BundgårdLassen, kreds 93 • Karen-Marie Sørensen, kreds 104 • Steen JuhlMøller, kreds 113 • Anne Dinesen, kreds 52 • Anne Stougaard, kreds111 • Lise Reimers, kreds 11 • Ann Benkjær, kreds 11 • PernilleSchelbeck-Pedersen, kreds 11 • Joachim Lynge Thørner, kreds 11 •Dan Illum, kreds 11

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er dansklærer, skolebibliotekar og pædagogisk it-vejleder på Lundehusskolen i København. Én dag om ugen er jeg frikøbt til arbejdet som formand for Pædagogisk LæringsCenterForening.

Jeg stiller op til hovedstyrelsen, blandt andet fordi det er vigtigt, at der er nogen i hovedstyrelsen, der ved noget om arbejdet som faglig vejleder i folkeskolen, så der også kan sættes fokus på den funktion i DLF.

De sidste ti år har vi fået flere og flere vejledere på skolerne, og det er en særlig funktion, fordi man arbejder i krydsfeltet mellem sine kolleger og ledelsen på skolen. Det bør der tages hensyn til i de aftaler, der indgås både på landsplan, kommunalt og lokalt på skolerne. Om man så er læsevejleder, DA2-vejleder, it-vejleder eller matematikvejleder har ikke den helt store betydning. Alle vejledere har brug for ledelsens legitimering for at kunne fungere optimalt i funktionen. Der er brug for tid til opgaven, så den kan løses tilfredsstillende. Der bør også sættes fokus på uddannelsen, og hvilke krav der stilles til vejlederne.

Når det er sagt, så synes jeg, det er utrolig vigtigt med et ekstra fokus på arbejdsmiljøet for alle lærere i disse år. Der er flere positive elementer i reformen, men den er i den grad underfinansieret, hvilket betyder, at vi alle er ekstremt pressede på tiden efter lov 409, og det betyder mange sygemeldinger og opsigelser, der øger presset på de lærere, der er tilbage på arbejde.

Og hvordan skal vi løse problemerne? Det skal vi ved at italesætte dem og påvise, hvor og hvordan vi kan ændre aftalerne til det bedre - for os, for børnene og for skolen. Jeg tror på samarbejdet, både lokalt og centralt, selv om samarbejdet har haft umulige vilkår nogle steder. Det er den eneste vej frem.