"Jeg er frygtelig bange for målstyring, hvis det er målstyring, der skal give nogle resultater til kommunalbestyrelser. Men jeg er ikke imod at sætte mål for eleverne", siger formand for Rudersdalkredsen Marianne Toftgaard
Foto: Thomas Arnbo
Delegeret: Sig ja til målstyring til gavn for eleverne
Sig nej til målstyring for politikernes skyld. Men ja til målstyring for elevernes skyld, sagde formand for Rudersdallærerne Marianne Toftgaard og opfordrede til, at DLF tænker på sit omdømme i udmeldingen om læringsmålstyret undervisning.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
DLF vil nedsætte en arbejdsgruppe, der skal klæde kredse og tillidsrepræsentanter på med argumenter imod det ensidige fokus på læringsmålstyret undervisning. Ja tak, lød det fra Frederiksberg.
DLF til kamp for metodefriheden
Kristine Falgaard fra Frederiksberg Lærerforening fortalte om kommunens krav om, at lærerne skal bruge systemet minuddannelse.dk til at målstyre undervisningen. Tiltaget har betydet, at faglig klub på hendes skole har skrevet et brev til kommunen.
"Vi er bekymret for, at fokus på ren målstyret undervisning vil give en for ensidig fokus på målbare resultater. Vi savner en pædagogisk diskussion omkring målstyret undervisning, og hvor vores fokus skal være nu og i det kommende skoleår. Vi mangler en beskrivelse af, hvad det her indebærer", står der i brevet, som Kristine Falgaard læste op fra kongressens talerstol.
Invitation til debat: Hvad vil vi med skolen?
Mål for elevernes skyld er god idé
Marianne Toftgaard fra Rudersdalkredsen mener, at det er vigtigt, at DLF er nuanceret i udmeldingen om målstyret undervisning.
"Det jeg hører fra Frederiksberg er fuldstændig langt ude i skoven. Men så hører jeg også andre snakke om målstyret undervisning, som er noget helt andet", sagde Marianne Toftgaard.
Hun opfordrede DLF til at tænke på omdømmet.
"Hvis vi skal ud og være med til at sætte den skolepolitiske dagsorden, så skal vi ikke være nejsigere".
"Jeg er frygtelig bange for målstyring, hvis det er målstyring, der skal give nogle resultater til kommunalbestyrelser. Men jeg er ikke imod at sætte mål for eleverne. Jeg vil opfordre til, at vi tænker strategisk og omdømmemæssigt og tænker på, om vi skal være en forening, der bare siger nej til målstyring, fordi vi tænker på alle de grimme eksempler. Eller skal vi være en forening, der tænker, at det giver mening at sætte mål for eleverne".
Kongressen: Nej til DLF-modelskole
DLF byder erfaringer velkommen
Formand for Skole-og uddannelsespolitisk Bjørn Hansen inviterede Kristine Falgaard med i arbejdsgruppen, som DLF vil nedsætte.
"Vi vil meget gerne have nogle lærere med, som har prøvet det", siger han.
Han pointerede, at DLF skal sige højt, at lærerne godt kan arbejde med målstyring.
"Det er vigtigt at sige, at vi skal arbejde med mål. Vi skal arbejde med mål for elevernes skyld og ikke for økonomiens skyld".
Falihos: Målstyring er en styrke